• Sugen på sladdis

Abort vid Downs Syndrom?

Motivera gärna ditt svar.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Abort vid Downs Syndrom?
  • Mad as snow
    ejenny skrev 2011-07-18 10:28:30 följande:
    Jag hade aborterat bort barnet.
    För att jag har rätt att välja - jag har också rätt till min egen åsikt. Vare sig om jag anser att det vore det bästa för mig och min familj eller mot barnet. Åsikter är som en buttcrack - alla har en. Sen sitta och vara otrevlig och tycka att andra tänker fel är väl också ett sätt att leva sitt liv. Själv väljer att ge andra fritt spelrum att ha sina åsikter utan att för den skulle bli otrevlig. Jag kanske inte håller med i vad alla tycker men jag kan knipa med käften utan att behöva övertala andra att tycka som jag.

Hade jag fött fram barnet och det visat sig att det var DS hade jag gjort det bästa av situationen och älskat det lika mycket - gråtit i stunder av utmattning säkerligen men älskat lika mycket i alla fall. Och skulle jag bli lämnad av min partner för att han inte mäktar med så hade jag orkat med det också.
    Vem är otrevlig och förvägrar dig din egen åsikt?
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • ejenny
    Mad as snow skrev 2011-07-18 10:33:15 följande:
    Vem är otrevlig och förvägrar dig din egen åsikt?
    Läste vad alla har skrivit i just denna tråden och de som är abortmotståndare för barn med DS så var helgarderingen total för de som svarat ja till abortering av ds-foster. Dvs redan innan jag skrivit mitt svar så har jag fått svar på tal som tex "kom inte och säg..."
  • Loriyana
    veronicabelly skrev 2011-07-18 10:13:59 följande:
    Håller med siobhan..... Jag menar inte att man inte ska kunna göra abort om d är det vill....... Men kom inte me dåliga ursäkter till varför man inte behåller ett barn me ds.... Stå för att ni inre vill ha ett handikappat barn.
    Precis. Jag har full förståelse för dem som aborterar för att de känner att de inte orkar eller vill ta hand om ett handikappat barn. Faktiskt, jag förstår dem fullständigt! För det ÄR sjukt jobbigt. Däremot stör jag mig på de som säger att abort är för barnets bästa, för då säger man att handikappade människor inte har ett bra liv och att de borde dö.
  • Lise W
    ejenny skrev 2011-07-18 10:28:30 följande:
    Jag hade aborterat bort barnet.
    För att jag har rätt att välja - jag har också rätt till min egen åsikt. Vare sig om jag anser att det vore det bästa för mig och min familj eller mot barnet. Åsikter är som en buttcrack - alla har en. Sen sitta och vara otrevlig och tycka att andra tänker fel är väl också ett sätt att leva sitt liv. Själv väljer att ge andra fritt spelrum att ha sina åsikter utan att för den skulle bli otrevlig. Jag kanske inte håller med i vad alla tycker men jag kan knipa med käften utan att behöva övertala andra att tycka som jag.

Hade jag fött fram barnet och det visat sig att det var DS hade jag gjort det bästa av situationen och älskat det lika mycket - gråtit i stunder av utmattning säkerligen men älskat lika mycket i alla fall. Och skulle jag bli lämnad av min partner för att han inte mäktar med så hade jag orkat med det också.
    Loriyana skrev 2011-07-18 11:10:57 följande:
    Precis. Jag har full förståelse för dem som aborterar för att de känner att de inte orkar eller vill ta hand om ett handikappat barn. Faktiskt, jag förstår dem fullständigt! För det ÄR sjukt jobbigt. Däremot stör jag mig på de som säger att abort är för barnets bästa, för då säger man att handikappade människor inte har ett bra liv och att de borde dö.
    Jo men det är precis det, ingen har sagt något om det i denna tråd..
  • Lise W
    Mad as snow skrev 2011-07-18 10:14:02 följande:
    Rätt svar på detta quiz är alltså ja?

Mitt rätta svar är nej. Jag skulle inte göra abort vid DS. 
    Skulle tro att alla svar är rätt, för det är det ju för just den personen oavsett om man svarat ja eller nej, eller hur?
  • rockbjarn

Det här är en etisk fråga och alla har rätt till sina åsikter. Idag har vi rätt att välja om vi vill behålla ett barn med DS eller annat gravt handikapp eller inte tack vare fosterdiagnostiken. Vi skulle välja bort ett barn med DS av olika anledningar. Jag jobbar själv med barn som har olika sorters handikapp och jag beundrar deras föräldrar och tycker de är fantastiska. Sedan tycker jag det är märkligt att skriva att DS barn är kärleksfulla, vilka barn är inte det?

• Tvåbarnsmamman81

Som icke gravid kan jag känna att jag faktiskt hade funderat på alternativet. Om jag väl vore gravid och fick beskedet tror jag inte att beslutet om abort hade varit lika enkelt. Alla önskar vi oss väl friska barn? Men om ödet vill annorlunda brukar vi anpassa oss efter det!

Svar på tråden Abort vid Downs Syndrom?