• Sugen på sladdis

Abort vid Downs Syndrom?

Motivera gärna ditt svar.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Abort vid Downs Syndrom?
  • Sugen på sladdis
    anne h skrev 2011-07-18 20:38:53 följande:
    eh.. på vilket vis kan det vara FEL att välja det jag känner är rätt för MIG??? Var ju knappast en fråga vad någon annan skulle göra..?

Konstig quiz... 

Nå, motiverar här: NEJ! Jag skulle inte göra abort pga DS, är inte rädd för att få barn med det. De lever bra liv även med DS så vem vore jag att bestämma vem som ska få födas och vem som ska dö innan denne ens får chansen att dra ett andetag..? 
    Det var inte alls tänkt att denna fråga skulle bli ett Quiz, har gjort om det till en omröstning  på annat ställe. Nybörjare på detta så det blev lite galet =). Klart att inget svar är rätt eller fel mer än för varje enskild person =).
  • anne h
    Sugen på sladdis skrev 2011-07-26 13:53:22 följande:
    Det var inte alls tänkt att denna fråga skulle bli ett Quiz, har gjort om det till en omröstning  på annat ställe. Nybörjare på detta så det blev lite galet =). Klart att inget svar är rätt eller fel mer än för varje enskild person =).
    ok, bra. Kändes bara så tokigt först.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • trolletimagen

Nej.

Hade det varit mitt första barn vet jag ärligt talat inte vad jag hade gjort. Men nu är det solklart att vi hade behållt barnet.

• Redmilk

jag har en syster med autism och det har inte varit lätt kan jag lova....men om jag fick veta att jag väntade ett barn med DS så skulle jag ändå behålla.

Lite farligt med rädslan för DS. Nästan som häxjakt börjar det bli.

Ett "friskt" barn kan  bli en mördare, knarkare mm. Det finns inga garantier!

En människa är en människa oavsett och en människa med Downs syndrom är bara en människa som är lite annorlunda. Ni som är så himla rädda för att få ett avvikande barn, skäms på er. Vad har ni egentligen för människosyn undrar jag...och var är äventyrslustan? 

Min syster är verkligen annorlunda och vad har hon lärt mig? Jo, att älska. 

• Milliemolly

Vår ds-bebis hade så svårt hjärtfel att det avled av sig självt i magen...........................

Jag tycker man ska tänka till en gång extra när man tycker att åh de är så gulliga. det är inga djur vi pratar om. det är barn, som är söta visst, men växer upp till vuxna med förståndshandikapp. de har ofta hjärtfel. problem med munnen, hörseln mm. Många har ojämnt humör. de får bo på gruppboenden och jobba  på fabriker. de kan inte klara sig själva och inte skaffa barn.

Är det vad man vill för sitt barn? Är man beredd att ta alla sjukhusbesök, talpedagoger, lära sig teckenspråk och ha ett barn som aldirg någonsin blir vuxet - då tycker jag inte att man ska göra KUb eller fvp överhuvudtaget! De kan gå på vanligt dagis men sedan väntar särskolan, elevassistenter mm.

Det ändrar om hela livet för en vanlig familj. syskonet kommer att bli åsidosatta. Då blir det avlastningshem för barnet med ds.....................

Hela livet ändras. Sedan vet jag att de skänker mycket glädje också, men det är inte en dans på rosor.

• anne h
    Milliemolly skrev 2011-10-09 20:51:21 följande:
    Vår ds-bebis hade så svårt hjärtfel att det avled av sig självt i magen...........................

Jag tycker man ska tänka till en gång extra när man tycker att åh de är så gulliga. det är inga djur vi pratar om. det är barn, som är söta visst, men växer upp till vuxna med förståndshandikapp. de har ofta hjärtfel. problem med munnen, hörseln mm. Många har ojämnt humör. de får bo på gruppboenden och jobba  på fabriker. de kan inte klara sig själva och inte skaffa barn.

Är det vad man vill för sitt barn? Är man beredd att ta alla sjukhusbesök, talpedagoger, lära sig teckenspråk och ha ett barn som aldirg någonsin blir vuxet - då tycker jag inte att man ska göra KUb eller fvp överhuvudtaget! De kan gå på vanligt dagis men sedan väntar särskolan, elevassistenter mm.

Det ändrar om hela livet för en vanlig familj. syskonet kommer att bli åsidosatta. Då blir det avlastningshem för barnet med ds.....................

Hela livet ändras. Sedan vet jag att de skänker mycket glädje också, men det är inte en dans på rosor.
    Beklagar att ni miste ert barn. Hade de inte sett ett så stort hjärtfel redan på UL?

Det är klart hela livet förändras, är man inte beredd på det så bör man inte skaffa barn överhuvudtaget. Livet med normalstörda barn är inte heller en dans på rosor (jag har tre tonåringar... )

Jag tycker inte att det är "gulligt" jag vet att det inte är djur vi talar om (precis, det är människor med tankar och känslor precis som du och jag).
    Att de växer upp till vuxna med intellektuella funktionsnedsättningar, det har väl ingen ens tvekat om? Men de är fortfarande inga djur, minns det.

Att de inte kan klara sig själva som vuxna..  ja, de _flesta_ klarar inte allt själva, men med lite stöd klarar de det.
    Skaffa barn? Jag har en syster som inte skaffat barn, är hennes liv mindre värt för det? Är det ett villkor för att man ska få födas, att man kan skaffa barn?
    Tänk så bra att FÅ jobba på fabriker (förresten; vad är det för fabriker de får jobba på??) Alla icke-handikappade är inte förunnade att få jobb!
    Gruppboende får man bo i om man vill, annars kan man välja att bo i egen lägenhet precis som andra men med lite extra stöd om det behövs.

Varför kan de inte gå på vanlig skola? och elevassistenter.. det har flera barn i mina barns klasser, inga problem med det, bara bra faktiskt för hela klassen med extra vuxna i klassrummet.

Avlastningshem? Varför blir det det för barnet med ds? Förstår inte riktigt vad du menar men förklara gärna?

ALLA barn skänker en stor glädje, med eller utan funktionsnedsättningar, precis som de kan ge mkt sorg och bekymmer likaså. 

Jag är beredd att ta hand om alla mina barn, med allt vad det innebär med sjukhusbesök (min äldsta icke funktionshindrade dotter har i år tillbringat 4 veckor på sjukhus efter ett par olyckor, ska jag låta bli att finnas där för henne?..) Talpedagog har hon faktiskt haft, hade faktiskt glömt det tills du skrev det här ovan, var inga problem med det heller, de fixade så hon sa "R" så vackert  

Jösses.. jag tyckte för bara ett år sedan att alla andra åkte in och ut på sjukhus/akuten med sina barn hela tiden, jag var dit kanske en gång vartannat år med mina.. och så i år har denna äldsta (nyss fyllda 20..) råkat ut för 3 mycket allvarliga olyckor.. fick så jag teg på en gång här.. och vad spelade det för roll att hon är "vuxen" när hon råkade ut för dessa 3 olyckor? Hon behövde mig precis lika mycket nu som när hon var allvarligt sjuk som 12-åring..
    Det är ingen dans på rosor att vara förälder, absolut inte. Mammahjärtat tar mycket stryk, oavsett om barnen är små eller stora. 
  • Milliemolly

Jag kasnke var ien aning negativ och bitter i mitt inlägg oven, men tyvärr jag har sett enhel del på nära håll.

Avlastningshem är för att familjen ska kunna ge syskonen tid, se och bekräfta dem, då barnet med Ds tar mycket tid och bekräftelse från föräldrarna.

Positivt även för det barnet som oftast kommer till en familj en hel helg som engagerar sig till fullo.

Jag vill bara med mitt inlägg säga till alla de som tycker att det är så gulligt att det finns mer bakom det.

Sedan är jag såklart medveten om att det alltid förändrar livet på ett visst sätt att skaffa barn.

Man kan inte genom kub, fvp osv gardera sig mot  t ex förlossningsskador med syrebrist eller olyckor med hjärnskador.

Men vid ett kub-test/fvp får man ett alternativ och kan välja vilken väg man vill gå - men som sagt garanterad är man inte - kasnke endast mot kromosonskador.

ps. de såg mörka partier runt hjärtat på Ul - vilket de trodde var vätska.

• anne h
    Milliemolly skrev 2011-10-10 21:15:42 följande:
    Jag kasnke var ien aning negativ och bitter i mitt inlägg oven, men tyvärr jag har sett enhel del på nära håll.

Avlastningshem är för att familjen ska kunna ge syskonen tid, se och bekräfta dem, då barnet med Ds tar mycket tid och bekräftelse från föräldrarna.

Positivt även för det barnet som oftast kommer till en familj en hel helg som engagerar sig till fullo.

Jag vill bara med mitt inlägg säga till alla de som tycker att det är så gulligt att det finns mer bakom det.

Sedan är jag såklart medveten om att det alltid förändrar livet på ett visst sätt att skaffa barn.

Man kan inte genom kub, fvp osv gardera sig mot  t ex förlossningsskador med syrebrist eller olyckor med hjärnskador.

Men vid ett kub-test/fvp får man ett alternativ och kan välja vilken väg man vill gå - men som sagt garanterad är man inte - kasnke endast mot kromosonskador.

ps. de såg mörka partier runt hjärtat på Ul - vilket de trodde var vätska.
    Jag har också sett en hel del på nära håll, men inte så "mörkt" som du skriver.

Vad var de mörka partierna kring hjärtat? Du behöver självklart inte svara.. men jag undrar ju hur de ser och vad det var för stort fel som de trots allt missade.. 
  • Lyckobebisen

Vi hade bestämt, innan sambon blev gravid, att vi skulle göra KUB och om det visade avvikelser skulle vi gå vidare med tester för att sedan göra Abort om det visade defenitiva fel. Men sen blev hon gravid, och vi kände att vi har kämpat för vår bebis, med inseminationer och IVF och ja, vi är inte intresserade av att veta om något är fel, för vi kände inte då att vi skulle kunnat göra nåt åt det iaf.

Nu ska vi på RUL på torsdag, och om det visar något olustigt då, då får vi ta den smällen och försöka klura ut vad vi behöver göra då, men då skall det vara något som i princip inte är förenligt med liv eller som skulle innebära stora svårigheter under hela livet.

Det jag tycker är knepigt med DS (har jobbat med det och haft en syster som jobbat med det i 10 år nästan) är att det är så många grader. Skulle jag VETA att det är en så svår grad som de jag jobbade med, skulle jag inte välja att behålla, medan jag träffat på dem som har en väldigt lätt grad, och ja, jag skulle inte kunna riskera att ta bort vårt barn (vilket det faktiskt är för oss även nu i v 19) för något som är så pass "lätt".

Har dessutom jobbat inom psykiatrin och det finns SÅ många psykiska funktionshinder som är mycket jobbigare är viss form av DS, så det är svårt. Men jag förstår varför folk väljer att göra abort och som sagt.. Vi har ju inte varit på RUL än och vet aldrig vad vi kanske väljer om vi skulle få ett sådant besked. Går ju liksom inte att säga innan. 

www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter liten bf 120308
  • Septemberknodd
    Milliemolly skrev 2011-10-09 20:51:21 följande:

Oj! Vad ledsen jag blev av att läsa det här inlägget, och vad fel du har! Beklagar din förlust av barnet i magen, men du är helt ute och cyklar i sin analys av hur livet blir.
    mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
Svar på tråden Abort vid Downs Syndrom?