Johnny Mnemonic skrev 2012-10-05 18:21:42 följande:
Så gött är det inte kan jag säga, man minns bara det roliga iofs. Men det var en rätt sur tid överlag. Det tråkigaste var gröntjänsten som var dom första 3 månaderna jag hade. Sen hade vi 4 månaders brandman/rökdykarutbildning och resterande 4,5 månader var vi stationerade brandmän och undantaget vi hade typ en timma flygplansutbildning om dagen så var det istortsätt mest att försöka fördriva dagarna, spela pingis, titta på video osv. Var man med ambulansen så kunde man träna lite på dagarna mellan perioderna man skulle köra ut mat till dom som satt på brandstationen.
Det enda direkta aktion man hade var när befälen ville djävlas och drog på larmet... Oftast passade dom på om dom såg att någon gick på toaletten, vi hade ca 15 sekunder på oss att sitta färdiga i bilarna då. (Vilket var en anledning till att vi var tvugna att gå med nomex på oss hela dagarna, vilket var mindre skönt då det var typ 20-25 grader ute. Det är som termobyxor med tillhörande jacka om man säger så.
Några enstaka gånger fick vi larm men det var den typ att vi skulle vara beredda för att det var en risk situation, tex något flygplan som inte hade lyckats låsa landningstället eller den gång som man faktiskt var mest nervös var när det var två router viggens var av den ena hade fått släkt cockpit. Men de lyckades landa utan problem.
Det enda larm som jag faktiskt minns som var skarpt var när en SK60 hade krockat med en mås så att dom fått så kallad "huvsprängning" men de landade på kungsängensflygplats istället, jag var på malmslätt.
Men det intressanta var att dom flög väldigt mycket experimentella saker på den flygplatsen både Saab och Ericsson testade mycket skit som vi inte fick veta vad det var- men det var konstiga extrautrustningar monterade på planen ibland osv.
Aha, låter spännande tycker jag