• Juliette F

Vi som ska göra ÄD i höst!

Startar en ny tråd för oss som är på g med ÄD efter sommarsemestrarna! Skrattande.

Fick mail idag från kliniken i Brno -- de har hittat en donator till mig idag!! Solig
    Fick en tår i ögat när jag läste mailet, ren poesi i mina öron:

"We have found you a donor who perfectly matches your wish. She is 21 years old, her blood type is A and Rh factor positive.

She is 167 cm tall and weighs 54 kg. She has blue eyes and blond hair. She studies at the university to become a teacher"

Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Planerad äggplockning är 5 september, ET (blastocyster) 10 september. Det känns så otroligt spännande nu! Håller alla tummar och tår för att donatorn svarar bra på medicinerna.

Ny lista för oss som vill följas åt i höst:

Har påbörjat /väntar på att påbörja behandling inför ÄD
    Juliette F, började med östrogen 27/7. Mitt första ÄD blir på Unica i Brno, Tjeckien. Planerad ET 10 september (blastocyster).

Ruvar

Gravid

Fått barn

• Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!
  • abcd1234

Hej allihop,
    jag är ny här. Vi ska göra ÄD i Riga, spruta på lördag.

Plötsligt har det gått upp för mig att i Lettland är donatorerna anonyma även efter att barnen fyllt 18 år, till skillnad mot i t ex Finland.

Ni som har helt anonyma dontatorer hur känner ni kring det? Gör jag fel som inte låter barnet få möjligheten att söka sitt genetiska ursprung som vuxen. Eller är det det vanliga här i Europa?

Tacksam för erfarenheter som kan hjälpa mig på vägen.

• Ester03

Det är endast några få länder, däribland Sverige och Finland, som inte ger donatorerna möjlighet att vara anonyma. Att inte få vara anonym är en av anledningarna till att så få vill donera. Det är ett svårt beslut att bestämma om barnet ska få veta hur det kommit till eller inte. Det råd vi fick av en psykolog var att om donatorn är känd och kan bli uppsökt av barnet som vuxen så bör man berätta, men om donatorn är anonym så är det bäst för barnet att inte veta.

• Juliette F
    Tjobabi skrev 2011-10-11 15:30:31 följande:
    Juliette F, jag var kanske inte så tydlig. Att det inte blir tvillingar lider jag inte av på det sättet. Låter kankse känslokallat men jag sörjer inte direkt den som stannat i utvecklingen. Det var dock lite av en chock att det blev ett sådant scenario. Att sätta in två embryon är för mig att maximera chansen att bli gravid! Om det sedan blir tvillingar så får jag gilla läget! :) Tvillingar är dock inget jag önskar i första hand pga komplikationsrisken men framförallt för den enorma belastning det blir de första åren. 
    Just nu är jag mest orolig för att om jag "tappat" en är det då större risk att tappa även den andra? DET scenariot är jag ju livrädd för! Vill att det lilla pyret som fått hjärtslag och växer så det knakar ska få växa hela vägen och få bli min familj! :)

Ok Mela, då förstår jag bättre. Men jag tror precis som tidigare skrivits här att det embryot som inte ville gå vidare kommer att absorberas av kroppen, i och med att det skedde så tidigt. Tror risken för att det levande embryot hade påverkats negativt varit större om graviditeten gått längre med de båda små. Jag tror allt kommer att gå bra för dig och hoppas du kan glädja dig för det lilla "miraklets" hjärtslag.. Hjärta Jag vill tro att det kommer att gå hela vägen, och att du får din drömfamilj!
  • Juliette F

En helt annan sak! Vaknade i morse med hemsk feberfrossa, frös som om jag "gick barforta och naken på Nordpolen" trots långärmad pyjamas och två täcken!! Helt däckad en stor del av dagen med 40 graders feber och värk. Snacka om typiska influensasymtom! Dålig tajming dessutom, då jag måste resa på en viktig utlandsresa på fredag :(.

Men till min stora förvåning så sjönk tempen sakta men säkert idag (har sovit i omgångar hela eftermiddan o kvällen), och nu kl 22 är den nere på 37,2! Influensan som kom av sig liksom.. har aldrig varit med om maken, men är givetvis otroligt tacksam! {#emotions_dlg.flower} Ja, det var bara det - helt OT men ville bara berätta!

• Tjobabi

Jag har oxå haft sådana influensor eller vad man ska kalla det. Vet inte om det är ett vedertaget begrepp men man har hört ordet endagsinfluensa så det är väl en sådan du råkat ut för. Det är mycket tacksamt att plötsligt bli feberfri och frisk när man trodde att man skulle bli sängliggandes i flera dagar... För mig har detta hänt när jag snabbt fått väldigt hög feber.

• Juliette F
    Tjobabi skrev 2011-10-12 16:24:29 följande:
    Jag har oxå haft sådana influensor eller vad man ska kalla det. Vet inte om det är ett vedertaget begrepp men man har hört ordet endagsinfluensa så det är väl en sådan du råkat ut för. Det är mycket tacksamt att plötsligt bli feberfri och frisk när man trodde att man skulle bli sängliggandes i flera dagar... För mig har detta hänt när jag snabbt fått väldigt hög feber.

Jo febern kom på fem röda från ingenstans, och höll i sig en dag alltså. Idag är allt som vanligt ;))) Brukar alltid bli rejääält sjuk av flunsa, med trista biverkningar som lunginflammation och öroninflammation o dyl. Nu mår jag hur bra som helst. Dock lite trött och har sovit en hel del under kvällen. Men ser fram emot en pigg och kärnfrisk morgondag!
  • Skrutten04

Hej alla,
    jag är ny här och har dålig koll på hur forumet fungerar så "rätta" mig gärna om jag gör fel. Jag och min sambo ska göra vår första ET på AVA i Riga inom några veckor. Vi valde donator igår och på måndag ska hon göra sitt UL så då får vi exakta datum.

Vilken resa det har varit att bara komma såhär långt. Har svår migrän och varit orolig för hormonerna jag behöver ta. Mina slemhinnor har inte "tjockat på sig" som de skulle men igår var de äntligen 7 mm och bara detta lilla steg har krävt många UL och ökade hormondoser för mig. Men nu är vi på G och helt plötsligt går allt så snabbt.

Känslorna bubblar och det är svårt att fokusera på ngt annat så därför loggade jag in här. Känner er inte men skickar en första stor kram till er ändå Glad

• Juliette F
    Skrutten04 skrev 2011-10-13 22:34:43 följande:
    Hej alla,
    jag är ny här och har dålig koll på hur forumet fungerar så "rätta" mig gärna om jag gör fel. Jag och min sambo ska göra vår första ET på AVA i Riga inom några veckor. Vi valde donator igår och på måndag ska hon göra sitt UL så då får vi exakta datum.

Vilken resa det har varit att bara komma såhär långt. Har svår migrän och varit orolig för hormonerna jag behöver ta. Mina slemhinnor har inte "tjockat på sig" som de skulle men igår var de äntligen 7 mm och bara detta lilla steg har krävt många UL och ökade hormondoser för mig. Men nu är vi på G och helt plötsligt går allt så snabbt.

Känslorna bubblar och det är svårt att fokusera på ngt annat så därför loggade jag in här. Känner er inte men skickar en första stor kram till er ändå Glad

Hej Skrutten04 - jättevälkommen hit, och stort LYCKA TILL med ditt ET i Riga!
  • Juliette F
    Juliette F skrev 2011-10-11 22:13:28 följande:
    En helt annan sak! Vaknade i morse med hemsk feberfrossa, frös som om jag "gick barforta och naken på Nordpolen" trots långärmad pyjamas och två täcken!! Helt däckad en stor del av dagen med 40 graders feber och värk. Snacka om typiska influensasymtom! Dålig tajming dessutom, då jag måste resa på en viktig utlandsresa på fredag :(.

Men till min stora förvåning så sjönk tempen sakta men säkert idag (har sovit i omgångar hela eftermiddan o kvällen), och nu kl 22 är den nere på 37,2! Influensan som kom av sig liksom.. har aldrig varit med om maken, men är givetvis otroligt tacksam! {#emotions_dlg.flower} Ja, det var bara det - helt OT men ville bara berätta!
    En grej till om min en-dagars-flunsa i tisdags! Det var en person på ett annat forum (som jag ej känner alls o som ej känner mig) som på fullt allvar påstod att hon var säker på att min endagars 40-graders feberfrossa var orsakad av stress och inget annat.. för det hade hennes läkare sagt till henne, när hon råkat ut för något snarlikt. På min påpekan att jag 1. ej tror att man kan få 40 graders feber i 12 timmar pga stress, utan endast av virus o dylikt samt 2. inte har stressat, så hänvisade hon bara till att "läkare säger att man kan få hög feber av stress". Ja vad svarar man...här på FL finns en hel del självutnämnda experter som har svar på allt. Hoppas bara man själv är vaksam nog att inte hamna i den där "besservisser-positionen" Flört. Tack o lov är jag bra nu, om än varit lite trött några dagar. Men tempen är 37 idag igen. Reser som planerat i kväll! Ha det bra här så länge - och lycka till i nästa vecka Mela. Tror det ska gå bra med UL:et...:)
Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!