• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Jose

Jag undrar hur vagnen är i bilen? På instruktionsvideon jag såg tog den upp hela bagaget, vilket känns klumpigt och onödigt när man ska iväg och resa med bilen.
     (På videon var det kombi)

Sen är jag nyfiken på hur "lång" sufletten är? Kan man fälla ut någon extredel när det är mycket sol, eller behövs parasoll?

Jag hittade en vagn där det är som nät på sittdelen, uppe vid huvudet, alltså luftgenomströmning. Det tycker jag är en superbra funktion. Har Donkien någon liknande?

• ThereseX

Jose- vagnen är rätt stor i bagaget. Men vilken syskonvagn är inte det? Jag tycker att det går att packa ihop rätt bra så det får plats andra saker. Detta beror givetvis på vad man har för bil. Bi har en Audi a6 kombi och det är stort bagage.

Nej det går inte att dra ut något solskydd i suffletten. Har inte testat parasoll tycker bara dom brukar vara i vägen.

Och donkeyn har inte något nät på tyget. Behöver man verkligen det?

• Poena

Ingen som råkar veta måtten på vagnen i duo, ihopfälld med sitsarna på. Alltså såhär strollersandprams.com/strollers/review-images/5407/stroller.jpg

Vi måste beställa vagnen eftersom det inte finns någon återförsäljare i närheten så det finns ingen chans att prova och det skulle vara kul att veta om den går in i både våra bilar, har en Audi A6 och en Seat Leon (-10). Audin går det troligen in i men frågan är hur det går i Seat'en... Vår nuvarande Emmaljunga Citycross går in i båda bilarna utan att ta av sitsen. 

• Jose
    ThereseX skrev 2012-01-08 09:10:51 följande:
    Jose- vagnen är rätt stor i bagaget. Men vilken syskonvagn är inte det? Jag tycker att det går att packa ihop rätt bra så det får plats andra saker. Detta beror givetvis på vad man har för bil. Bi har en Audi a6 kombi och det är stort bagage.

Nej det går inte att dra ut något solskydd i suffletten. Har inte testat parasoll tycker bara dom brukar vara i vägen.

Och donkeyn har inte något nät på tyget. Behöver man verkligen det?
    Vi hittade en vagn som vi verkligen ville ha och som inte tar alls mycket plats i bagaget, så visst finns det. Men nu verkar det som det kommit fram lite mer problem med denna vagn. Därför kollar vi efter alternativ.
    - Är det någon med Saab 93/95 som kan säga hur den bli i bagaget?

Hur är suffletten i övrigt? Nu har kanske inte vagnen funnit så pass länge så man använt den på sommaren( minns inte när den kom till sverige). Men några soldagar har vi väl haft;)

Nej, men jag tycker det är en bra funktion, särskilt på en varm sommardag.
  • ThereseX

Jose- Sufletten är bra, den är ju samma som på cameleonen. Jag hade CAM innan donkeyn. Och jag är nöjd.

• linaloo

Har en fundering.. 

Hur gör ni om ni ska in på t.ex öppna förskolan eller hem till någon som bor flera trappor upp utan hiss.. lämnar ni bara åsnan utanför/i porten eller låser ni fast den i nåt? i så fall med vilket lås?

Vill ju inte tro att nån stjäl en barnvagn.. men med min vanliga otur så skulle det säkert ske bara för att man är godtrogen och litar på folk. Men vore ju rätt surt OM det skulle ske, med tanke på att den är rätt dyr. 

Freja 7 april 2011 ♥
  • EEE

Tack för svar tjejer! Har fått samma prisuppgifter i mejlkontakt med Pramworld.

Är också orolig för hur det ska gå att frakta vagnen i bilen. Har tjatat på mannen att vi ska åka och testa men han är inte lika brydd som jag. Vi kör en Audi a4 -08 och den tog vår singelvagn utan problem och även vår Vibe 2(antagligen marknadens minsta syskonvagn), den tog mindre plats än singelvagnen t.o.m. Men Donkeyn verkar ju ta upp hela bagageutrymmet på kombibilar så hur ska det då gå för oss med en sedan?Rynkar på näsan

• linaloo
    EEE skrev 2012-01-08 15:10:31 följande:
    Tack för svar tjejer! Har fått samma prisuppgifter i mejlkontakt med Pramworld.

Är också orolig för hur det ska gå att frakta vagnen i bilen. Har tjatat på mannen att vi ska åka och testa men han är inte lika brydd som jag. Vi kör en Audi a4 -08 och den tog vår singelvagn utan problem och även vår Vibe 2(antagligen marknadens minsta syskonvagn), den tog mindre plats än singelvagnen t.o.m. Men Donkeyn verkar ju ta upp hela bagageutrymmet på kombibilar så hur ska det då gå för oss med en sedan?Rynkar på näsan
    Har oxå den funderingen. Vi har en audi A4 avant -08 (inte sedan). Kan testa hur den passar sen när jag fått hem våran. Ska dock byta bil snart, vet dock inte vad vi ska välja. Men är ju behöva prova packa bagaget innan vi bestämmer oss. 
    Freja 7 april 2011 ♥
  • Xofina

Uhm..tycker donkey:n tog upp mindre plats än Emmaljunga nitro,teutonia fun, teutonia timmy och brio happy! Helt sjukt mycket mindre kan den bli än dem! Vi körde den lätt i en Volvo V50! Fanns massa plats :) man kan ju ta av hjulen, koppla loss sittdelarna och dra ihop den super liten!

• spigg

Här finns några bilder på Donkeyn ihopfälld:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/12/16/ihopfallda-vagnar-2/

Att fälla ihop den i duo med bägge sittdelarna på kan man ju göra, men vagnen blir gigantisk då. Vill man ha den maximalt liten i bilen så tar man av bägge sitsarna, tar av bumpern på den ena och staplar dem i varandra, samt skjuter ihop chassit till mono och fäller sen ihop det.

Vi har en Opel Astra och får plats med Donkeyn i duo (med chassi i duo, orkar inte omvandla till mono när det inte behövs) och en Bee+ i bagageluckan samtidigt, plus en del annat. 

Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
Svar på tråden Bugaboo Donkey