anyXX skrev 2011-08-02 09:01:00 följande:
Du har säkert rätt där. Tittade tillbaka på kapitlet i "Växa inte lyda" s. 82 och där står inget om att det skulle vara främmande personer som barnet lämas till utan bara att förälderna går ut och barnet lämnas till "en annan person". Ett vanligt mönster vid trygg anknytning (detta handlade om 15-månaders) är att barnet gråter en stund när föräldern går och sen låter sig tröstas. Enligt Gustafsson kan otrygg anknytning visa sig på flera olika sätt, bla genom att barnet inte reagerar när föräldern går.
Min tanke var att om ett barn gråter lite när föräldern går (nu pratar jag om lite och att han/hon låter sig tröstas ganska fort) kanske det ur barnet synvinkel inte betyder mer än att barnet har svårt att ställa om sig och visar på sitt sätt att han/hon kommer sakna sin förälder.
Själv reagerar jag också genom att bli ledsen/gråta vid separationer (inte när min man går til jobbet, men kanske om han ska vara borta en längre stund) så jag tycker egentligen inte det är konstigt om ett barn, som inte har samma tidsuppfatfning som en vuxen, också skulle göra det.
Om ett barn gråter hjärtskärande, inte låter sig tröstas och blir ledsen gång på gång under dagen är det naturligvis annorlunda. Så har jag tolkat det jag läste, men det kanske inte stämmer, vad vet jag?
Nej det är synd att tolkningar i andra böcker tyvärr ofta förkortas ner så mycket att stora, viktiga delar faktiskt försvinner och läsare som inte kan grunderna i anknytningsteori missuppfattar ju hela
grundstommen i anknytningsteorin! Du har helt rätt i det du skriver (och han också) men det saknas ett enda ord, en annan
okänd person är vad föräldrarna i observationer lämnar sina barn med och dessutom i en
okänd miljö. Det vore ju helt sjukt att påstå att barn ska reagera likadant när man lämnar dem hos tex pappan! Hela poängen med det du beskriver nu är ju att anknytningssystemet måste "slå igång". Det gör det inte om de lämnas hos pappan eller annan trygg person och därför kan man heller inte mäta något anknytningsmönster. Jag tror tyvärr att författare förväntar sig att läsaren ska förstå sådant ändå, som om det vore underförstått men alltför många har ju aldrig läst något om anknytningsteorin tidigare...
Men absolut är det så att barn som inte reagerar alls,
och uppvisar undvikande beteende vid en sådan återförening visar tecken på otrygg anknytning, och barn som gråter men låter sig tröstas vid återföreningen (efter bara någon minut!) visar tecken på trygg anknytning. Det var bara ett par veckor sedan jag hade en precis likadan diskussion (i en tråd om exakt samma ämne förövrigt) med en som läst i en annan bok om detta och påstod att hon läst att trygga barn gråter vid lämning. Jag lånade hem boken och läste själv, och för mig är det fullkomligt uppenbart vad det
egentligen handlade om. Nu har jag tyvärr inte Gustafssons bok hemma, men jag kan garantera att fallet är detsamma nu
Här är förövrigt den andra tråden om samma ämne:
www.familjeliv.se/Forum-3-26/m59627862.html
Om du vill läsa tydligare beskrivning av hur man avgör trygg och otrygg anknytning tycker jag hellre du ska läsa Brobergs bok - Anknytningsteori. Där kan man tydligt läsa om den metod man använder för att studera anknytningsmönster på 1-åringar, främmandesituationen. Och denna metod går
inte ut på att lämna dem till kända, trygga personer i välkända miljöer. Det finns alltså bara en metod som används så några anknytningsmönster kan inte identifieras på andra sätt helt enkelt.