Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

    Lämna gråtande barn?

    För mig är det en självklarhet att inte lämna gråtande barn, och jag håller absolut inte med om myten att man inte får "dra ut" på det, tvärtom bör man enligt mig stanna kvar en stund extra om man märker att det behövs och att barnet tvekar. Ta en kopp kaffe innan man går eller involvera barnet i någon lek tex. Det är för tusan det minsta man kan göra för sitt eget barn!!

    Vår dotter har inte gråtit en enda gång vid lämning. Hade jag varit lika hjärtlös som många andra hade hon förmodligen gjort det, istället valde jag att lyssna till henne och ta henne på allvar.

  • vittra
    Dr Mupp skrev 2011-08-01 07:16:49 följande:
    Vi har aldrig lämnat gråtande barn och kommer heller inte att göra det. Att lämna ett gråtande barn är att överge det. Det kommer bara innebära att det tar längre tid för barnet att bli trygg på dagis. 
  • vittra
    anyXX skrev 2011-08-01 17:02:46 följande:
    Absolut kan man stanna en stund extra, men om det inte räcker? Nu vet jag itne hur det komemr bli med mina barn så jag frågar rent hypotetiskt. Min dotter kan bli grymt arg/ledsen om jag går hemifrån nu (pappan är hemma med dem) och då går jag ändå. På förskolan är det ju en annan sak såklart... men hur ska man göra om det ÄNDÅ inte går... ?
    Du menar hon som är 3,5 år? Jag menar bara att man måste vara lyhörd, det är ju uppenbart att din tjej inte gråter av otrygghet eller ens att hon blir ledsen utan din tolkning är ju att hon blir arg? Varför tror du hon blir arg för att du går hemifrån trots att hon har sin pappa hemma? Hur som helst, du skrev ju innan att hon trivdes alldeles utmärkt förra gången hon gick på förskolan och grät aldrig då så varför skulle hon reagera värre nu? Hon är ju betydligt äldre och har mycket större möjligheter att hantera kortare separationer av det slaget än vad hon hade när hon var 1,5 år. Jag tror inte det blir några som helst problem
  • vittra
    Lolisa skrev 2011-08-01 16:56:09 följande:
    Hmm, beror ju på vem ditt barn är. Det värsta en förälder kan göra är att gå, barnet gråtet, föräldern kommer tillbaka, försöker gå igen osv. I 90% av fallen så går detta åt helvete å barnet och föräldern är båda hysteriska. Självklart är det ju bra om man kan undvika ledsna barn men allvarligt barnet måste ju få visa att det är ledset över att lämna sin förälder, det är ju en separation å naturligt att det känns lite jobbigt. Barmen måste ju få markera att de vill att föräldern stannar kvar. Bättre att gå trots lite gnäll och gråt och ringa till förskolan en stund senare å kolla. Min erfarenhet med 4 dagars föräldraaktiv inskolning är att barnen är gladare och gråter mindre överlag, självklart beroende av erfarenhet och personlighet. Man kan alltid förbereda barnet på separationer genom att vänja det vid att tex vinka hejdå till mamma och visa att man kommer tillbaka sen. Lycka till!
    Håller absolut inte med. Barn som är trygga där de lämnas och tillfreds med situationen gråter inte vid lämning! Hur morgonen varit kan dock vara rätt avgörande om det tex varit tjafs kan barnet ha svårare att lämnas av föräldern osv. Din egen erfarenhet talar ju förövrigt emot det du skriver först, en föräldraaktiv inskolning resulterar i mindre gråt, ja för att barnen blir tryggare i miljön och med människorna med den inskolningsformen!
  • vittra
    anyXX skrev 2011-08-01 17:29:26 följande:
    Nej jag tror nog inte att det blir några problem heller. Som du säger hon blir nog mer arg, men det är svårt i den åldern att skilja mellan arg och ledsen tycker jag. Och med lillen som också ska börja på förskolan (1,5) vet man ju inte alls hur det kommer gå!

    Jag funderade mer allmänt hur man ska/kan göra om ett barn fortsätter vara ledsen. Vet att min syster i stort sett alltid var ledsen när hon blev lämna på dagis ( i 5 år!). Funkar det att stanna, leka lite osv är det ju bra. Men om det inte funkar?

    Samtidigt, när man läser om anknytning (minns inte exakt så rätta mig om jag har fel) t ex Lars HGustafsson skriver ju att barn som har ett normalt anknytningsmönster gråter en skvätt när föräldern går men blir glad igen, medan barn som inte är tryggt anknutna kan verka som det inte reagerar när föräldern går och inte heller när det kommer tillbaka. Utgår man ifrån det är det ju inte alls säkert att ett barn som inte gråter egentligen trivs bättre än ett barn som gråter en skvätt (inte hysteriskt!). Alltså bara för att ett barn gråter behöver det inte känna sig övergivet. Och bara för att det inte gråter behöver det ju inte INTE känna sig övergivet. Hänger du med?
    Det du skriver om anknytningen är i främmande situationer (därför heter ju testet "främmandesituationen" på svenska, eller "the strange situation" på engelska). Man kan inte applicera resultat man fått vid anknytningsstudier på hur barn agerar när de lämnas i en välkänd miljö med människor som är sedan tidigare bekanta för barnet. Enda tillfället då du kan jämföra så är om du skulle lämna din nu 1-åriga son första dagen i den för honom främmande miljön tillsammans med en främmande personal och gå därifrån.

    Främmandesituationen kan förövrigt inte ens användas på så gamla barn som 3-4 åringar, de aktiverar inte anknytningssystemet lika lätt som yngre barn gör och då krävs det också större påfrestningar för att testa barnets anknytning.

    Om ingenting fungerar och barnet fortsätter att gråta dagligen måste man ju naturligtvis utreda varför, för det är faktiskt det tydligaste tecknet ett barn kan visa på att något känns fel.
  • vittra
    StilaM skrev 2011-08-01 17:53:54 följande:
    Fast om det är mig du hänvisar till, så har du läst slarvigt. Jag skrev:
    Och det är viktigt att inte dra ut på avskedet. Gör som du brukar när du ska till jobbet/affären/kompisar etc, så att barnet känner att det är samma typ av hej då. Då kopplar ju barnet det med ett avsked där mamma kommer tillbaks. Om barnet börjar gråta då, så fgår man ju backa, trösta, samtala, lugna, sedan - samma igen. Ett odramatiskt, vanligt: "hej då, vi ses snart".

    Det är själva "hej då, nu går jag" som inte får bli ett evighetslångt tvekande.
    Nej jag syftade inte till dig utan generellt, det är ju vad så otroligt många får höra från personal, precis som TS själv skrev.
  • vittra
    anyXX skrev 2011-08-02 09:01:00 följande:
    Du har säkert rätt där. Tittade tillbaka på kapitlet i "Växa inte lyda" s. 82 och där står inget om att det skulle vara främmande personer som barnet lämas till utan bara att förälderna går ut och barnet lämnas till "en annan person". Ett vanligt mönster vid trygg anknytning (detta handlade om 15-månaders) är att barnet gråter en stund när föräldern går och sen låter sig tröstas. Enligt Gustafsson kan otrygg anknytning visa sig på flera olika sätt, bla genom att barnet inte reagerar när föräldern går.

    Min tanke var att om ett barn gråter lite när föräldern går (nu pratar jag om lite och att han/hon låter sig tröstas ganska fort) kanske det ur barnet synvinkel inte betyder mer än att barnet har svårt att ställa om sig och visar på sitt sätt att han/hon kommer sakna sin förälder.
    Själv reagerar jag också genom att bli ledsen/gråta vid separationer (inte när min man går til jobbet, men kanske om han ska vara borta en längre stund) så jag tycker egentligen inte det är konstigt om ett barn, som inte har samma tidsuppfatfning som en vuxen, också skulle göra det.

    Om ett barn gråter hjärtskärande, inte låter sig tröstas och blir ledsen gång på gång under dagen är det naturligvis annorlunda. Så har jag tolkat det jag läste, men det kanske inte stämmer, vad vet jag?
    Nej det är synd att tolkningar i andra böcker tyvärr ofta förkortas ner så mycket att stora, viktiga delar faktiskt försvinner och läsare som inte kan grunderna i anknytningsteori missuppfattar ju hela grundstommen i anknytningsteorin! Du har helt rätt i det du skriver (och han också) men det saknas ett enda ord, en annan okänd person är vad föräldrarna i observationer lämnar sina barn med och dessutom i en okänd miljö. Det vore ju helt sjukt att påstå att barn ska reagera likadant när man lämnar dem hos tex pappan! Hela poängen med det du beskriver nu är ju att anknytningssystemet måste "slå igång". Det gör det inte om de lämnas hos pappan eller annan trygg person och därför kan man heller inte mäta något anknytningsmönster. Jag tror tyvärr att författare förväntar sig att läsaren ska förstå sådant ändå, som om det vore underförstått men alltför många har ju aldrig läst något om anknytningsteorin tidigare...

    Men absolut är det så att barn som inte reagerar alls, och uppvisar undvikande beteende vid en sådan återförening visar tecken på otrygg anknytning, och barn som gråter men låter sig tröstas vid återföreningen (efter bara någon minut!) visar tecken på trygg anknytning. Det var bara ett par veckor sedan jag hade en precis likadan diskussion (i en tråd om exakt samma ämne förövrigt) med en som läst i en annan bok om detta och påstod att hon läst att trygga barn gråter vid lämning. Jag lånade hem boken och läste själv, och för mig är det fullkomligt uppenbart vad det egentligen handlade om. Nu har jag tyvärr inte Gustafssons bok hemma, men jag kan garantera att fallet är detsamma nu

    Här är förövrigt den andra tråden om samma ämne:
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m59627862.html

    Om du vill läsa tydligare beskrivning av hur man avgör trygg och otrygg anknytning tycker jag hellre du ska läsa Brobergs bok - Anknytningsteori. Där kan man tydligt läsa om den metod man använder för att studera anknytningsmönster på 1-åringar, främmandesituationen. Och denna metod går inte ut på att lämna dem till kända, trygga personer i välkända miljöer. Det finns alltså bara en metod som används så några anknytningsmönster kan inte identifieras på andra sätt helt enkelt.
  • vittra
    Binan skrev 2011-08-02 09:46:43 följande:
    En liten fråga till er här:
    Pratat ni enbart vid i skolningen?
    Jag kommer inte vilja lämna gråtandes under inskolning MEN hur gör ni efter inskolning och ni måste åka till jobbet?
    Om barnet är RIKTIGT/UPPRIKTIGT ledsen och inte slutar skulle ni lämna ändå (i vanliga vardagen en tid efter inskolning då ni vet barnet är tryggt ) eller skulle ni ta en vabb-dag?
    Hur gör ni?

    Jag ska skola in mitt första barn i augusti och har ingen erfarenhet så är väldigt nyfiken på hur andra löser dessa ( enligt mig svåra och hjärtekrossande ) situationer.
    Jag skulle aldrig lämna gråtandes vare sig vid inskolning eller senare. Vid inskolningen ska man ju inte göra det, då ska man väl ändå finnas där??? Det är senare som jag har valt att tex stanna kvar en stund om jag märkt att hon tvekat. 5-10 minuter senare till jobbet lär knappast vara avgörande, och annars så får man väl se till att lämna i god tid? Är barnet helt förstört och otröstligt måste man naturligtvis ta en vabbdag!
  • vittra
    Nemiia skrev 2011-08-02 11:41:15 följande:
    Vi är precis tillbaka på förskolan efter 7 veckors sommarlov och innan dess hade hon bara gått typ tre mån. Dottern gråter när vi lämnar henne men om jag inte gör avskedet kort så accelererar det bara och blir värre. Jag säger hejdå älskling, jag kommer och hämtar dig kl... kramar henne och sedan går jag. Hon blir då jätte ledsen men får sitta i famnen. Jag brukar kika ut genom fönstret innan jag går där ifrån och då har hon oftast slutat. Det tar alltså max 30 sek efter att jag gått, så slutar hon.

    Det är ju en natulig reaktion att barnen gråter när man lämnar även om det inte är kul och gör ont i hjärtat.
    Nej det "är" inte en naturlig reaktion. Du kanske tycker det men det är ingen sanning för det. Finns massor av föräldrar som anser att det inte är naturligt för barn att gråta vid en trygg lämning och ser således till att ingen gråt förekommer.

    Det du anser vara naturligt ser jag tvärtom som ett tecken på separationskrisens första fas, protestfasen. Vid traumatiska separationer sker en mindre form av sorgeprocess hos barnet, att likna vid den sorgeprocess som man går igenom när en anhörig går bort. Det finns en del forskning kring detta. Barn behöver inte uppleva det som något jobbigt eller traumatiskt om man bekräftar det de känner och visar sig lyhörd inför det... det kan tom räcka med en förstående blick. Det värsta man kan göra är att låtsas som att det regnar och bara vinka glatt när barnet är uppenbart ledset, då ignorerar man barnet reaktion och barnet får ingen spegling av den känsla som finns. Den förblir obearbetad.
  • vittra
    Dr Mupp skrev 2011-08-02 14:48:35 följande:
    Mitt barn är viktigare än mitt jobb så skulle det verkligen bli en katasrofläning med tårar så får det ta den tid det tar. Nu har det ju endast blivit några minuter extra nån enstaka gång och då har degått att lösa det genom att jag ämnar barnet i famnen på personalen. Då får barnet vara hor en trygg person och då fungerar det att lämna utan tårar.
    Det känns som att vissa inte ens vill försöka att undvika gråtande barn utan då bygger de istället upp mardrömsscenarion där lyhördhet måste resultera i att man stannar i flera timmar eller måste vabba och aldrig kan ta sig iväg till jobbet... man vill inte ens ta in att det knappast behövs mer än några få minuter extra av denna oerhört dyrbara tid som måste läggas på annat än det egna barnet...
  • vittra
    StoraD skrev 2011-08-02 17:14:18 följande:
    Ja, jag håller lite med om detta faktiskt. Jag har som sagt inte själv lämnat på förskola än, men lillen har varit hos sin farmor en gång i veckan de senaste månaderna (då vi beslöt oss för att skjuta på förskolestarten). Ett par ggr så har han inte alls velat vara där, och då har han gråtit och protesterat (*stanna mamma*) - men då har jag satt mig ner med honom och farmor, druckit en kopp kaffe och gått igenom dagen ("nu ska du äta bulle, sen ska ni gunga, sen blir det lite köttbullar, och sen kommer jag och hämtar dig" osv osv), och då har han piggnat till och sen faktiskt vinkat av mig glatt! 

    Nu vet jag att man inte kan jämföra detta m förskolelämning, men i den bästa av världar - där lillen kan känna sig trygg på förskolan - så kanske jag kan göra ngt liknande? Jag hoppas att jag inte är för naiv nu! 
    Vad härligt! Nej jag tycker inte alls det är naivt att jämföra det med förskolan, det är precis så det bör vara även när man lämnar där tycker jag! Det blir ju en trygg miljö så småningom det också, och det är ju därför man har inskolning för att barnet ska hinna få en trygg grund med hjälp av förälderns närvaro först, innan man lämnar!
Svar på tråden Lämna gråtande barn?