Inlägg från: butterflower |Visa alla inlägg
  • butterflower

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Emeli skrev 2011-08-11 00:35:51 följande:
    Varför skrev du inte det då? Vi kan inte läsa dina tankar. Vi kan bara gå efter det vi läser. Och i ditt inlägg beskrev du din egen mångkulturella bakgrund. Läs dina egna inlägg!
    Jag svarade Dorian. Han förstod i alla fall, det var det viktiga.
    Jag förstår att du är besviken. Du hoppades verkigen ett tag=)

• butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:37:59 följande:
    Nej, men jag har inte gett upp hoppet om att få dig att begripa.
    Jag begriper vad du menar. Men jag håller inte med.
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-11 00:38:49 följande:
    ok, vad skrev du då? Låt oss se;
    butterflower skrev 2011-08-10 11:43:03 följande:
    Har jag skrivit något om dettra någonatanns?
    Jag pratar om foster och nyfödda, som inte överlever utan medicinska insataser.
    Vi kan rädda i princip alla barn, frågan är om det är rätt? 
    Just ja, så var det:Låt oss diskutera ett barn, vilket som, med.. låt säga.. behov av syrgas de första tre dagarna, livsnödvändigt, men enligt dig inget man bör göra? För det överlever inte utan medicinska insatser, då ska man inget göra?

Starta gärna en ny tråd.

Ett barn som bara behöver lite syrgas i några dygn ska man såklart rädda.
    Poängen var att vi kan rädda i princip alla barn, och frågan är om det är rätt.
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-11 00:42:33 följande:
    Var inget annat att vänta heller, förmodar jag.. Ja, att du skulle låta bli att svara på en rak fråga.
    Starta gärna en ny tråd, så ska jag svara. 
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-11 00:44:08 följande:
    Det är du som med all önskvärd tydlighet visar din bristande kunskap om väldigt mycket, även om hur man skriver. 
    Jag är inte så noga med språket inne på FL, skriver jag så illa att du inte förstår? 
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-11 00:51:06 följande:
    Men hör du smörblomman, nu har du rört till det för dig igen. Vad menar du med raser? Tillhör man olika raser beroende om man är jude eller kristen? Är man förresten inte kristen om man är katolik? Har min kompis som har konverterat till judendomen helt plötsligt blivit av en annan ras? Vad grundar du hela detta resonemang om raser på?  
    Nej.
    Jag menar att vi identifierar oss med både ursprung och religion.
    Men att vi kanske skulle sluta med det och bara säga människa?

Då slipper någon skämmas, för det verkar ni ju göra. Skämmas över erat ursprung och över vilken "ras" ni tillhör.

• butterflower
    anne h skrev 2011-08-11 00:52:32 följande:
    butterflower skrev 2011-08-11 00:45:13 följande:
    Starta gärna en ny tråd, så ska jag svara. 
    Ska jag...? Varför då? För att DU kommer med i mina ögon otroligt dumma kommentarer? Tror knappast det, va...
    Dåså, då svarar jag bara på inlägg som handlar om adopterade sn-barn från dig.
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 01:02:22 följande:
    Japp. Precis så.

Ja, men du är också ditt jobb, din hemort, din gata, din våning, din hårfärg, ditt kön, ditt genus, dina kinks, dina hobbies, dina vänner, din partner, dina kunskaper, din art, din läggning etc etc etc. Varför är just en geografisk nomenklatur viktigare än någon annan? Varför är "svensk" mer relevant än "boende på Kungsgatan"?  
    Ja, jag håller med, och jag har inte påstått något annat. Man är mycket mer än bara sitt ursprung. 
    MEN ursprunget är fortfarande en del. Så varför inte kalla sig vad man är? 
    Vaför säga svensk när man är kines.

• butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 01:04:06 följande:
    Om du känner dig som jugoslav, varför inte? Ser inte riktigt relevansen i vad du kallar dig. För min del får du kalla dig lilla smurfan om du vill. Så länge du trivs och är nöjd liksom. Men när du vill begränsa vad andra kallar sig, då är jag inte lika tolerant längre, serru.
    Alla får såklart kalla sig själva vad dom vill. Smufan med om det skulle vara så=)
    Men jag kommer aldrig se en kines som svensk.  

Det är som att påstå att en Schäfer är en Pudel. 
    (väntar med spänning på alla arga inlägg om att man inte kan jämföra hundraser med människor) 
  • butterflower
    In your face skrev 2011-08-11 06:09:47 följande:
    Kan du inte förstå skillnaden mellan att vara kinesisk turist/vuxen invandrare och att vara kinesiskt adoptivbarn som inte kan tala kinesiska och som inte ens kan minnas att det någonsin varit i Kina? För adoptivbarn är ofta Sverige och det svenska den enda nationalitet och kultur de har en relation till och minnen av. Det blir väldigt märkligt för många t ex adoptivbarn att kalla sig för exempelvis kines, när de endast kan tala svenska, har bott i Sverige hela sitt liv (utom några månader som spädbarn, vilket de förmodligen inte har några minnen av), har svenska "seder" och blivit uppfostrade av svenska föräldrar. Vissa har INGEN koppling alls till sitt ursprungsland, de kan inte språket, känner ingen där, har inga minnen därifrån el dyl. Varför skulle de kalla sig kineser?! När allt de kan och vet är svenskt...

Av dina tidigare svar att döma handlar det till 100% om utseende, dvs någon typ av "ras" eller etnicitet (vilket du också talar om i senare inlägg). I kombination med dina obehagliga inlägg om tvångsabort, "importera problem" och att sjuka/skadade människor är en samhällsekonomisk "belasning", får man riktigt äckliga nazi-vibbar från dig. Bort med sjuka, handikappade, utlänningar och andra grupper som parasiterar på vårt fina land, eller hur? Kräks

Jag var på väg att svara på ditt inlägg tills jag såg nazi - ordet
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?