Morkullan skrev 2011-08-02 20:20:11 följande:
Vilken typ av kroniskt sjuka syftar du på? Allergiker?
Vilka funktionshinder? Lindrig hörselskadade eller nån som haft polio och måste gå med käpp, eller kanske någon som tom är rullstolsburen? Gäller det trots att partnern är fullt funktionsduglig?
Vem är fattig? Vem är rik? Duger ett par där båda har en bruttolön var på ynka 20 000/ månad?
(Usch så ledsen jag blir av människor med trång människosyn! Jag jobbar på förskola och ser dagligen barn med föräldrar som har olika typer av funktionshinder, kroniska sjukdomar och ekonomiska svårigheter.
Jag ser också barn till friska människor med välbetalda yrken.
Och jag vågar påstå att jag hittills inte sett något samband mellan hur barnen har det i sina familjer och de ovanstående enligt dig diskvalificerande egenskaperna.
Undantaget är pågående missbruk, eller risk att återfall i missbruk.
Alla övriga punkter är omöjliga att generalisera som du gör utan måste prövas från fall till fall
De känslomässiga förutsättningar en förälder har att möta sitt barn är så oändligt mycket viktigare än de ytligare som du hänvisar till.)
Lite fånigt att dra upp alla "milda" exempel du kunde komma på. Eller trodde du att det var det jag menade?
Jag menar såklart inte lite pollenallergi eller hälta efter en olycka.
Jag tänker på barn som har föräldrar som är svårt sjuka eller som har funktionshinder som hidrar dem från att vara föräldrar fullt ut. Det finns kvinnor med PA som skaffar barn ex.
Fattig. Det handlar inte bara om inkomst per månad, utan vad man lägger pengarna på.
Annars hade du setts som fattig (om du arbetar på förskola har du väl runt 20 000 ? )
Fattigdom i barnfamiljer ökar i Sverige. Barnfamiljer blir vräkta och flera barn bor på gatan eller i skabbiga tillfälliga boenden. Tror du att dom barnen mår bra?
Är det verkligen rätt att skaffa barn när man har så dålig ekonomi?
Och alla förstår väl att barn som har missbrukare till föräldrar mår dåligt?
Om man inte kan ta hand om sig själv, så kan man inte ta hand om ett barn. (?)