Inlägg från: butterflower |Visa alla inlägg
  • butterflower

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Plutteli skrev 2011-08-11 11:03:45 följande:
    Fast varför ska jag kalla mig för colombian när jag är uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar, adrig har varit tillbaka till Colombia, enbart kan ett fåtal ord spanska, bor i Sverige med en svensk man osv. Jag är svensk, punkt slut.
    Nu förstår jag inte.
    Om dina föräldrar är svenska så är du väl svensk? Föddes du i Colombia?  
  • butterflower
    Grätchen skrev 2011-08-11 11:24:58 följande:
    Om föräldrar är svenska så är man svensk Hejhopp du svarade på din fråga själv
    Självklart får två svenska föräldrar ett svenskt barn. Vad annars?

Men i  Pluttels inlägg 630 skriver hon att hon är adopterad från Colombia.
    Så Pluttel har nog bara svårt att skilja på adoptivföräldrar och biologiska föräldrar.
    Man ärver inte sina adoptivföräldrars ursprung, men det säger väl sig självt?  
  • butterflower
    Grätchen skrev 2011-08-11 11:41:13 följande:
    Jaa, Vad är ditt problem då?
    Svenska människor adopterar och bernet blir svenskt oavsett ursprung.
    Barnet blir svensk medborgare.

• butterflower
    Grätchen skrev 2011-08-11 11:51:29 följande:
    Och? Vad är då skillnaden? Barnet blir uppfostrat av svenska föräldrar?
    Vad är det du inte förstår?

Vid en adoption så blir barnet  svenskt. på vilket sätt stör det dig?
    Barnet blir svensk medborgare. På vilket sätt stör det dig att barnet inte är svenskt?
    Tycker du att man ska förneka barnets ursprung?  
  • butterflower
    Kevin2011 skrev 2011-08-11 12:11:23 följande:
    När är man svensk då? 
    Inte när barnet har två utländska föräldrar i alla fall=)

• butterflower

Nu har jag tröttnat på att svara på alla "buhu jag är visst svensk" inägg Skrattande

Tillbaka till TS

• butterflower
    gottelina skrev 2011-08-11 12:44:04 följande:
    Man ÄR inte sitt ursprung! Man HAR ett ursprung! Om en adopterad person gör en återresa så kommer in te folket i ursprungslandet att se dem som en av sig. Jag läste om en adoptivfamilj som gjorde en återresa till Kina och hon kunde se en otroligt tydlig skillnad på sitt barn och kineserna. Både utseendemässigt ochb i rörelsemönster och kroppshållning, ja allt.

Om detta barnet inte är svenskt och inte kinesiskt, vad är det då? I mina ögon är barnet svenskt med kinesiskt ursprung och det är inte att förneka ett enda dugg.
    Det är nog sant. Adopterade barn blir lite rotlösa på det sättet.
    Och adoption är inte naturligt. Barn ska växa upp med sina biologiska föräldrar.
    Det är väl därför adopterade barn ofta har en identitetskris.

• butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 12:43:05 följande:
    Du har alltså inga svar på frågorna.
    Starta en ny tråd så ska jag svara.
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 12:53:19 följande:
    Hur menar du att adoption inte är naturligt? Adoption är i högsta grad naturligt. Långt mer naturligt än nationer, äktenskap och andra sociala hittepå. Djur adopterar andras ungar rätt konstant, speciellt bland våra närmare släktingar. Fan en del djur adopterar till och med barn av helt andra arter!
    Att åka till andra sidan jordklotet och hämta barn är inte naturligt.

(att andra djur "adopterar" andras ungar är inte helt vanligt)  
  • butterflower
    Plutteli skrev 2011-08-11 15:44:37 följande:
    Mina adoptivföräldrar är mina föräldrar, mina biologiska föräldrar är bara de som skapade mig, i övrigt har jag ingen relation till dem what so ever och kallar dem inte för föräldrar, det krävs mer än att skapa ett barn för att vara en förälder.
    Vidare som andra hunnit säga: Jag HAR ett ursprung, jag ÄR inte det ursprunget. Dvs: Jag HAR Colombiansk ursprung men jag ÄR Svensk. En svenne fast boendes i Brazilien är brazilienare med svenskt ursprung. Simple as that.
    Du förnekar både dina riktiga föräldrar och ditt ursprung.  

Om jag flyttar till Brasilien blir jag möjligtvis brasiliansk medborgare, men inte brasilianare. 
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?