Inlägg från: butterflower |Visa alla inlägg
  • butterflower

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Plutteli skrev 2011-08-14 17:05:50 följande:
    För DIG ja, men inse att för alla oss som är adopterade eller har adopterat så är mamma= adoptivmamman. Min biologiska pappa som du påstår är min "riktiga" pappa är en individ som med stor sannolikhet våldtog min "riktiga" mamma för ungefär 26 år sedan, vem han är är för mig en gåta då det bara står "fader okänd" på mina papper. Hur kan han då vara min riktiga pappa när jag inte ens vet vem det är, var han bor eller om han ens existerar? Lika med min bio-mamma, hon kan vara död eller levande, jag har ingen aning. Mina RIKTIGA föräldrar är de som sett till att jag fått mat i magen, kläder på kroppen, en varm säng att sova i osv. Tro mig, hade du inte ens vetat namnet på din farsa hade du ALDRIG kallat honom för "min riktiga pappa"...
    Hur du än vänder och vrider på dig så är det dina föräldrar som har skapat dig. Och det är deras utseende mm du ärver.

• butterflower
    Plutteli skrev 2011-08-14 17:07:54 följande:
    Det du Butterflower behöver lära dig är att det är skillnad på ursprung och vilket land man tillhör (dvs huruvida man är "svensk", "japan", "korean" eller nått annat).
    Bor man som iranier i Sverige är man SVENSK men med Iransk ursprung, man är inte iranier längre. Är man adopterad från Polen så är man SVENSK men med polskt ursprung osv osv. Pollack är man om man bor i Polen, inte i Sverige. Det är ganska simpelt faktiskt.
    Vart man bor eller har sitt medborgarskap har ingenting med etniskt tillhörighet att göra.

• butterflower
    Plutteli skrev 2011-08-14 19:18:46 följande:
    Nej, men att vara Svensk, Korean, Japan, Egyotier osv. har mer att göra än ren etnicitet. Man kan vara etnisk korean men ändå vara svenskt. Det är det du inte inser.
    DU kanske ser dig själv som svensk. Men folk som du möter på gatan gör det inte. 
  • butterflower
    Plutteli skrev 2011-08-14 20:11:06 följande:
    Jo faktiskt. Det är bara av rasister/nazister jag fått höra att jag inte är svensk.
    Du tänkte att folk på gatan skulle kommentera det? Man konstaterar väl bara och går vidare.
    Jag går inte fram till folk på gatan och påpekar deras ursprung iaf. Det vore konstigt. Och man tar ju förgivet att dom vet=) 
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 21:28:43 följande:
    Nej nej, ingen flyttade någonstans före 1950-talet, det har SD sagt! :P
    Är du SD anhängare eftersom du gör reklam för dem i alla trådar?

• butterflower
    Thalis skrev 2011-08-14 20:17:25 följande:
    Holy crap!!!
    Så då är mina söner inte mina för de har inte ärvt något från mitt utseende, min dotter som är adopterad är sååååå kusligt lik mig när jag var i hennes ålder...... betyder det att jag är mer hennes mamma än pojkarnas?
    Shit detta blir bättre och bättre!
    Du tar det här för personligt. Det blir svårt att diskutera då.

• butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 21:28:03 följande:
    Spännande. Då finns det inga svenskar, bara uralier, eftersom germanerna kom från Uralbergen. Klart, innan det kom de någon annanstans ifrån, och innan det kom de ju från Afrika, så vi är alla Afrikaner. Skitbra jue! ;)
    Du är inte så "insatt" som du verkar tro, märker jag.
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-14 22:10:16 följande:
    nope. INGEN är svensk om man går efter vad butterfloer anser vara "svensk", för alla är ju faktiskt invandrare/inflyttade från början.. bara man går tillräckligt många generationer bakåt.
    Gå riktigt långt bak så är vi apor.
    Man kan alltid göra sig löjlig om man har slut på argument.  
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-14 22:13:51 följande:
    Inte alls men jag vill verkligen veta hur du tänker för på något sätt så tror jag eller vill tro att jag missförstått dig genom hela tråden!

Föräldrarskap har ju inget med föräldrarnas utseende att göra
    Vart (vilket inlägg) har jag skrivit att föräldrarskap har med utseendet att göra? 
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-14 22:19:56 följande:
    Butterflower:

NÄR är man svensk?
    HUR många generationer bakåt räknar du som är så tvärsäker på att just DU är "svensk" men ingen annan här i tråden? 
    Hur många generationer tillbaka som jag är svensk? Tillbaka till 1500 talet i alla fall.
    Min släkt har bott i Göteborg sedan 1600-talet.  
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 22:48:22 följande:
    Då är du en 20-generationens invandrare. :P
    Det vet jag inte. Vi har inte släktforskat längre tillbaka än så ännu.

• butterflower
    Thalis skrev 2011-08-14 22:56:44 följande:
    Men du skrev ju att ens riktiga föräldrar är de man ärvt sitt utseende ifrån....
    Eller har jag missförstått?
    Jaha, ja det skrev jag.
    Men jag skrev inte att föräldrarskap har någonting med någons utseende att göra.

• butterflower
    In your face skrev 2011-09-13 02:36:57 följande:
    Hur kan du då kalla dig svensk? Om du inte vet, menar jag.... Om det kom fram att det fanns finska släktingar från 1500-talet, skulle du fortfarande se dig själv som svensk? Jag har tyskar i tredje generationen, är jag tysk? Om ja: tror du att tyskarna ser mig som tysk?
    Jag vet att jag är Svensk tillbaka till 1500-talet. Det gör mig till Svensk.
    Eller efter hur man generationer är man svensk enligt dig?

Jag skulle inte se dig som tysk, nej. 
  • butterflower
    In your face skrev 2011-09-13 02:55:32 följande:
    Du skulle troligtvis inte se dig som kines eftersom du är vuxen och har bott i Sverige i hela ditt liv. Du kanske däremot skulle se dig som kines om du hade bott i Kina i hela ditt liv förutom de första månaderna,
    bara talade kinesiska, hade blivit uppfostrad av kineser, hade gått i skolan i Kina och bara kände kineser. Om du inte talade ett ord svenska, aldrig hade varit i Sverige, aldrig ens pratat med en svensk. Ja, då kanske du skulle känna dig mer kinesisk än svensk.
    Jag tror inte det faktiskt.

• butterflower
    Plutteli skrev 2011-08-16 19:35:08 följande:
    Mmm, nästan lite synd på sätt och vis.. Fast det sparar ju blodtrycket iaf ;)
    Gulligt av dig=)

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?