• mosterYster

Är "blatte" nedsättande?

Är det nedsättande att kalla någon "blatte"?

Nu förutsätter vi att det sker neutralt, inte som i "jävla blattejävel". Mer som i ett vanligt samtal: "Det är skitbra att ha blattekompisar, man får testa mycket ny och spännande mat till exempel!"

Är det OK att använda termen "blatte" i ett sådan sammanhang? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?
  • ica
    saga skrev 2011-08-08 15:21:48 följande:
    i mina öron låter det fruktansvärt tråkigt - skulle mina barn säga det, blir det en stark tillsägelse
    Mina med.
  • Pentagram
    ica skrev 2011-08-08 15:20:22 följande:
    Och de som kallar sig blatte gör det oftast med glimten i ögat eller stolt.
    Som sagt, det är inget jag har något problem med. JAG tillhör dock en väldigt välprivilegerad grupp (vit heterosexuell man) och jag ser inte att jag har någon "rätt" att återta ordet eller tro att jag kan desarmera det genom att inte "egentligen" mena något illa när jag använder det.
  • vampyria2

Haha kunde inte låta bli att dela denna video gjort av en snubbe i Södertälje...den suger riktigt mycket men passar in i tråden...för mig är blatte alltid ett nedsättande ord som jag skrev i din förra TS så handlar det mer om en livstil man har valt än hur man ser ut, hmm ja be i videon är nog blattar i mina ögon så det är folk som dem jag menar de få gånger jag har andvändt ordet blatte och som ni ser är det folk i alla olika färger  Cool

• ica
    Pentagram skrev 2011-08-08 15:23:55 följande:
    Som sagt, det är inget jag har något problem med. JAG tillhör dock en väldigt välprivilegerad grupp (vit heterosexuell man) och jag ser inte att jag har någon "rätt" att återta ordet eller tro att jag kan desarmera det genom att inte "egentligen" mena något illa när jag använder det.
    Det är ju ett ord jag inte har nåt behov att använda. Att klumpa ihop mörkhyade i tron att de är lika. Det är ju befängt. De flesta människor på vår jord är mörkhyade och svarthåriga och extremt olika sinsemellan.
  • Selma1966

Vad folk kallar sig själva är upp till dem. Inom en grupp kan det, som andra sagt, vara ok att kalla varandra för blatte eller nigger etc. Men det blir VÄLDIGT fel när någon utanför gruppen använder sig av uttrycket. Inom vissa grupper kan det vara ett sätt att avdramatisera ordet, men säger fel person samma sak åker de på spö! I ett gäng kan det ibland vara ok om folk med olika bakgrund kallar varandra för dessa ord, medan det i andra är väldigt tydligt var gränsen går och vad den vita svensson-killen får kalla polarna från annat land.

• mosterYster
    Tow2Mater skrev 2011-08-08 14:31:07 följande:
    Låter bra mycket mera nedvärderande än att beställa en negerboll på cafe'.
    Säger du, och du är... av kaukasiskt ursprung?
  • mosterYster
    Pentagram skrev 2011-08-08 15:23:55 följande:
    Jävlars, det där var ett av de mer begåvade inläggen i denna fråga jag läst här på fl. 
  • Pentagram
    mosterYster skrev 2011-08-08 16:52:52 följande:
    Jävlars, det där var ett av de mer begåvade inläggen i denna fråga jag läst här på fl. 
    Tack. :)

...även om det är lite sorgligt att det finns så många inte-fullt-så-begåvade inlägg på FL att normalt sunt förnuft framstår som stor begåvning...
  • Lady Dahmer

Jag får använda blatte. Varför? För jag är en.

Om en helsvensk gör det så blir jag förbannad.  

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra!
  • mosterYster
    Lady Dahmer skrev 2011-08-10 17:15:35 följande:
    Jag får använda blatte. Varför? För jag är en.

Om en helsvensk gör det så blir jag förbannad.  
    Blir du verkligen det? Det blir inte jag. Om någon kallar mig jävla blatte blir jag såklart sur, men att bli kallad blatte som förklaring till ursprung gör mig ingenting om det inte är nedlåtande (och det beror ju mer på tonfall än på ordet i sig). 
Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?