• mosterYster

Är "blatte" nedsättande?

Är det nedsättande att kalla någon "blatte"?

Nu förutsätter vi att det sker neutralt, inte som i "jävla blattejävel". Mer som i ett vanligt samtal: "Det är skitbra att ha blattekompisar, man får testa mycket ny och spännande mat till exempel!"

Är det OK att använda termen "blatte" i ett sådan sammanhang? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?
  • butterflower
    mosterYster skrev 2011-08-11 20:22:01 följande:
    Tydligen mer upplyst än många andra, vad det verkar
    ?
  • mosterYster
    butterflower skrev 2011-08-11 22:38:17 följande:
    I inlägg #28 skrev du
    "Hahaha, jag kan franska och är ofta i Frankrike, du har fel. 
    F.ö. är det synd att denna missuppfattning är så spridd (jag syftar på att "blatte" skulle betyda kackelacka).  "

Hur ska du ha det? 
    Jag menade att hon har fel i att ordet "blatte" används om oönskade invandrare i Frankrike. Om det var det du undrade. Annars får du förklara vad du inte förstod.
  • mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-08-11 21:01:22 följande:
    vännen, jag har inte skrivit historia, jag bara upprepar den för dig.
    Snällt, men du har tyvärr fått fel uppgifter
  • Umm Elias
    mosterYster skrev 2011-08-11 22:45:22 följande:
    Snällt, men du har tyvärr fått fel uppgifter
    jasså, okej. bara fär att DU säger det då Drömmer ROFL
  • Umm Elias

För att klargöra: mitt medgivande var ironiskt och jag litar på lärarna som undervisade min språkvetenskapliga högskoleutbildning mer.

• mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-08-11 23:17:26 följande:
    För att klargöra: mitt medgivande var ironiskt och jag litar på lärarna som undervisade min språkvetenskapliga högskoleutbildning mer.
    Om det nu var så att ordet blatte faktiskt kom upp när du pluggade, har jag ett förslag: gå tilbaka och läs kurslitteraturen igen. Du har med största sannolikhet missförstått. Alternativt har du (omedvetet) gjort en efterkonstruktion så att "Man har spekulerat i huruvida uttrycket "blatte" kommer från franskans ord för kackelacka" blivit till ""blatte kommer ursprungligen från franskans ord för "kackelacka".

Kan du annars förklara varför ett ord som inte används om invandrare i Frankrike, skulle importeras till Sverige med en helt annan betydelse? Det är som om vi skulle börja säga "peon" om fjortisar som går och bröstar upp sig i massor av smink och löshår. Så långsökt.
  • Pentagram
    Tow2Mater skrev 2011-08-11 17:10:06 följande:
    Klart det är konstigt, det är dubbelmoral så det skriker om det.
    What? Du tycks ha en väldigt konstig uppfattning om vad dubbelmoral är.

Ett ord "X" har traditionellt använts av en priviligerad grupp i nedsättande betydelse om en underpriviligerad grupp. INOM den underpriviligerade gruppen behöver ordet inte ha denna nedsättande betydelse eftersom det där används mellan jämlikar, inte helt sällan i en strävan att s a s återta ordet/språket. En sådan strävan eller tendens innebär naturligtvis inte att den priviligerade gruppen kan fortsätta använda ordet "X" om den utsatta gruppen och hävda att det inte längre är nedsättande. Ordets negativa klang är kopplad till just att den priviligerade gruppen använder det om den underpriviligerade gruppen.

Vi kan ta exemplet "neger". Ordet har traditionellt använts av vita slavägare för att beteckna mörkhyade afrikanska slavar och det spelar ingen roll om ordet "egentligen" bara betyder "svart". Det har varit ett ord som använts för att beteckna folk som haft en underpriviligerad position. En mörkhyad person kan välja att använda ordet "neger" själv och då kommer det inte att uppfattas nedsättande på samma vis, eftersom personen som använder ordet själv hör till den utsatta gruppen. Att det finns mörkhyade personer som använder ordet "neger" innebär inte att det är ok för ljushylta västeuropéer att göra samma sak. De representerar fortfarande den priviligerade gruppen.
  • Umm Elias
    mosterYster skrev 2011-08-12 10:19:10 följande:
    Om det nu var så att ordet blatte faktiskt kom upp när du pluggade, har jag ett förslag: gå tilbaka och läs kurslitteraturen igen. Du har med största sannolikhet missförstått. Alternativt har du (omedvetet) gjort en efterkonstruktion så att "Man har spekulerat i huruvida uttrycket "blatte" kommer från franskans ord för kackelacka" blivit till ""blatte kommer ursprungligen från franskans ord för "kackelacka".

Kan du annars förklara varför ett ord som inte används om invandrare i Frankrike, skulle importeras till Sverige med en helt annan betydelse? Det är som om vi skulle börja säga "peon" om fjortisar som går och bröstar upp sig i massor av smink och löshår. Så långsökt.
    Eftersom du nu bestämt dig att du vet detta och kan detta spelar det ingen roll vad jag skriver längre men nej, jag har inte missförstått och ja ordet blatte diskuterades dagligen i utbildningen som omfattar språkvetenskap samt kulturmöten, tvåspråkighet, språkhistoria osv. Jag kan garantera dig att jag kan min sak, men det spelar ju ingen roll för fröken på familjeliv, lol.
  • mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-08-12 15:27:20 följande:
    Eftersom du nu bestämt dig att du vet detta och kan detta spelar det ingen roll vad jag skriver längre men nej, jag har inte missförstått och ja ordet blatte diskuterades dagligen i utbildningen som omfattar språkvetenskap samt kulturmöten, tvåspråkighet, språkhistoria osv. Jag kan garantera dig att jag kan min sak, men det spelar ju ingen roll för fröken på familjeliv, lol.
    Varför kallar du mig fröken?

Jag tror säkert att din utbildning var jättebra, men det finns väl två olika sätt att se detta. Antingen hittar man ett otrevlig ord på ett annat språk och bestämmer sig för att dra en slutsats, eller så ser man till hur ordet faktiskt används (på de språk det används). Jag går på det sistnämnda.
  • Tow2Mater
    Pentagram skrev 2011-08-12 10:33:59 följande:
    En mörkhyad person kan välja att använda ordet "neger" själv och då kommer det inte att uppfattas nedsättande på samma vis, eftersom personen som använder ordet själv hör till den utsatta gruppen. Att det finns mörkhyade personer som använder ordet "neger" innebär inte att det är ok för ljushylta västeuropéer att göra samma sak. De representerar fortfarande den priviligerade gruppen.
    Och den underpriviligierade gruppen fortsätter således att med sitt beteende trycka ner sig själva, och omöjligöra att de reser sig upp till samma nivå som andra Du ser det tydligt genom det här kalla-varann-nigga-beteendet, och de kallar själva de svarta som faktist t ex insett att de vill ta sina studier på allvar för att komma nånstans i livet  "vita" på ett nedsättande sätt, etc. En självuppfyllande profetia. Men det är ju inte så lätt att bara skylla på andra hela tiden, om man faktist skulle ta lite ansvar för sina egna beteenden.
Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?