• mosterYster

Är "blatte" nedsättande?

Är det nedsättande att kalla någon "blatte"?

Nu förutsätter vi att det sker neutralt, inte som i "jävla blattejävel". Mer som i ett vanligt samtal: "Det är skitbra att ha blattekompisar, man får testa mycket ny och spännande mat till exempel!"

Är det OK att använda termen "blatte" i ett sådan sammanhang? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?
  • apanssonsmamma

Jag vet faktiskt inte.
    För många kallar ju sig själv blatte o sina kompisar blattar..
    Vet inte vem som får använda det o inte.
    Jag använder det inte.

• mosterYster
    butterflower skrev 2011-08-11 14:39:12 följande:
    www.fransktlexikon.se/
    Jag sa att jag kan franska. Inte att jag kan vartenda ord (dit kommer jag aldrig att komma, inte ens i svenska som är mitt modersmål). Har aldrig behövt prata om kackelackor på franska (tack och lov).
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2011-08-11 20:19:48 följande:
    Jag sa att jag kan franska. Inte att jag kan vartenda ord (dit kommer jag aldrig att komma, inte ens i svenska som är mitt modersmål). Har aldrig behövt prata om kackelackor på franska (tack och lov).
    Åh och jag antar att du menade att blatte visst betyder kackelacka på franska? Och jag säger - jaha? Och? "Tom" betyder "utan innehåll" på svenska, det betyder inte att min vän Tom saknar innehåll?
  • mosterYster
    butterflower skrev 2011-08-11 14:40:16 följande:
    Wikipedia = upplyst?
    Tydligen mer upplyst än många andra, vad det verkar
  • mosterYster
    butterflower skrev 2011-08-11 14:41:16 följande:
    Neger - ordet har inte det.
    Du tänger nog på Nigger? 
    Öh, oj. Jag tror att du ska ta och läsa om grundskolans historiekurs. Där kan man lära sig mycket.
  • mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-08-11 19:46:48 följande:
    lol, dina resor till Franrike ändrar knappast ordens betydelse. Även om du kan franska, hur ofta använder man ordet kackelacka i franrkike, det finns såvitt jag vet inga där.

I vilket fall ordet härstammar från franskans ord blatte = kackelacka och används för att påpeka invandrare=skadedjur som helst ska försvinna. Uttalen skiljer sig dock, i franskan betonas inte E och uttalas bara "blatt" medan vi i svenskar uttalar hela ordets betydelse = blattE.
    Jag har väl aldrig sagt att det ändrar ordens betydelse? Jag sa bara att du har fel, jag har aldrig någon gång hört någon använda ordet blatte (ja, jag vet att sista e faller bort om obetonat... efter alla år med franska, ha ha... ) om människor. Eller jo förresten, men då kan det lika gärna vara om en fransman, amerikan eller vad som:  "din jävla kackelacka, flytta på dig, jag ska fram!" i trafiken Inte specifikt om utlänningar.

Och att då ordet blatte i betydelsen kackelacka skulle tas upp som en benämning på "oönskade utlänningar" i Sverige (!) förstår jag inte att du kan tro. Finns absolut ingen logik i det.
  • Self Evident

Det finns ingen anledning att använda ord som kan verka nedsättande för andra. Om en person använder uttrycket om sig själv är en sak, även om jag har svårt för den typen av kategoriseringar, men jag tar inte risken att såra någon helt enkelt.
    Man måste alltid fråga sig hur relevanta kategoriseringar är och varför man använder dem. Blatte kan uppfattas som nedsättande eftersom det urspungligen och fortfarande användes som skällsord och den vetskapen räcker.   
    En del använder det skämtsamt men för mig markerar det bara skillnaden mellan människor, ungefär som när en del kallar mig "svenne" eller "arier". Jag uppskattar inte något av det, framför allt inte det senare som gör mig illa berörd även när det sägs på skämt. 

• Umm Elias
    mosterYster skrev 2011-08-11 20:28:24 följande:
    Jag har väl aldrig sagt att det ändrar ordens betydelse? Jag sa bara att du har fel, jag har aldrig någon gång hört någon använda ordet blatte (ja, jag vet att sista e faller bort om obetonat... efter alla år med franska, ha ha... ) om människor. Eller jo förresten, men då kan det lika gärna vara om en fransman, amerikan eller vad som:  "din jävla kackelacka, flytta på dig, jag ska fram!" i trafiken Inte specifikt om utlänningar.

Och att då ordet blatte i betydelsen kackelacka skulle tas upp som en benämning på "oönskade utlänningar" i Sverige (!) förstår jag inte att du kan tro. Finns absolut ingen logik i det.
    vännen, jag har inte skrivit historia, jag bara upprepar den för dig.
  • butterflower
    mosterYster skrev 2011-08-11 20:22:39 följande:
    Öh, oj. Jag tror att du ska ta och läsa om grundskolans historiekurs. Där kan man lära sig mycket.
    Motbevisa mig gärna. 
    Ordet neger är inte ett skälsord.  
  • butterflower
    mosterYster skrev 2011-08-11 20:19:48 följande:
    I inlägg #28 skrev du
    "Hahaha, jag kan franska och är ofta i Frankrike, du har fel. 
    F.ö. är det synd att denna missuppfattning är så spridd (jag syftar på att "blatte" skulle betyda kackelacka).  "

Hur ska du ha det? 

Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?