• mosterYster

Är "blatte" nedsättande?

Är det nedsättande att kalla någon "blatte"?

Nu förutsätter vi att det sker neutralt, inte som i "jävla blattejävel". Mer som i ett vanligt samtal: "Det är skitbra att ha blattekompisar, man får testa mycket ny och spännande mat till exempel!"

Är det OK att använda termen "blatte" i ett sådan sammanhang? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?
  • butterflower
    mosterYster skrev 2011-08-11 14:36:10 följande:
    N-ordet har ju en historia, kom igen. 
    Neger - ordet har inte det.
    Du tänger nog på Nigger? 
  • Neod

Det har uppstått samma fenomen kring det svenska ordet "blatte" som kring ordet "nigger"
    i USA, det är ok för svarta att kalla varandra nigger, men inte för icke svarta för då anses det rasistiskt.
    Blattar i Sverige kan kalla sig själva och andra blattar för blattar då anses det ok, men om svenbskar gör det
    anses det numera plötsligt "rasistiskt".

• Noxigen
    mosterYster skrev 2011-08-11 14:35:48 följande:
    Ja men vadå "annat"? I ts sa jag att jag inte menade när någon säger tex "blattejävel". Man kan ju säga "jävla skåning" utan att det för den sakens skull är fult att vara skåning (eller nja )
    Du, nu passar sig borrlänningen {#emotions_dlg.djavulsk}, annars blir det interaktivt hot med löfte om ninja ljud o karate kast med musen o skärmen.... .

Men seriöst, tycker det är situationen som avgör om det är illa eller inte.
    Ex. 200 skinnskallar som skriker jävla blatte fitta= Inte bra.
    !0 st kompisar som vrålar, här kommer blatte jävlen. 

Samma med Jävla skåning.... Aik klacken i hasorna som vrålar ta den jävla skåningen = Illa.
    Malmö klacken = Roligt roligt. :-P 
  • Pentagram
    Neod skrev 2011-08-11 14:52:08 följande:
    Det har uppstått samma fenomen kring det svenska ordet "blatte" som kring ordet "nigger"
    i USA, det är ok för svarta att kalla varandra nigger, men inte för icke svarta för då anses det rasistiskt.
    Blattar i Sverige kan kalla sig själva och andra blattar för blattar då anses det ok, men om svenbskar gör det

Tycker du detta är konstigt? Självklart kan en utsatt grupp använda ett nedsättande ord om sig själva utan att det anses nedsättande jämfört med om en bättre priviligerad grupp använda samma nedsättande ord om dem.
  • LillaSnigel
    butterflower skrev 2011-08-11 14:40:16 följande:
    Wikipedia = upplyst?

Wikipedia, upplyst, kanske inte direkt.. Men är inte bara där det står ang franskan översatt till svenska...
    Neod skrev 2011-08-11 14:52:08 följande:

Det är sant... Om man nu inte är svensk och umgås med "blattar" och det är ok i kretsen... Men samma som "svenne", om en blatte skulle säga det.. Ska det då uppfattas som rasistiskt ? Vilket det nu inte gör, eftersom det ska vara mer okey...

• Tow2Mater
    Pentagram skrev 2011-08-11 15:57:04 följande:
    Tycker du detta är konstigt? Självklart kan en utsatt grupp använda ett nedsättande ord om sig själva utan att det anses nedsättande jämfört med om en bättre priviligerad grupp använda samma nedsättande ord om dem.
    Klart det är konstigt, det är dubbelmoral så det skriker om det.
  • ica
    butterflower skrev 2011-08-11 14:36:31 följande:
    Är det bara mörkhyade man inte får "klumpa ihop" oss "vita" då?
    Poäng!
  • Umm Elias
    mosterYster skrev 2011-08-11 13:28:06 följande:
    Hahaha, jag kan franska och är ofta i Frankrike, du har fel. 

F.ö. är det synd att denna missuppfattning är så spridd (jag syftar på att "blatte" skulle betyda kackelacka).  
    lol, dina resor till Franrike ändrar knappast ordens betydelse. Även om du kan franska, hur ofta använder man ordet kackelacka i franrkike, det finns såvitt jag vet inga där.

I vilket fall ordet härstammar från franskans ord blatte = kackelacka och används för att påpeka invandrare=skadedjur som helst ska försvinna. Uttalen skiljer sig dock, i franskan betonas inte E och uttalas bara "blatt" medan vi i svenskar uttalar hela ordets betydelse = blattE.
  • Noxigen
    Umm Elias skrev 2011-08-11 19:46:48 följande:
    lol, dina resor till Franrike ändrar knappast ordens betydelse. Även om du kan franska, hur ofta använder man ordet kackelacka i franrkike, det finns såvitt jag vet inga där.

I vilket fall ordet härstammar från franskans ord blatte = kackelacka och används för att påpeka invandrare=skadedjur som helst ska försvinna. Uttalen skiljer sig dock, i franskan betonas inte E och uttalas bara "blatt" medan vi i svenskar uttalar hela ordets betydelse = blattE.
    Finns en hel del av både blattar och kackelackor ska du veta
  • mosterYster
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 14:38:05 följande:
    Jag förstår inte frågan!? Jag skriver ju vad jag menar med "annat". Att det beror på kontexten, på vem som säger det till vem, tonfallet etc. En del ord kan ha olika laddning beroende på kontext.

Ordet "smart" til exempel. Om jag säger det i ett tonfall är det ett uttryck för beundran, uppskattning, påhejande. I ett annat tonfall är det raka motsatsen, uttryck för besvikelse, förakt, nedsättande.  
    Jag skrev i ts att jag avser när man använder det "neutralt", dvs utan nedlåtande (eller hyllande) tonfall/kontext.
Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?