• Karisma

Aprilbebis 2012

Ljushuvudet skrev 2012-01-19 13:44:18 följande:
    Ja det är ju denna som jag lade in fel i trådstarten åt er då jag var med i en annan apriltråd med från början. Jag vet inte om den stämmer eller inte, men ni kan väl kolla upp det så att ni får en lista som stämmer.

Jag slänger upp bildtråden åt er så länge
    Vad gulligt av dig. :) Tack och bock. Håller tummarna för en oktbebis. :)

/K
  • Karisma

Alltså vad tusan vet inte hur jag ska göra på måndag! Är ordentligt ofärdig i höften och var hemma hela förra veckan så from måndag behöver jag gå till läkaren för att få fortsätta vara hemma på heltid.

MEN är ju livrädd att fk inte ska godkänna en heltidssjukskrivning from nu och tom 16feb. Har ju varit 50% sjukskriven from 1dec. Vill ju som komma innuti deras huvud för att få veta hur de tänker. Tungan ute

OM jag är hemma på heltid och fk inte godkänner min sjukskrivning får jag då nollad sgi inför föräldraledigheten? 

/K  

• Karisma
    grästuva skrev 2012-01-21 19:38:40 följande:
    Jag vet inte Ang sgi Karisma, vet iaf att man har rätt att studera tre månader utan inkomst och ändå behålla sin sgi (sa Fk till mig). Hoppas dom godkänner din heltidssjukskrivning. Skriver läkaren på ett bra sätt har jag svårt att tro att du inte skulle få den godkänd

Läkaren ville heltidsjukskriva mig 1dec men jag vägrade. Tungan ute Så när jag gick ut sa hon bara vi ses omnga veckor. Har ju fått 50% godkänt av fk. Och GP from 17feb.

Problemet är att jag nu knappt kan röra mig utan dessa hugg i höften. Kan knappt gå en liten sträcka. Trots att ag har ett tungt verkstadsjobb där vi går, står och lyfter tungt exakt hela dagen så blir jag ju ändå nojjig. Men kanske då om läkaren godkänner en sjukskrivning så räcker åtminstone det till att inte tappa sin sgi (pga av att det finns undantag inom studier) för det vore förödande. Förvånad 

Att alla graviditeter ska vara så olika, hade samma jobb sist en kunde ändå jobba heltid ända tills jag fick GP. Kanske beror på min ålder nu då. Börja bli för gammal för barnafödande. Tungan ute

/K   
  • Karisma
    emeilee skrev 2012-01-22 13:12:35 följande:
    Men hur fungerar det här med FK och FP? Hur beräknar de inkomsten, är det på fg års totala eller vad man ligger på nu? Har ju själv månadslön som höjdes nu i januari och självklart vill jag att min FP beräknas på den.

Ingen som känner ngn på FK? Man måste ju kunna få bra svar utav någon...
    Jag kommer gå upp i lön from 1feb sen även när löneöversynen är klar (skulle varit klart i nov 2011). När alla mina lönehöjningar är klara så kommer jag ändra årslön till fk och den kommer de ju godkänna. Har aldrig haft problem tidigare. Men då har jag haft samma jobb hela tiden, kanske är annorlunda om man byter jobb och får högre lön. Då jag redan nått taket på sgi för sjukpenning och GP så ändrar jag inte lönen förrän jag söker fp första gången. :)

De räknar bla in ob och bonus. Står på papperet man får av dem där lönekontoret ska skriva in din årslön + tillägg.

/K
  • Karisma

En emmaljunga sittvagn med mjuklift ska vi ha. Gillar Emmaljunga vagnarna. Eftersom vi har stor bil och jag är stark ;) så gör det inget att de är stor och tung.

Babyskydd med basenhet kommer vi hyra på ntf för 650kr/9mån.

Det som saknas och som måste inköpas är: 
    En tjockare filt, 1-2 tunnare som är bra att ha till bla att täcka för lite för solen i vagnen och sen  typ som täcke på sommaren. Kommer inte på vad man kallar materialet men det är tunnt som typ en snuttefilt. :) Mjukliften samt en tunnare fin mössa att ha från början. Ev åxå lite mer kläder, inte för att det behövs men bara för att jag vill helt enkelt. :P Sen hoppas jag att svärfar vill köpa oss ett fårskinn så vi slipper den kostnaden. ;P (Lr jag vill välja ut ett men han kan få äran att betala ;) )

/K

• Karisma

Kom på en sak jag vii ha till spjälsängen som inte blivit köpt tidigare. Sånna här plattor som man kan använda till att höja huvudändan på spjälsängen. Vet inte alls vad de heter eller var jag hittar de men får väl börja med att kolla på barnenshus. Vägrar använda böcker igen, den här gången ska sängen höjas med klass. ;)

Jag har fått tid på spec.mödravården den 29feb kl09.00, så då får vi veta bla snittdag. :) Och sen fick jag papper från fk om att jag har en personlig handläggare ang min sjukskrivning. Hade jag ingen aning om att man får. Hon heter Stina och heter man det kan man väl inte vara mer än supersnäll. Så pass snäll att man godkänner även en heltidssjuksrivning. ;)

Ska ringa bm imorgon så får hon boka in tid hos läkaren, orkade inte ringa vc idag.   

/K

• Karisma
    Kaosmamma skrev 2012-01-23 17:19:47 följande:
    Karisma: man får alltid en handläggare :) i alla ärenden på fk.

Ska till spec. Mvc och få min spruta 7 feb, sen väntar jag på tid för snittsamtal också. Är du med i i gruppen för oss som snittas i april förresten? :)

Vet jag hade det med Liam 2004 men efter det har jag inte haft ngn. Vad jag vetat iaf. :P Så då har samma person godkänt min 50% sjukskrivning samt min GP? 

Vad får du för spruta? Var min bm som skickade remiss förra veckan om tid till mig. Hon tyckte det var lika bra att få det gjort medans det fortfarande fanns bra med tider kvar. :)  

Jag har skrivit i tråden någon gång men hänger mest här. :)  Ser att du bytt nick åxå. :)

/K

• Karisma
    Kaosmamma skrev 2012-01-23 19:21:04 följande:
    Karisma: tror det är olika för grav, sjukskrivning, VB osv. Har alltid fått en handläggare iaf men kanske är olika?

Jag är RH 0 neg, så ska få en spruta för det i v 28. Lämnade blod förra veckan för att checka läget så inger blandats eller så då mina barn är positiva.

Ja, jag skulle få tid snart jag också, iaf snitttiden. Sen har jag ingen brådska med läkaren egentligen men de vill träffa mig då mina snitt varit lite dumma.

Okej :) jag har så dåligt minne nu med allt så kommer inte ihåg om du var med där :) har precis börjat vara lite mer aktiv nu igen efter dotterns dippar. Ja jag bytte nick, heter kaosmamma på bloggen så fick bli så här också :) men animegirl är ett kärt gammalt namn dock!
    Står att hon är min handläggare för min sjukpenning men åxå ska hjälpa mig om jag har frågor om annan ersättning från fk. 

Jag är åxå 0RH neg men de har inte sagt ngt om ytterligare en spruta. Fick en på bb, lr det antar jag iaf. Har dock ingen aning om pojkarna är pos eller neg. Men som sagt de har ju sett ngt konstigt med blodet jag lämnar in men bm vet som inte exakt vad de hittat. Enligt min bm så träffar man alltid en läkare om man har planerat snitt, typ prata om snittet och och få snitttid. När man är runt v32. 

Håller tummarna att flickan din får må bra nu ett tag när hon haft det så tufft.

/K    

• Karisma

Någon som har beställt från jollyroom.se ?

Har hittat lite som jag är sugen på att köpa men vet inte om det är en säker sida att beställa ifrån. :) 

/K

• Karisma
    meghan26 skrev 2012-01-26 18:36:02 följande:

Vi beställde faktiskt vagn därifrån igår! En Phil&Teds Explorer med syskonsits (väntar 2.an nu).

Fick bekräftelse på mailen på en gång och idag fick jag mail om leveransbesked.
    Så än så länge verkar allt gå bra.

Vilken vagn är du sugen på?    

Ingen. :) Har redan köpt en emmaljunga. Men såg nå fina tunna bomullsfiltar som jag ev tänkte beställa. Så eg bara lite smått och gott. :)

Men det låter bra att så mga varit nöjda med dem. Då vågar jag åxå beställa. :)

/K   
Svar på tråden Aprilbebis 2012