• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • astrid elizabeth

En liten reflektionen. Barnvagnar är försedda med selar. Det finns selar att använda till barnstolar så att de små inte häver sig upp, faller ur och slår sig. Varför är det så hemskt med barn i sele i affären? Måste vara mycket trevligare att i sele än att sitta fastlåst i sele i en vagn. Tycker det verkar som att TS stött på en väldigt ansvarsfull mamma. En mamma som hellre selar sitt barn än riskerar att det älskade hjärtegrynet sätter iväg utan att varken höra eller se bilar, bussar eller andra faror.

• BubbelGuppie
    astrid elizabeth skrev 2011-08-18 21:00:14 följande:
    En liten reflektionen. Barnvagnar är försedda med selar. Det finns selar att använda till barnstolar så att de små inte häver sig upp, faller ur och slår sig. Varför är det så hemskt med barn i sele i affären? Måste vara mycket trevligare att gå i sele än att sitta fastlåst i sele i en vagn. Tycker det verkar som att TS stött på en väldigt ansvarsfull mamma. En mamma som hellre selar sitt barn än riskerar att det älskade hjärtegrynet sätter iväg utan att varken höra eller se bilar, bussar eller andra faror.
    Amanda 20070210 Alex 20100201
  • linas fina
    Hank Moody skrev 2011-08-18 19:44:31 följande:

Haha paminner mig om en bild jag tog med mobilen haromdagen, satt och drack kaffe i ett kopcentrum sa passerade en mamma med trillingar forbi i nagon slags ryggsacks sele?
    Maste vara jattepraktiskt men det ser forbannat roligt ut.

Haha hade jag trillingar så hade jag nog också köpt det där. =)
  • liv10

men herregud! hellre vet jag exakt vart mitt barn är om vi befinner oss där det är mycket folk eller mycket trafik. har man småbarn vet man att olyckor händer på bara några sekunder!!!

jag har ingen sele men om vi tex skulle ut och resa skulle jag lätt fundera på en på vår minsting som springer konstant- på tex en flygplats måste det ju vara perfekt!   

• Emry

Har alltid sele pa sonen nar jag ar ute och reser, aker ofta hem sjalv med mina tva barn och det skulle vara tokomojligt att ha honom vandra runt sjalv pa flygplatserna, han gillar att dra ivag:), vad gor man med dottern om man maste fara efter honom. Har hellre min barn "kopplade" an bortsprugna:).

• Mariohn

JA just precis. Det är ju bättre att sätta en tvååring i en vagn där h*n är helt fastlåst än att hålla barnet under kontroll men ändå låta det kunna röra på sig på egen hand. Smart!

• Bittermandel

Båtfolk har ofta en kabinhake med tamp fastsatt i barnets flytväst (på nackkudden). Enkelt att dra upp ungen om den trillar i liksom. Inget konstigt alls om man har segelbåt på 14 meter. Koppel kan det också kallas om man så vill.

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Sally09

Mamma hade sele på mig för att hon som är lång tyckte det var så jobbigt för ryggen när jag ville gåträna hela dagarna och hon var tvungen att gå böjd, selen gjorde att hon kunde gå rakt men ändå ge mig stöd. multifunktionell grej det därSkrattande

♥Sally 090611 - Herman 110801♥
  • EmmaW84

Jag har bara läst ts.
    Jag lade också märke till en kvinna med sitt barn i koppel (även detta på ett köpcentrum, kanske samma?) för några månader sedan. Först tyckte jag också "fan vad hemskt" men egentligen så vet vi ju inte hur mamman har resonerat. Tanken har ju säkerligen varit god och vem vet hur stimmig hennes unge är om hon går utan koppel/sele?

Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!