• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • DragonWoman

Min mamma hade mig i "koppel" som liten. Jag rymde så fort jag fick minsta lilla chans. Kunde inte motstå minsta lilla impuls. Om hon inte hade haft det så hade jag väl varit påkörd, drunknad eller annat. Även i lugna affärer med lite folk kan ett barn försvinna snabbt.

Hade velat använda det på båda mina grabbar, men vem fan vågar idag?  Det finns alltid nån pk mk som måste störa sig på hur andra gör utan vetskap om hur just det eller de barnen funkar.

Jag tog inlägg 100 000
  • isvinter

Åkte tåg för ett tag sen med min tvååring, hon hade då en sån ryggsäck. En gris =). Vi höll i "svansen" båda två de tillfällen jag inte bar henne, el då höll henne i handen. Hade även resväska, ryggsäck och en kasse med mig, skulle inte velat att hon varit utan ryggsäck. Hon var för övrigt jätteglad över sin lilla söta gris :).

• Mirva
    Starkast skrev 2011-08-19 00:52:05 följande:
    Säkert många föräldrar som förlorat sitt barn på ett så tragiskt sätt som ÖNSKAR att de haft en sele så barnet aldrig försvunnit....
    Hur kan du ens ta upp barndödsfall till diskussion att inte använda sele? Anser du verkligen att det är bättre att barn kommer bort eller t.o.m dör än att abvända sele?

Dina kommentarer får iallafall mig att förstå att du inte har en blekaste aning om vad en "rymmare" egentligen är för något. utan du tror att dina normalaktiva barn är rymmare bara för att de rör på sig.
    En "rymmare" försvinner utan att du ser det även om du tittar på den, för det räcker rent utsagt med att blinka vilket även du gör. Och har du dessutom tre barn att hålla koll på så har du verkligen inte full koll på samtliga hela tiden. 
    Men snälla, det har hon väl inte skrivit, att det är bättre att barn dör än att använda sele? Hon har skrivit att stranden är farligare än köpcentrum och shoppinggator, att det är lättare att förstå selanvändningen då.
  • Mirva
    vivexa skrev 2011-08-18 00:03:36 följande:
    Jag har total fokus på mina rymmare hela tiden och gör väl i stort sett inget annat än håller koll på barnen när vi är ute. Är vi på stranden t.ex så har jag örnkoll. Klär dem till och med i starka färger på badbyxorna så jag lättare följer dem med blicken. Åker aldrig till stranden ensam med alla tre. Minst en vuxen till vill jag ha med mig.

Ni som har sele då, och flera barn. när ni är på stranden, badar de med selen då också alltså?
    Men är det inte bättre att barnen får bada än att de inte får bada?
  • IntheSky

Gud vad smart med sele på stranden!

• vivexa
    hedersknyffel skrev 2011-08-19 00:14:58 följande:
    Hur gammal är du? Bor du långt ut på landsorten?
    Det var vanligare förr, tror jag, men jag ser årligen mer än 10 kopplade barn.
    Jag vet inga bra skäl, kanske sjukdom isf.  
    Jag bor i Stockholm, och har dessutom bott tio år i storstad i Italien och där kan man snacka trafik och mycket folk, Sverige i jämförelse är landsbygd hela vägen. Trots detta har jag aldrig sett en italiensk förälder heller, med barn i sele.
    Men efter denna tråd har jag lärt mig att i USA och England är det vanligt, och även i Sverige finns det alltså många som tycker att det är bra. Vilket gör att man helt enkelt får reflektera.

Dessutom har jag lärt mig att en hel del FL-användare svarar otrevligt och buffligt och utan att ha läst noga, men det är sådant man får ta om man exponerar sina åsikter på internet
  • liv10

nåt som upprör mig är när man ser föräldrar som går och pratar i tex mobilen medans en eller två barn (i liten ålder= utan begrepp) springer slalom på trotttoaren- typ en meter från trafiken. det ger mig ont i magen.

skulle jag se ett barn i sele skulle jag inte tänka nånting alls. jag ber tex min fyraåring att alltid hålla i vagnen om vi är där det är mycket folk eller trafik- är det oxå hemskt isåfall?!  

• Jenoli

Jag kan säga att jag har sele till min son, använt det 3 ggr och han är nästan 1,5 år. Läste denna tråd igår först och har innan varit "rädd" att använda selet på han då jag hört folks åsikter i Sverige om att det är så negativt och hemskt. Men efter igår så insåg jag att det är faktiskt ok, hellre ett glatt barn som kan gå med mamma än att sitta fast i vagn och vara arg/ ledsen. Så idag var vi på stan, massa folk inne på affärerna och han ville bara ur sin vagn. Så jag tänkte, nu ska vi se hur det går. Satte på han selet och han fick gå omkring och han var super glad, Inge mer skrik och tårar :) Sen att det var mer han som bestämde vart bi skulle gå var ju en annan sak ;) Men så vid ett tillfälle så skulle jag ta en mössa från en stång för att prova på honom och släppte selet i ca 30 sekunder om ens det och vips..... Han var borta!!! Jag kuta runt i affären som en galning och min vän också, hitta han efter ca 2 minuter nästan vid utgången och det är en stor affär!!!! Har aldrig varit så rädd, trodde någon tagit han för jag tänkte så långt kan han ju inte kommit på så kort tid, men fasen vad de är snabba! Vilket jag vet när vi är utomhus han drar gärna iväg så jag borde fattat bättre än att släppt han.... Så jag är helt ok med selen och i och med denna tråd kommer jag också ihåg när lillebror var liten och vi hade sådant vitt läder sele till han :)

• Ragnar

Jag hade min dotter som snart är 2 år i sele när vi var i Sverige på semester i sommar. Det behövdes aldrig med hennes storebror som var nöjd med att sitta i vagnen eller hålla oss i handen när han gick. Han sprang heller aldrig ifrån oss. Men lillasyster vill absolut inte hålla i handen och vill bara sitta i vagnen när hon är trött. Hon springer ifrån oss så fort hon får en chans till det. Så sele var en riktigt smart lösning när det var mycket trafik, vatten eller andra farligheter och hon protesterade aldrig. Hon till och med bad om att få ha selen ibland eftersom hon visste att hon annars inte fick gå själv utan att hålla oss i handen och gå själv är ju jätte roligt.

• Nataliesliv

haha, min mamma frågade mig, ett tag efter jag fött min dotter, om vi hade något koppel till henne. Skrattande säger jag att jag tror inte det är lagligt i sverige att ha sina barn kopplade, även om du nu hade mig kopplad än gång i tiden (min mamma rensade mina och mina syskons gamla grejer och gav saker till min dotter). Det har ju vart helt olustigt att ha sina barn kopplade, vissa lever uppenbarligen kvar i det, utan att som helst tänka på det som förnedrande och "hundlikt" att ha barnet i koppel. Det är mer en praktiskt lösning på att slippa springa efter sitt barn och riskera att det springer bort eller råkar ut för en olycka. Uppenbarligen lämnar man inte barnet fastkopplat i en lyktstolpe när man går in och handlar... Jag skulle inte koppla mitt barn (trodde helt ärligt det är olagligt), men jag reagerar inte så starkt på det heller, om nån annan nu gör så.

Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!