• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • snorkan

bättre det än att ungen blir överkörd för att man inte orkar gå med ryggen böjd för att hålla den lilla krabaten i handen.....löjligt att se det som förnedrande tycker jag.....jag ser det mer som en säkerhets grej liksom.

• Madicken

Det är inte lätt att vara mamma idag. Oavsett hur man gör så är man en dålig mamma. Försöker jag skydda mitt barn från att gå vilse eller bli påkört genom att ha sele och "koppel" så är jag en dålig mamma. Tappar jag bort mitt barn eller om barnet bli påkört så blir jag också en dålig mamma!

Barnet tror jag inte lider för fem öre så låt alla som har "aktiva barn" ta hand om barnet på sitt sätt. Jag måste erkänna att jag tyckte att det var hemskt att se barn i koppel MEN det var innan jag själv fick barn....

• anne h
    Madicken skrev 2011-08-19 10:55:59 följande:

Det är inte lätt att vara mamma idag. Oavsett hur man gör så är man en dålig mamma. Försöker jag skydda mitt barn från att gå vilse eller bli påkört genom att ha sele och "koppel" så är jag en dålig mamma. Tappar jag bort mitt barn eller om barnet bli påkört så blir jag också en dålig mamma!

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sum quod sum

Vi gjorde samma i Usa när jag var nanny. Det finne en hel del kidnappers där och man måste vara på vakt hela tiden. Själv tänker jag göra samma i folksamlingar, riskerar inte att mitt barn försvinner eller att någon galning får tag på den och gör gud vet vad. 
    Finns alltid folk som klagar på allt. 

• Sum quod sum
    Ashley skrev 2011-08-19 09:43:29 följande:
    Jag fick ha sele när jag var liten... tills jag var runt fyra tror jag. Var visst en "rymmare" som ni talar om, plus att jag ÄLSKADE främlingar, hade gärna följt med vem som helst. Då jag bodde i USA som liten var kidnappare en verklig oro hos mamma. Jag har inga minnen av att ha tyckt det var jobbigt eller hindrande att gå i sele, upplevde det aldrig som något negativt vad jag kan minnas. Tycker varje förälder får ta ställning utifrån SIN egen situation. 
    Samma här jag rymde utomlands i en hamn vid 2 års ålder och stor folksamling..hittades i cockpitt på plan och i köket på en båt. Då fick de nog att köpte sele. Har inga men av det. Hade varit oansvarigt att inte göra något åt det tycker jag.
  • Liisaan

Vi var och fiskade på en brygga och då satte vi sele på våran dotter på 2 år. Sedan skulle vi promenera på ön men hon tyckte det var kul med koppel och ville inte ta av sig det utan skulle leka hund haha. Så där gick vi med våran tös i koppel, det är väl upp till var och en? Stör du dig kan du ju fråga varför, finns troligen en bra anledning :)

• Love83

hittade en sida med ryggsäcks selar ser ut som ett gosedjur ryggsäck och kopplet är svansen skit tuff och ser barnvänligt ut också

• Madicken
    Love83 skrev 2011-08-19 11:50:49 följande:
    hittade en sida med ryggsäcks selar ser ut som ett gosedjur ryggsäck och kopplet är svansen skit tuff och ser barnvänligt ut också
    Det är ju jättebra. Då slipper barnet känna sig som en "hund"... ;-P
  • Love83

haha ja precis beställde en brun apa nu för 295':- fraktfritt inom sverige jättebra

Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!