• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • pecosita
    Hank Moody skrev 2011-08-18 19:44:31 följande:

Haha paminner mig om en bild jag tog med mobilen haromdagen, satt och drack kaffe i ett kopcentrum sa passerade en mamma med trillingar forbi i nagon slags ryggsacks sele?
    Maste vara jattepraktiskt men det ser forbannat roligt ut.

Det där skulle kunna vara jag!!! Fast jag har bara tvillingar. Nej jag har inte selar till mina, föredrar att ha dem i vagnen om de inte ska springa iväg men jag kan förstå om man har fler än ett barn i ett till två-årsåldern och måste vara ute med dem själv i trafiken exempelvis. Då är det ju av ren säkerhet, inte för att vara taskig. Har man bara ett barn däremot kanske det är en annan femma.
  • Nevea

det finns ju dom som är oroliga att folk ska plocka upp barnet och bara gå därifrån. och det händer ju barn över hela världen. dagligen.

hon kanske var orolig? eller så är barnet väldigt snabb att smita iväg och väldigt nyfiken av sig och strosar iväg rätt var det är. när det gäller barn så är dom FRUKTANSVÄRT snabba.

jag tror att det fanns en bra anledning iallafall.

• mia A

Min dotter har autism när hon var 3 hade hon koppel för lillasyster låg i vagnen och plötsligt sprang hon iväg upp för en slänt där kunde ja inte bara släppa vagnen o springa efter. En rygga i form av nallebjörn som de på trygga barn sidan.

Men vilken reaktion jag fick av dagispersonalen Skrattande, hon älskar än idag nalle ryggan men då e ju inte kopplet fastsatt förståss. 

• t0va
    mia A skrev 2011-08-18 21:33:42 följande:
    Min dotter har autism när hon var 3 hade hon koppel för lillasyster låg i vagnen och plötsligt sprang hon iväg upp för en slänt där kunde ja inte bara släppa vagnen o springa efter. En rygga i form av nallebjörn som de på trygga barn sidan.

Men vilken reaktion jag fick av dagispersonalen Skrattande, hon älskar än idag nalle ryggan men då e ju inte kopplet fastsatt förståss. 
    En sån ska jag köpa åt sonen. Han hatar att sitta fast i vagnen och står oftast på knä i vagnen lutad mot ryggstödet. Sitta funkar lite då och då. Än så länge går han inte själv men det lär knappast dröja länge och dels har jag rörelsehinder så jag går lite dåligt och kan inte springa ikapp honom. Sen har pappan svårt att i röriga miljöer ha koll på omgivningen och sonen, han kan krypa iväg utan problem och pappa står och kikar på annat. 

Så en sele är ett måste för oss alla. Jag tvivlar starkt på att sonen kommer gå och hålla handen fint, han ska ha massa saker i händerna nu när han gåtränar. Bättre att han får traska runt lite själv och ha saker i händerna eller kunna plocka upp prylar än att gå med armen över huvudet hela tiden för att en vuxen ska hålla i honom.  
  • Novallie

Har sett två barn med sele ett bara för ett par dagar sen. Tack och lov är min lilla 22 månaders inte så rymmningsbenägen men ibland inser jag att man kanske skulle ha det... speciellt när man jagat efter honom över hela lindex och han tycker det e super skoj... Eller försvunnit helt på konsum och sen kommer farande med risgrynsgröt. Men när jag tänker efter vi har en lös sele! Bara snöret som fattas. Kanske värt och prova, även om han oftast går snällt på trotoaren och följer med en dit man går, men i butiker, då e han väck på två sekunder om man har otur.

Så kan nog tycka med flera här att det kan vara okej med sele och lite skönt och slippa vagnen då sonen är duktig på att gå. Sen e frågan vad han tycker.

H född 091017
  • mucklis

Sele kan vara bra för de som har barn som är lite vilda av sig. Hellre sele än att barnet sticker och kanske blir kidnappat lr liknande. =) Kan dock hålla med om att det inte ser speciellt trevligt ut. ^^

Mamman du beskriver TS hade säkert sina skäl till att ha sele på sin dotter, men som sagt. Håller med om att det inte ser bra ut. =P

• anne h
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-08-18 14:27:10 följande:
    Kan inte direkt påstå att mina 4 barn är några rymmare, snarare, "sittare", vill-inte-gå, drömskt stannare, klättra-ur-och-i-vagnen, inte-hålla-handen typer men skulle jag ställa mig mellan barnen och gatan så hade jag fått gå ensam över vägen. Aaaaaldrig att de hade följt med när jag hade sagt att nu går vi om jag hade stått framför dom.
    Cool
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Boel1

Verkade barnet lida av att ha sele? Om inte så behöver man ju inte tycka synd om barnet! Och som någon sa, bättre att få gå runt i sele än att sitta fastspänd i vagn, som kanske annars var alternativet.
     Jag har ett barn som skulle ha behövt sele när hon var mindre, hon bara sprang iväg, det var omöjligt att ha med henne på någon affär. Och man har inte alltid alternativet att vänta till man har barnvakt, jag har nästan obefintliga möjligheter till det. Så då är väl sele en alldeles utmärkt sak att använda sig av!

• anne h
    Nightwish77 skrev 2011-08-18 14:54:17 följande:
    flexikoppel
    med stryphalsband till! -helst stackel.
  • anne h
    lastchristmas skrev 2011-08-18 20:26:26 följande:
    Har aldrig sett det i verkligheten men några skäl kan väl vara dålig kondition, rymningsbenägna barn, flera barn på barnovänliga ställen som man inbland måste vara på? Vi har aldrig behövt någon, ärligt talat har vi inte ens tänkt tanken. Barnen är små och springer ibland men då springer vi efter.
    Beror helt på _hur_ pass rymningsbenägna barnen är..
    Det är jätteskillnad mellan barn, vad som driver dem, vad de vill med sina rymningar.

Det är inte alltid "bara" att springa efter dem. 
Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!