• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • Tokan83

Hade sele på min 1-åring ett tag för han sprang okontollerat runt konstant och slog sig stup i minuten och vägrade att bli buren såg ut som ett blåmärke hela ungen och hålla handen var det intetal om, så jag hade selen som mer ett fallskydd plus att jag spände fast honom i kundvagnen när jag handldade iom att han klättrede duktig som 8-9 mån och duktigare blev han. Men ni 1 ½ år har jag inte behövt använda den alls men han är en vilde men att ha den som "koppel" känns kanske lite så... Men förstår dom som har ddet till sina vildar =)

• mamms81

Min dotter var precis likadan, sprang runt fort fort, fast hon knappt kunde gå, och parerade med huvudet... vägra sitta vagn och vägrade hålla handen. När hon hade slagit hjärnskakning på sig och inte fick slå i lilla huvudet mer på ett tag så hade jag sele på henne ute, helt enkelt för att kunna "lyfta upp" henne när hon trillade, innan hon slog i skallen... Så det fanns nog skäl att mamman hade "koppel" på ungen=)

• Winglur

Haha, en kompis till mig satt ett koppel på sitt barn, det fanns dock ingen som helst anledning.
    Barnet var knappt 1½ och hade precis lärt sig gå, hon kunde alltså inte springa särskilt fort så drog hon iväg kunde man lugnt gå efter och hämta henne.
    Vi var och shoppade en dag och hon undrade om jag kunde hålla kopplet, jag vägrade och virade in kopplet i selen, tog barnet ihand och fortsatte lugnt vidare. :) 

• DillPion

När jag och en kompis skulle kryssa med rccl förra året och vi satt i terminalen för att fylla i våra personuppgifter såg jag en kvinna med ett flexikoppel i handen. Jag tänkte med en gång " vad konstigt, man får väl ändå inte ha med sig hunden på kryssningen.." Då såg jag vad som kröp under bordet och satt fast i andra änden av kopplet, en pojke på ungefär tre år. Jag trodde nästan inte att det var sant. Sele är liksom fine men flexikoppel är väl ändå helt galet?? Sen hade de honom i koppel hela tiden ombord...

• Silee
    Här i England, har nästan alla föräldrar en sån där ryggsäcks-sele på deras barn. Tydligen ska det vara jätte vanligt, men jag blir chockad varje gång och kan inte låta bli att tycka synd om barnen!
  • hedersknyffel
    vivexa skrev 2011-08-17 17:49:29 följande:
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Hur gammal är du? Bor du långt ut på landsorten?
    Det var vanligare förr, tror jag, men jag ser årligen mer än 10 kopplade barn.
    Jag vet inga bra skäl, kanske sjukdom isf.  
    Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • hedersknyffel
    Nevea skrev 2011-08-18 21:29:42 följande:
    det finns ju dom som är oroliga att folk ska plocka upp barnet och bara gå därifrån. och det händer ju barn över hela världen. dagligen.
    Och i Sverige?

Aldrig!
    Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • Starkast
    vivexa skrev 2011-08-17 17:49:29 följande:

Väldigt praktiskt tycker jag!
    Önskar att jag kommit på tanken då min minsta vilde var mindre så hade han sluppit komma bort den där gången...

Jag kan komma på flera bra skäl, framförallt att förhindra en olycka! Att barnet kommer bort, blir överkört etc.
    Och helt ärligt tror jag de flesta barn tycker det skulle vara rätt så kul!
    Iallafall mina barn och deras kompisar har ofta lekt att de är djur - väldigt ofta hundar.

Barn är inte små vuxna.
    Det är väldigt lätt gjort att komma bort från sina föräldrar där det finns mycket folk. 
    Dessutom är alla olika, de fungerar inte lika. För ett barn räcker det att berätta en eller två gånger vad som kan hända och att barnet har personligheten att kunna tygla sig.
    Ett annat barn köper inte förklaringen och kan t.o.m tycka att den låter ganska häftig, och vissa kan verkligen inte tygla sig och även om de väl VET, så glöms det fort bort. Alla har inte förmågan att sortera alla intryck och lägga ihop dom med situationer och kanske inte är medvetna om att de har sprungit förrens de upptäcker att föräldern är borta.

När vårt barn försvann var han jättemedveten om vad som kan hända om man kommer bort.
    Jag hade full koll. Bara hjälpte mitt andra barn med att ta plasten av en godis. Den minsta stod brevid och åt på sin godis. Det handlade enbart om ett fåtal sekunder!
    Det var många ute och letade.
    Och det stora problemet var just att han var så medveten! Så medveten att han inte vågade be om hjälp utan istället gömde sig och bara väntade på att någon fuling skulle komma och plocka upp honom. Han var LIVRÄDD när vi timmar senare hittade honom! Skakade och grät hysteriskt och drömde mardrömmar varje natt länge efter detta.
    Ändå! Gjorde han likadant redan dagen efter. Men som alla andra gånger hann vi se honom och fånga upp honom i tid. 

Ett barnkoppel hade varit underbart!
    Och vad många gånger det hade gjort våra turer så mycket roligare! För jag tror inte att en enda kul grej, semester etc. har funnits utan ständiga konflikter om just att gå lugnt och inte springa iväg. Ett koppel hade minskat stressen betydligt och vi hade fått så mycket roligare och varit på så mycket mer sams.

Så jag måste säga att jag tycker denna mamma var ruskigt smart! Du skriver även att de gick lugnt och strosade runt, vilket betyder att allihop mådde rätt så bra och verkade vara rätt avslappnade. En mamma utan hjärtat i halsgropen samt att barnet faktiskt slapp att stressa upp sig och springa runt. För inte tror du väl att ett barn tycker om att komma bort?

Och vagn är inte lösningen för alla.
    De mest aktiva barnen trivs inte alls att sitta still och att få barnet att sitta i vagnen kan vara en jättegrej. Vill barnet inte sitta still så är det väl jättebra att kunna gå! Och att sitta inspärrad i en vagn är väl knappast bättre än i en lina, där det finns rörelsefrihet.

• Starkast
    vivexa skrev 2011-08-17 17:55:44 följande:
    Okej...jag har tre barn varav två är rymmare som alltid springer iväg, men jag har aldrig satt på dem ett koppel.
    Dagens scen utspelade sig dessutom i ett ganska folktomt köpcentrum, med stora ytor där jag tycker det är jättebra att vara med barnen därför att man har bra uppsikt...men alla är vi ju olika...
    Då har du aldrig haft ett barn som kommit bort...
  • Starkast
    vivexa skrev 2011-08-17 18:06:54 följande:
    Men nu är det inte så att jag propagerar för barnvagn, jag har aldrig min tvååring i barnvagn, han går själv.
    Däremot springer jag ju efter dem (honom och femåringen som fortfarande är en rymmare) hela tiden.
    Jag tycker att sele på något sätt verkar 1) begränsande för barnets möjligheter att lära sig vistas ute
    2) att man inte orkar med sitt eget barns naturliga nyfikna beteende...
    Du tror väl inte på fullt allvar att barnet alltid är fastspänt?

Det är jättebra tycker jag att mamman insåg sina begränsningar och värnade om säkerheten. Dagens milj i samhället är oftast inte särskillt barnvänlig mer än på avsedda barnutrymmen och på dessa platser kan man sällan handla något annat än på sin höjd godis...
Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!