• Anonym

Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?

Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.

• Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-08-21 13:56:08 följande:
    Nej, det är vanliga L-konsoller med hyllplan. Och jag erbjöd henne på kontraktskrivningen att behålla hyllorna men hon ville inte det. Jag hade hellre sett att hon behållit hyllorna men då hon inte ville det och måste jag ju ta ner dem annars har hon rätt att ta betalt av mig för att frakta bort dem.

Jag tyckte bara själv att det såg jättefult ut med en massa hål i väggarna men hyllorna satt där när visningen var så det är ju inga frågetecken kring den delen direkt.
    Då så, köparen har köpt även hålen i väggen! Flört Du behöver inte oroa dig alls när det hålen!
  • Anonym (?)

Kan ju vara värre saker som "ingår" i köp av en bostad är lite hål i väggen. Senaste bostaden vi köpte hade fuktskada i badrummet.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-08-21 14:00:59 följande:
    Då så, köparen har köpt även hålen i väggen! Flört Du behöver inte oroa dig alls när det hålen!
    Haha, det ska jag säga till henne om hon klagar. Det kanske hon inte gör, hon verkar jättetrevlig men man vet ju aldrig.
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:00:35 följande:
    Du har inget ansvar för sådana saker som hål i väggarna, det får man räkna med! 

Vi sålde vår bostadsrätt för ett år sedan och blev galen på köparen!! Hon ringde i tid och otid och sa saker som att "ja det är en kontakt här där det är lite avskavt på kontakten.." "Spislampan fungerar inte" (den ersatte jag, 30 kr.. big deal), " det ser ut som att persiennerna snart kommer gå sönder, de är väldigt gamla". "Golvet i sovrummet sviktar lite (gammalt trägolv)

Till slut fick jag nog, hänvisade till mäklaren och sa att han är mitt ombud och att hon köpt lägenheten i befintligt skick - dvs hon har undersökningsplikt. Varvid människan säger "ja men menar du att jag skulle gått och tittat på alla persienner och alla kontakter" .. och jag säger: JA DET MENAR JAG.  Vore en sak om spis/kyl/diskmaskin inte fungerar.. Då är det ju annorlunda. Men resten är ju befintligt skick. 

Diskmaskinen ringde hon också om, och sa att den var trasig. Men hon hade bara inte satt på den... 
    Det där är min mardröm, stackars dig!

En fråga jag har är, vad händer om säg diskmaskinen skulle gå sönder efter en månad, men man själv aldrig märkt att något var fel och den var nyinköpt för 1-2 år sedan. Är jag skyldig att betala en ny då?
    Anonym (?) skrev 2011-08-21 14:03:23 följande:
    Kan ju vara värre saker som "ingår" i köp av en bostad är lite hål i väggen. Senaste bostaden vi köpte hade fuktskada i badrummet.
    Ja absolut. Men jag är en sån som vill göra allt så rätt jag kan och därför oroar jag mig när jag inte kan ge 100-procentiga lösningar. Om jag hade haft tid så hade jag förmodligen både spacklat och målat om väggen för att den skulle se så fin ut som möjligt för tjejen, men nu hinner jag verkligen inte lägga ner den tiden...
  • Anonym

Har för mig att du som sälgare ser till att det är snyggt när du lämnar över lägenheten till köparen. Inte hennes ansvar att se till att väggen är snygg. Hon ska inte behhöva göra snyggt efter dig och hon ska inte heller känna sig tvungen att behålla hyllor hon inte vill ha bara för att inte riskera fula hål i väggarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:09:51 följande:
    Har för mig att du som sälgare ser till att det är snyggt när du lämnar över lägenheten till köparen. Inte hennes ansvar att se till att väggen är snygg. Hon ska inte behhöva göra snyggt efter dig och hon ska inte heller känna sig tvungen att behålla hyllor hon inte vill ha bara för att inte riskera fula hål i väggarna.
    Så du menar att jag ska spackla och måla?
    Jag målade väggen för 7 år sedan, ska jag försöka hitta en liknande kulör då för att måla på spacklet eller ska jag måla alla väggar i en annan färg? Hur löser man sånt?

När man bor i hyresrätt vet jag att det är lite andra regler, där vet jag att man i alla fall måste spackla innan man flyttar ut (så har det varit när jag bott i hyresrätt. Men bostadsrätt är ju lite annorlunda, därav min fråga)
  • Videli

Du har inget ansvar för hålen i väggar efter hyllorna.
    Som köpare måste man förstå på en visning att det blir hål efter väggfasta hyllor.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-08-21 14:09:51 följande:
    Fast det där gäller inte bostadsrätt! 
  • Makaron
    Anonym skrev 2011-08-21 14:08:08 följande:
    En fråga jag har är, vad händer om säg diskmaskinen skulle gå sönder efter en månad, men man själv aldrig märkt att något var fel och den var nyinköpt för 1-2 år sedan. Är jag skyldig att betala en ny då?
    Anonym (?) skrev 2011-08-21 14:03:23 följande:
    Det som gäller är att om maskinen fungerade vid visningen/köpet så ska den fungera vid tillträdet. Är det trasig när nya köparen tillträder får du ersätta maskinen. Det betyder inte att köparen får fritt får välja vad de vill ha utan det ska motsvara den gamla. Du ansvarar inte för livslängden på maskinen. När vi köpte hus fungerade inte kylen vid tillträdet så då fick vi en summa pengar så vi kunde köpa en ny.
    Sedan är du heller inte ansvarig för hål efter hyllor. Det vore ju konstigt om du skulle behöva renovera en hel lägenhet för någon annan. Däremot är du skyldig att återsälla sånt som uppkommit efter kontraktskrivningen.
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-08-21 14:08:08 följande:
    Haha, det ska jag säga till henne om hon klagar. Det kanske hon inte gör, hon verkar jättetrevlig men man vet ju aldrig.
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:00:35 följande:
    Du har inget ansvar för sådana saker som hål i väggarna, det får man räkna med! 

Vi sålde vår bostadsrätt för ett år sedan och blev galen på köparen!! Hon ringde i tid och otid och sa saker som att "ja det är en kontakt här där det är lite avskavt på kontakten.." "Spislampan fungerar inte" (den ersatte jag, 30 kr.. big deal), " det ser ut som att persiennerna snart kommer gå sönder, de är väldigt gamla". "Golvet i sovrummet sviktar lite (gammalt trägolv)

Till slut fick jag nog, hänvisade till mäklaren och sa att han är mitt ombud och att hon köpt lägenheten i befintligt skick - dvs hon har undersökningsplikt. Varvid människan säger "ja men menar du att jag skulle gått och tittat på alla persienner och alla kontakter" .. och jag säger: JA DET MENAR JAG.  Vore en sak om spis/kyl/diskmaskin inte fungerar.. Då är det ju annorlunda. Men resten är ju befintligt skick. 

Diskmaskinen ringde hon också om, och sa att den var trasig. Men hon hade bara inte satt på den... 
    Det där är min mardröm, stackars dig!

En fråga jag har är, vad händer om säg diskmaskinen skulle gå sönder efter en månad, men man själv aldrig märkt att något var fel och den var nyinköpt för 1-2 år sedan. Är jag skyldig att betala en ny då?Ja absolut. Men jag är en sån som vill göra allt så rätt jag kan och därför oroar jag mig när jag inte kan ge 100-procentiga lösningar. Om jag hade haft tid så hade jag förmodligen både spacklat och målat om väggen för att den skulle se så fin ut som möjligt för tjejen, men nu hinner jag verkligen inte lägga ner den tiden...
    Som jag förstod mäklaren, om diskmaskinen går sönder om en månad så är det köparens ansvar. Men det han också vara så att köparen anser att det borde ha märkts innan och då kan det bli tvist (som säljaren oftast vinner). Däremot är du ansvarig för badrummet i några år (kommer inte ihåg exakt hur länge) om det visas att det är en skada som funnits alltså. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:12:06 följande:
    Så du menar att jag ska spackla och måla?
    Jag målade väggen för 7 år sedan, ska jag försöka hitta en liknande kulör då för att måla på spacklet eller ska jag måla alla väggar i en annan färg? Hur löser man sånt?

När man bor i hyresrätt vet jag att det är lite andra regler, där vet jag att man i alla fall måste spackla innan man flyttar ut (så har det varit när jag bott i hyresrätt. Men bostadsrätt är ju lite annorlunda, därav min fråga)
    Nej inte måla. Men grovarbetet ska du nog stå för.
Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?