• Anonym

Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?

Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.

• Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?
  • jeppsson

Hej!

Jag har samma dilemma men med en ny parameter..
    Det är så att jag har sålt min lägenhet men dock inte genomfört kontraktskrivning etc så jag håller på att packa och montera ner väggfasta hyllor. När jag monterade ner en stor väggfast hylla hade tapeten fastnat i konsolerna så bitar av tapeten följde med. Det är alltså, förutom sex skruvhål, fyra ca 3x3cm bitar tapet som saknas och det ser inte så fint ut. Kan tillägga att det är grå strukturtapet ifall det spela någon roll.

Hur ser ni på detta?

När jag läst det som står tidigare i tråden verkar det som att jag kanske inte har ansvar för det men det känns verkligen som ett gränsfall och jag vill hålla god ton med köparen.
    Min tanke är att jag berättar det som skede vid kontrakt skrivning. Det satt två stor hyllor vid visning så köpare borde ju förstår att det skulle vara en del hål i väggen.

• elmadumle
    Anonym skrev 2011-08-21 15:38:44 följande:
    En hyresrätt måste man fixa hål, men inte om man äger en bostadsrätt eller hus, då är det köparens ansvar att kontrollera skicket innan köp.

Det behöver man inte göra här, de räknar med att man gör hål i väggar till tavlor, hyllor osv.
  • Anonym (Martin)
    jeppsson skrev 2013-06-27 22:33:07 följande:
    Hej!

Jag har samma dilemma men med en ny parameter..
    Det är så att jag har sålt min lägenhet men dock inte genomfört kontraktskrivning etc så jag håller på att packa och montera ner väggfasta hyllor. När jag monterade ner en stor väggfast hylla hade tapeten fastnat i konsolerna så bitar av tapeten följde med. Det är alltså, förutom sex skruvhål, fyra ca 3x3cm bitar tapet som saknas och det ser inte så fint ut. Kan tillägga att det är grå strukturtapet ifall det spela någon roll.

Hur ser ni på detta?

När jag läst det som står tidigare i tråden verkar det som att jag kanske inte har ansvar för det men det känns verkligen som ett gränsfall och jag vill hålla god ton med köparen.
    Min tanke är att jag berättar det som skede vid kontrakt skrivning. Det satt två stor hyllor vid visning så köpare borde ju förstår att det skulle vara en del hål i väggen.
    Ja, just grå strukturtapet får man inte riva av Flört

Om du vill hålla god ton med köparen så nämn att det blivit några hål i väggen samt att en bit av tapeten ramlat av. Är de justa, så händer inget. 
  • jeppsson

den grå strukturtapeten alltså...

Men om köparen vill ha ekonomisk kompensation för det då? Det kanske inte faller under "dolda fel" men det är ju ändå ett dolt fel..

• Anonym (Kontiki)
    jeppsson skrev 2013-06-27 23:00:44 följande:

Men om köparen vill ha ekonomisk kompensation för det då? Det kanske inte faller under "dolda fel" men det är ju ändå ett dolt fel..
    Det tillhör vanligt sunt bondförnuft att förstå att det blir hål i väggen om man tar ner en hylla. Oaktsamhet får man däremot ersätta. 

Små hål i väggen efter en hylla får man räkna med, men vet man med sig att man rivit ned så man måste byta gipsskiva t ex så måste man rimligtvis ersätta det. Köparen köper ju lägenheten i befintligt skick, med hål i väggen, men utan stora skador som innebär omfattande renovering.
  • Anonym (Martin)

Har du tur ska de ändå renovera/tapetsera om, och bryr sig inte.
  • Gunilla 044

Det är köparens ansvar,sålde själv min lägenhet för några månader sen,då kom frågan upp och köparen fick själv fixa allt sånt.

• Anonym (köparen)

jag har en väggfast hylla modell större och jag kommer innan visning ta ner den, spackla igen hål och håla ett lager färg över... för att slippa diskussionen kring vems ansvar det är ;)

annars anser jag att det är köparens ansvar att spackla igen hål efter hyllor osv. du erbjöd ju tom att hon kunde fått behålla hyllorna :) så skulle jag kunna göra med faktiskt :) 

• Anonym (H)

Du kan ju inte tro att nedriven tapet går som ett dolt fel eller att det är ett dolt fel! Ok att det har uppkommit sedan de tittade på lägenheten och ev besiktade den men de lär ju se det så fort de kommer in igen. Dolda fel är ju just sånt som inte syns men som blir ett problem i framtiden och dit räknas verkligen inte att förra ägaren har råkat riva ner tapetbitar när hyllor skruvas bort. Det är i högsta grad ett synligt problem =)

Säg det vid kontraktsskrivningen och kolla om de ändå hade tänkt tapetsera om. Ge dem några tusen i avdrag för tapeter. Om du inte vill det så är det nog bara att strunta i det så ser de det och blir förmodligen lite sura,
  • Anonym (Skruvat!)
    Anonym skrev 2011-08-21 13:33:22 följande:
    Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.
    Skruva i skruvar i hålen så kan köparen göra vad hon vill med det sen ;)

Hon kan ju hänga tavlor på dem ;O)

• Lindsey Egot NO1

Du behöver INTE åtgärda dom eftersom det kan förstöra mer än förbättra. Och spacklar man måste man även måla eller tapetsera. Man får inte bara spackla för då anses väggen vara ofärdig.

Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?