• Anonym

Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?

Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.

• Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?
  • Ultima
    amorvincitomniia skrev 2011-08-21 16:10:10 följande:
    Hade du däremot på något sätt dolt skador (t.ex hängt tavlor eller gardiner över stora hål/fuktskador) så hade det varit en annan sak!
    Nja, det krävs allt lite mer än att hänga för en gardin för att felet skall passera som ett "dolt fel". Undersökningsplikten är mycket omfattande, och köparen har skyldighet att göra en noggrann besiktning och felet skall inte varit upptäckbart. Att lyfta på en gardin är ju inte jätteavancerat och kräver ju inte precis nån expertis... 
  • HälläBällä

Absolut köparens ansvar.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-08-21 14:28:03 följande:
    Ok, skönt att höra. Hur stora skador ska det vara för att man ska vara tvugen att återställa? När flyttgubbarna var här så gick de emot en vägg och det blev ett litet mörkt märke där, kanske 4 cm långt, måste jag måla över det? Med tanke på att hon förmodligen måste måla om hela rummet ändå (pga hålen) så känns det ju onödigt, men jag gör det om jag måste givetvis.
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:22:04 följande:
    Som jag förstod mäklaren, om diskmaskinen går sönder om en månad så är det köparens ansvar. Men det han också vara så att köparen anser att det borde ha märkts innan och då kan det bli tvist (som säljaren oftast vinner). Däremot är du ansvarig för badrummet i några år (kommer inte ihåg exakt hur länge) om det visas att det är en skada som funnits alltså. 
    Är man ansvarig även om man inte märkt något själv? Går sånt på någon försäkring?
    Ja man blir ansvarig även om man inte märkt något själv. MEN det är ju (har jag för mig) om man åtgärdat badrummet som vi gjorde, så går ju det på hantverkarens försäkring så att säga. men det kan ju bli tvist. 
  • Anonym

Du. Verkligen du. Den som säljer. Man för väl det bästa och lämnar över något i fint skick till den man säljer till. Det är väl moral? Det är som folk som säljer gamla saker och inte ens dammar av dom, det är bara konstigt!

Men att sen tapetsera över det får den nya göra, det är deras grej med inredning och så. 

• Fru U
    Anonym skrev 2011-08-21 19:44:30 följande:
    Du. Verkligen du. Den som säljer. Man för väl det bästa och lämnar över något i fint skick till den man säljer till. Det är väl moral? Det är som folk som säljer gamla saker och inte ens dammar av dom, det är bara konstigt!

Men att sen tapetsera över det får den nya göra, det är deras grej med inredning och så. 
    Nej. Det är köparens ansvar
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-08-21 19:44:30 följande:

Fast så är det inte. Säljaren har ingen skyldighet alls att sätta igen hålen och renovera. 
  • Anonym

Bostadsrätten jag köpt hade en spricka i ena fönstret, jättejätte gammal spis och skitfula och slitna håliga tapeter. Jag var medveten om detta, den var billig, så jag köpte den och renovera! Väldigt nöjd, tapeter hade jag ju velat byta även om dom vore hela och fina :)   

• Neko

Köpte just en bostadsrätt och då spacklade ägaren över hålen... fast då hade jag ju sagt att jag ville det vid besiktningen, man kan ju inte säga det i efterhand.

• Anonym

Den här tjejen som köpte min lägenhet har inte gjort någon besiktning och jag erbjöd henne som sagt att behålla hyllorna. Jag tar inte ut pluggen då det riskerar att förstöra tapeten och hon kanske vill sätta upp hyllor på samma ställe själv sen.

I de rum där jag målat om nyligen har jag faktiskt sparat färgen, jag har även sparat träolja till köksbänken etc så att hon kan använda den om hon vill. Jag tycker att jag är juste mot henne.

Nu är det så många som sagt att det inte är mitt ansvar att jag är beredd att våga tro på det också. Hittade också denna skrivelse på nätet (från Fastighetsbyråns hemsida)

Fråga

Är det säljarens eller köparens ansvar att spackla igen hål i väggarna vid köp av bostadsrätt?
    Anna 2009-12-09

Svar

Hej Anna,

Givet att säljaren inte varit ”vårdslös”, när säljaren demonterat hyllor, tavlor och eventuell platt-TV, mm, så är det köparens ansvar att spackla igen ”hålen i  väggarna”.  Köparen har ju anledning att redan vid visningen inse och räkna med att det blir ”hål i väggarna”, efter att säljaren flyttat ut med sina tillhörigheter.

• Pussesnuttan

Som köpare får man självklart räkna med att det blir hål efter tavlor och hyllor.
    Inget du behöver göra något åt.

Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?