Anonym (?) skrev 2011-08-21 13:50:20 följande:
Vad jag lärt mig vid de köp och sälj av bostadsrätt och villa jag deltagit i gäller följande. Om hyllorna var uppsatta eller hålen synliga vid visningen och inte har tillkommit efter att köparen haft sin chans att undersöka bostaden köper köparen bostaden i befintlig skick. Undersökningsplikten av bostaden är mycket omfattande och hål efter väggfasta hyllor kan inte komma som en överaskning och räknas som något dolt fel. Enda som jag kan komma på som skulle kunna bli frågetecken kring är hur hyllorna är utformade, det går inte att ta miste på att dessa hyllor är vanliga väggfasta hyllor som säljaren räknar till sitt bohag och tar med sig? Menar så att de inte ser ut att vara inbyggda och att köparen tror att de ska ingå i köpet av bostaden.
Nej, det är vanliga L-konsoller med hyllplan. Och jag erbjöd henne på kontraktskrivningen att behålla hyllorna men hon ville inte det. Jag hade hellre sett att hon behållit hyllorna men då hon inte ville det och måste jag ju ta ner dem annars har hon rätt att ta betalt av mig för att frakta bort dem.
Jag tyckte bara själv att det såg jättefult ut med en massa hål i väggarna men hyllorna satt där när visningen var så det är ju inga frågetecken kring den delen direkt.