• Anonym

Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?

Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.

• Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?
  • Anna J01

Du behöver inte göra någonting.
      Självklart borde hon förstå att det blir hål kvar när hyllorna tas bort. 

• Anonym
    Anna J01 skrev 2011-08-21 13:35:53 följande:
    Du behöver inte göra någonting.
      Självklart borde hon förstå att det blir hål kvar när hyllorna tas bort. 
    Skönt att höra. Med en liten 4-månader som klänger som en apa är man inte direkt sugen på att spackla och måla
    Jag är jättenojig för att hon ska bli missnöjd med något och dra mig in i någon tvist av något slag. Vill bara att alla ska vara nöjda och glada
  • apsolut

Fanns hyllorna där när du flyttade in?

• Anonym
    Klöset skrev 2011-08-21 13:39:19 följande:
    Fanns hyllorna där när du flyttade in?
    Nej, jag satte upp dem själv när jag flyttade in för 7 år sedan. Spelar det någon roll?
  • Anonym (hyresrätt)

Jag lånar tråden lite och frågar om någon vet vad som gäller i en hyresrätt? Är hål från hyllor osv normalslitage?

• Anna J01
    Anonym skrev 2011-08-21 13:38:00 följande:
    Skönt att höra. Med en liten 4-månader som klänger som en apa är man inte direkt sugen på att spackla och måla
    Jag är jättenojig för att hon ska bli missnöjd med något och dra mig in i någon tvist av något slag. Vill bara att alla ska vara nöjda och glada
    När ni träffas för tillträdet så kan du ju säga att hon ska vara beredd på att det är en del hål efter hyllorna.
     Bara för säkerhets skull. Men du har absolut ingen skyldighet att fixa det.
  • Mamsis
    Anonym (hyresrätt) skrev 2011-08-21 13:43:18 följande:
    Jag lånar tråden lite och frågar om någon vet vad som gäller i en hyresrätt? Är hål från hyllor osv normalslitage?
    Ja, iaf här. Men om man har gjort väldigt många hål kan man få klagomål. För länge sen bodde jag i en hyresrätt och värden sa där att 8 hål per vägg är normalt. De skrev också upp hur många hål som fanns vid besiktningen, nya hyresgästen ska ju inte vara tvingad att låta bli att borra för att de innan gjort en massa hål.
  • Anonym (?)

Vad jag lärt mig vid de köp och sälj av bostadsrätt och villa jag deltagit i gäller följande. Om hyllorna var uppsatta eller hålen synliga vid visningen och inte har tillkommit efter att köparen haft sin chans att undersöka bostaden köper köparen bostaden i befintlig skick. Undersökningsplikten av bostaden är mycket omfattande och hål efter väggfasta hyllor kan inte komma som en överaskning och räknas som något dolt fel. Enda som jag kan komma på som skulle kunna bli frågetecken kring är hur hyllorna är utformade, det går inte att ta miste på att dessa hyllor är vanliga väggfasta hyllor som säljaren räknar till sitt bohag och tar med sig? Menar så att de inte ser ut att vara inbyggda och att köparen tror att de ska ingå i köpet av bostaden.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-08-21 13:50:20 följande:
    Vad jag lärt mig vid de köp och sälj av bostadsrätt och villa jag deltagit i gäller följande. Om hyllorna var uppsatta eller hålen synliga vid visningen och inte har tillkommit efter att köparen haft sin chans att undersöka bostaden köper köparen bostaden i befintlig skick. Undersökningsplikten av bostaden är mycket omfattande och hål efter väggfasta hyllor kan inte komma som en överaskning och räknas som något dolt fel. Enda som jag kan komma på som skulle kunna bli frågetecken kring är hur hyllorna är utformade, det går inte att ta miste på att dessa hyllor är vanliga väggfasta hyllor som säljaren räknar till sitt bohag och tar med sig? Menar så att de inte ser ut att vara inbyggda och att köparen tror att de ska ingå i köpet av bostaden.
    Nej, det är vanliga L-konsoller med hyllplan. Och jag erbjöd henne på kontraktskrivningen att behålla hyllorna men hon ville inte det. Jag hade hellre sett att hon behållit hyllorna men då hon inte ville det och måste jag ju ta ner dem annars har hon rätt att ta betalt av mig för att frakta bort dem.

Jag tyckte bara själv att det såg jättefult ut med en massa hål i väggarna men hyllorna satt där när visningen var så det är ju inga frågetecken kring den delen direkt.
  • Anonym (hmm)

Du har inget ansvar för sådana saker som hål i väggarna, det får man räkna med! 

Vi sålde vår bostadsrätt för ett år sedan och blev galen på köparen!! Hon ringde i tid och otid och sa saker som att "ja det är en kontakt här där det är lite avskavt på kontakten.." "Spislampan fungerar inte" (den ersatte jag, 30 kr.. big deal), " det ser ut som att persiennerna snart kommer gå sönder, de är väldigt gamla". "Golvet i sovrummet sviktar lite (gammalt trägolv)

Till slut fick jag nog, hänvisade till mäklaren och sa att han är mitt ombud och att hon köpt lägenheten i befintligt skick - dvs hon har undersökningsplikt. Varvid människan säger "ja men menar du att jag skulle gått och tittat på alla persienner och alla kontakter" .. och jag säger: JA DET MENAR JAG.  Vore en sak om spis/kyl/diskmaskin inte fungerar.. Då är det ju annorlunda. Men resten är ju befintligt skick. 

Diskmaskinen ringde hon också om, och sa att den var trasig. Men hon hade bara inte satt på den... 

Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?