Makaron skrev 2011-08-21 14:21:30 följande:
Det som gäller är att om maskinen fungerade vid visningen/köpet så ska den fungera vid tillträdet. Är det trasig när nya köparen tillträder får du ersätta maskinen. Det betyder inte att köparen får fritt får välja vad de vill ha utan det ska motsvara den gamla. Du ansvarar inte för livslängden på maskinen. När vi köpte hus fungerade inte kylen vid tillträdet så då fick vi en summa pengar så vi kunde köpa en ny.
Sedan är du heller inte ansvarig för hål efter hyllor. Det vore ju konstigt om du skulle behöva renovera en hel lägenhet för någon annan. Däremot är du skyldig att återsälla sånt som uppkommit efter kontraktskrivningen.
Ok, skönt att höra. Hur stora skador ska det vara för att man ska vara tvugen att återställa? När flyttgubbarna var här så gick de emot en vägg och det blev ett litet mörkt märke där, kanske 4 cm långt, måste jag måla över det? Med tanke på att hon förmodligen måste måla om hela rummet ändå (pga hålen) så känns det ju onödigt, men jag gör det om jag måste givetvis.
Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:22:04 följande:
Som jag förstod mäklaren, om diskmaskinen går sönder om en månad så är det köparens ansvar. Men det han också vara så att köparen anser att det borde ha märkts innan och då kan det bli tvist (som säljaren oftast vinner). Däremot är du ansvarig för badrummet i några år (kommer inte ihåg exakt hur länge) om det visas att det är en skada som funnits alltså.
Är man ansvarig även om man inte märkt något själv? Går sånt på någon försäkring?