• Anonym

Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?

Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.

• Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?
  • Anonym
    Makaron skrev 2011-08-21 14:21:30 följande:
    Det som gäller är att om maskinen fungerade vid visningen/köpet så ska den fungera vid tillträdet. Är det trasig när nya köparen tillträder får du ersätta maskinen. Det betyder inte att köparen får fritt får välja vad de vill ha utan det ska motsvara den gamla. Du ansvarar inte för livslängden på maskinen. När vi köpte hus fungerade inte kylen vid tillträdet så då fick vi en summa pengar så vi kunde köpa en ny.
    Sedan är du heller inte ansvarig för hål efter hyllor. Det vore ju konstigt om du skulle behöva renovera en hel lägenhet för någon annan. Däremot är du skyldig att återsälla sånt som uppkommit efter kontraktskrivningen.
    Ok, skönt att höra. Hur stora skador ska det vara för att man ska vara tvugen att återställa? När flyttgubbarna var här så gick de emot en vägg och det blev ett litet mörkt märke där, kanske 4 cm långt, måste jag måla över det? Med tanke på att hon förmodligen måste måla om hela rummet ändå (pga hålen) så känns det ju onödigt, men jag gör det om jag måste givetvis.
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:22:04 följande:
    Som jag förstod mäklaren, om diskmaskinen går sönder om en månad så är det köparens ansvar. Men det han också vara så att köparen anser att det borde ha märkts innan och då kan det bli tvist (som säljaren oftast vinner). Däremot är du ansvarig för badrummet i några år (kommer inte ihåg exakt hur länge) om det visas att det är en skada som funnits alltså. 
    Är man ansvarig även om man inte märkt något själv? Går sånt på någon försäkring?
  • apsolut

Jag trodde att man var tvungen att återställa lägenheten innan man flyttar ut(?), men det gäller kanske bara vi hyres (eller?)? Jag satte upp lampor i taket, men de måste jag ta bort när jag flyttar eftersom det inte tillhör originalet.

Jag har aldrig flyttat ut... Bara flyttat in och då var lägenheter nyrenoverad med nya tapeter osv.

Sorry ts  

• Anonym
    Klöset skrev 2011-08-21 14:28:58 följande:
    Jag trodde att man var tvungen att återställa lägenheten innan man flyttar ut(?), men det gäller kanske bara vi hyres (eller?)? Jag satte upp lampor i taket, men de måste jag ta bort när jag flyttar eftersom det inte tillhör originalet.

Jag har aldrig flyttat ut... Bara flyttat in och då var lägenheter nyrenoverad med nya tapeter osv.

Sorry ts  
    Men återställa till vad? De har ju inte köpt lägenheten som den såg ut för 7 år sedan utan hur den såg ut nu. Och jag kan ju inte återställa hyllor som hon inte vill ha

Hon kanske tror att jag måste spackla och blir jättebesviken. Därför så kanske det vore bra om jag hittade något på nätet som jag kan citera om hon hör av sig. Några tips?
  • Anonym
    Klöset skrev 2011-08-21 14:28:58 följande:

Sorry ts  
    Ja det gäller hyres. Och nej man måste inte renovera hela lägenheten innan man flyttar. varför skulle man göra det??
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:20:44 följande:
    Fast det där gäller inte bostadsrätt! 
    Okej så man kan altså lämna en lägenhet hur skitig och förstörd som hälst? Hål i väggarna,fartränder i toan,Taper som rullat av väggarna,Läcka i badrummet,man skiter i att rensa avloppet,färgen flagnar av i taket. Allrt detta behöver man itne bry sig om bara det var snyggt på besiktningen?
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-08-21 14:33:50 följande:
    Okej så man kan altså lämna en lägenhet hur skitig och förstörd som hälst? Hål i väggarna,fartränder i toan,Taper som rullat av väggarna,Läcka i badrummet,man skiter i att rensa avloppet,färgen flagnar av i taket. Allrt detta behöver man itne bry sig om bara det var snyggt på besiktningen?
    Lägenheten ska se ut som den gjorde på visningen. Är det hyllor på väggarna får man räkna med hål efter hyllorna osv.

Lägenheten ska flyttstädas, vilket är en helt annan fråga.

Många tar idag försäkringar mot dolda fel, tex fukt/vattenskador i badrum/kök.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Makaron
    Anonym skrev 2011-08-21 14:28:03 följande:
    Ok, skönt att höra. Hur stora skador ska det vara för att man ska vara tvugen att återställa? När flyttgubbarna var här så gick de emot en vägg och det blev ett litet mörkt märke där, kanske 4 cm långt, måste jag måla över det? Med tanke på att hon förmodligen måste måla om hela rummet ändå (pga hålen) så känns det ju onödigt, men jag gör det om jag måste givetvis.
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:22:04 följande:
    Som jag förstod mäklaren, om diskmaskinen går sönder om en månad så är det köparens ansvar. Men det han också vara så att köparen anser att det borde ha märkts innan och då kan det bli tvist (som säljaren oftast vinner). Däremot är du ansvarig för badrummet i några år (kommer inte ihåg exakt hur länge) om det visas att det är en skada som funnits alltså. 
    Är man ansvarig även om man inte märkt något själv? Går sånt på någon försäkring?
    Sånt är ju egentligen jättesvårt att svara på. Men jag hade nog som du tänkt att om hon ändå ska måla väggarna så kanske det är onödigt att du åtgärdar just det märket. Men det kan ju vara schysst och fråga henne vad hon tänkt göra, så slipper du problem senare. Fast jag tror inte en sån liten grej spelar någon större roll. Tycker du själv att märket är väl synlig eller störande? Hade en kökslucka gått sönder eller det blivit stora märken i parkettgolvet eller någon dörr så är ju det en helt annan sak än ett märke på en vägg med massa hål i redan.
  • Anonym
    Nej, självklart ska man flyttstäda Och jag har redan bokat ett städföretag för att göra det så det blir ordentligt gjort. Detta är ju något helt annat.
  • Anonym
    Makaron skrev 2011-08-21 14:55:59 följande:
    Sånt är ju egentligen jättesvårt att svara på. Men jag hade nog som du tänkt att om hon ändå ska måla väggarna så kanske det är onödigt att du åtgärdar just det märket. Men det kan ju vara schysst och fråga henne vad hon tänkt göra, så slipper du problem senare. Fast jag tror inte en sån liten grej spelar någon större roll. Tycker du själv att märket är väl synlig eller störande? Hade en kökslucka gått sönder eller det blivit stora märken i parkettgolvet eller någon dörr så är ju det en helt annan sak än ett märke på en vägg med massa hål i redan.
    Nej, jag hade nog låtit det vara om jag bott kvar, det är väl just att man skrivit på kontrakt att hålla lägenheten i "samma skick". Däremot så hade det lilla skrapmärket inte påverkat priset alls, det är jag övertygad om.
  • jordgubbe0812
    När det gäller hyresrätt är det ju så att det är hyresvärden som rent ekonomiskt får stå för smällen om lägenheten är i dåligt skick. Således ställer de ofta krav på att slitaget ska vara normalt.

I en bostadsrätt är det ju annorlunda. En bostadsrättsinnehavare måste inte removera / fixa sin lägenhet innan försäljning men får å andra sidan mindre betalt för en lägenhet i uselt skick.
    Rensat avlopp och ren toa tillhör dock flyttstädning vilket även någon som säljer en bostadsrätt måste göra.
Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?