• Anonym

Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?

Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.

• Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?
  • Anonym

En hyresrätt måste man fixa hål, men inte om man äger en bostadsrätt eller hus, då är det köparens ansvar att kontrollera skicket innan köp.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 15:38:44 följande:
    En hyresrätt måste man fixa hål, men inte om man äger en bostadsrätt eller hus, då är det köparens ansvar att kontrollera skicket innan köp.
    Samtidigt är det ju svårt att veta hur stora hål det är i väggarna under saker. Men detta är vanliga borrhål med plugg i, så inget utöver det vanliga (tycker jag alltså).
  • Anonym (färg)
    Anonym skrev 2011-08-21 14:12:06 följande:
    Så du menar att jag ska spackla och måla?
    Jag målade väggen för 7 år sedan, ska jag försöka hitta en liknande kulör då för att måla på spacklet eller ska jag måla alla väggar i en annan färg? Hur löser man sånt?

När man bor i hyresrätt vet jag att det är lite andra regler, där vet jag att man i alla fall måste spackla innan man flyttar ut (så har det varit när jag bott i hyresrätt. Men bostadsrätt är ju lite annorlunda, därav min fråga)
    För sent nu, men nästa gång du målar så spara färg som blir över!

Vi bor i en hyreslägenhet där en tidigare hyresgäst har målat ett par rum. Där var ganska mycket skruvhål in väggarna (har passerat några hyresgäster sedan målningen, tror jag) men det kunde vi snygga till tack vare att den som målat lämnat kvar den överblivna färgen.
  • positHIV

När vi flyttade in i vår lägenhet så hade de inte målat ordentligt. De hade haft tv:n uppsatt på väggen med ett fäste. Vi förstod det som att det var målat bakom (visserligen förstod vi att hålen skulle synas) men oj så fel vi hade! Det var inte målat där, och på ett ställe hade de satt upp en bred bräda som ett skrivbord, inte heller bakom denna var det målat. 

Men jag är inte förvånad i efterhand. Säljaren hade gjort ett par farliga elinstallationer också (som inte syntes utanpå) utan som upptäcktes vid en renovering. Men vi har lärt oss vad man ska kolla på nu om man säger så...Saken blev inte direkt bättre av att säljaren var döv och vägrade svara på SMS, ringa gick ju inte... 

• amorvincitomniia

Hon har köpt en lägenhet med hål i väggen och får då laga dessa själv om det är något hon stör sig på!

Var samma när jag köpte min förra lägenhet - tjejen innan hade haft hyllor högt och lågt men eftersom jag ändå skulle tapetsera om så gjorde det mig ingenting :)

Hade du däremot på något sätt dolt skador (t.ex hängt tavlor eller gardiner över stora hål/fuktskador) så hade det varit en annan sak!

Sen är det skillnad på mäklare och mäklare också, när jag sålde via ERA fastighetsbyrå så ingick det 3 månaders "garanti-försäkring" för köparen!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:27:06 följande:
    Nej inte måla. Men grovarbetet ska du nog stå för.
    nej, inte i bostadsrätt.
  • Themis

Jag tycker att man talar om sådant i förväg.

Om den nye ägaren ändå har tänkt måla om allt och hyra in folk så bryr han sig väl inte om det är några hål i väggarna, men har man tänkt sig att behålla det som det är och bo i det så tycker jag att man bör komma överens på något vis.

Den vi köpte av frågade t ex om han skulle ta ner alla krokar i lägenheten (eftersom det är gipsvägg blir det ju lätt förstört då med expander osv), och vi sa bara att låt dem vara för på de flesta ställena kommer vi nog också att hänga upp saker.

Onödigt att göra allt det jobbet för att sedan sätta krok på nästan exakt samma ställen ju!

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • amorvincitomniia
    Anonym (färg) skrev 2011-08-21 15:50:37 följande:
    För sent nu, men nästa gång du målar så spara färg som blir över!

Vi bor i en hyreslägenhet där en tidigare hyresgäst har målat ett par rum. Där var ganska mycket skruvhål in väggarna (har passerat några hyresgäster sedan målningen, tror jag) men det kunde vi snygga till tack vare att den som målat lämnat kvar den överblivna färgen.
    Men om hon hade sparat färgen från när hon målade för 7 år sedan så hade den med största sannolikhet torkat igen helt i burkarna vid det här laget ;P
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:33:50 följande:
    Okej så man kan altså lämna en lägenhet hur skitig och förstörd som hälst? Hål i väggarna,fartränder i toan,Taper som rullat av väggarna,Läcka i badrummet,man skiter i att rensa avloppet,färgen flagnar av i taket. Allrt detta behöver man itne bry sig om bara det var snyggt på besiktningen?
    Bor man i hyresrätt så besiktas lägenheten när man flyttar och du som hyrt lägenheten kan bli skyldig att betala till hyresrättsägaren om besiktningsmannen hittar vissa skador osv. Tex. katt som klöst sönder tapeter. Men då fixar hyresrättsägaren det, inte du som har hyrt lägenheten.

I bostadsrätt är det helt annat. Det sker inte ens en besiktning om inte köparen vill ha det (och då får köparen betala för det också). Så jag kan i princip sälja en lägenhet som är hur risig som hellst, så länge nån vill köpa den..
    Jag kan plocka med mig min kyl och spis och sälja den utan vitvaror om jag vill. 
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-08-21 17:56:52 följande:
    Jag kan plocka med mig min kyl och spis och sälja den utan vitvaror om jag vill. 
    Bara om du talar om att du tänker plocka dem med dig. Annars ska de stå kvar
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?