Fiamedbarn skrev 2014-01-19 13:58:10 följande:
Jag hann inte läsa hela ditt mess innan jag svarade för sonen kom emellan! Vad bra att ni stod på er och fick en analys på annat håll men märkligt att de inte tittat på sonens blodprov.
Spännnande att de hittat något men samtidigt måste det vara svårt eftersom ingen vet vad det är och om det är normalt eller inte...
De sa på genetiska kliniken i Lund att i de flesta fall hittar man inget. Så det finns nog många syndrom som inte är upptäckta än! Plus att man måste ha den där riktade analysen för att verkligen hitta rätt. Vi kunde SÅ lätt blivit utan diagnos om jag inte insisterat på prader willis!
Har du någon fundering på vad det kan handla om? Har du läst in dig på olika syndrom?
Har haft funderingar fram och tillbaka men i och med att jag gick in i väggen ett tag (2år) har kommit ur för ca 1år sen så har jag faktiskt inte läst på så mycket för jag tror det var just det att jag läste som gjorde att jag gick in i väggen.
Misstänker stort att grabben åtminstone har Autism då han fastnar i att göra olika grejer som snurra på allt, tvättkorgslock, bilar som han vänder på taket, pennor, muggar ja allt, han kan stå i timmar och tända och släcka taklampan, vi har fått tejpa lampknapparna, är jätte fascinerad av lampor/ljus solljus som han stirrar in i, tuggar på kläder helst strumpor, däremot så tittar han gärna in i ögonen väldigt mycket på folk vilket hab tycker att det inte tyder på Autism.
Ny utredning (PDI) kommer att göras hösten 2014 och jag har tryckt på dom om en ny utredning redan hösten 2013 men dom vägrar att göra nåt så vi har nästan blivit osams med hab psykologen.
Rasmus ljudar i dagsläget Pikka pikka kaka po typ, han kan inte prata men förstår ganska mycket, han förstår ord som sitt, ställ dig upp, bada, gå på toa (ibland) kan dock inte göra toa besöken själv och har blöja ännu, äta tror vi att han förstår men kan inte äta själv utan behöver väldigt mycket hjälp, har lärt sig nyligt att gå i trappor uppåt men behöver väldigt mycket stöd för att gå neråt, han började sova lite bättre först vid 4års ålder och när lillasyster kom, han har först nu börjat komma med speldosor till oss för att vi ska slå på dom, speldosor är hans allt, och nu har han också börjat leka tittut lekar, gömmer sig med tröjan eller sätter handen för ansiktet och älskar när vi säger tittut.
Dottern är det svårt att säga ännu hon följer storebror ganska jämnt i spåren men utvecklas nog en aning lite snabbare och har ett jävlar anamma i sig, gnäller och skriker väldigt mycket helst när jag är i närheten men inte med pappa, hon har inte riktigt samma autistiska drag som brorsan men motoriken är liknande, hon rumphasar, pillar i allt, smakar på ALLT, älskar speldosor, river sönder reklamen i molekyler och tuggar på det, hon har fått rullator nu som hon tränar med på dagis, hon är tågångare, har ep och garanterat som brodern måttlig utv störning, hon kan hålla i pipmugg, vällingflaska men kan inte äta själv utan behöver hjälp där, hon kan inte gå själv ännu inte heller ställa sig upp och inte krypa.
Men som sagt Autism är en sak vi tänkt på sen har vi läst om många syndrom som till hälften stämmer in på våra barn men till hälften inte alls stämmer in, där av så blir man så tokig när man inte vet vad det är och om det är så att vi inte kan få "friska" barn, vi vill ju gärna veta vad det är som orsakar handikappen om vi bär båda på samma gen fel som går upp i homozygot form hos våra barn.
Sambon har två barn/pojkar sen tidigare 13år och 10år som är "friska" Ena har ADHD uns och fungerar normalt andra ska utredas för ADHD/ADD men också han fungerar normalt.