• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle

Hej Kolfinna, tack för ditt svar.

Det finns flera sjukhus där jag bor men jag har nu valt "Chelsea and Westminster hospital", mest för att deras « antenatal care » äger rum nära där jag bor.

Det finns så klart fullt med skäckhistorier om hur hemskt det är att föda där, hur smutsigt det är, otrevlig personal etc. Ett genomgående tema verkar i alla fall vara att så fort bebisen är född så får man i stort sett ingen mer hjälp. Jaja, jag vet, man ska inte tro allt man läser. (och jag har varit där och de delar jag har sett så var det i alla fall inte heltäckningsmatta på toaletterna, alltid något!)

Vart födde du?  

• Cannelle

Tack för era lugnande svar! 

Jag har valt "Chelsea and Westminster hospital" (NHS) och har bestämt mig för att ha med en doula också. Har hittat en svensk tjej (som t o m har blivit vald till UK:s bästa doula för 2 år sedan) så det känns betryggande... 
  • Cannelle

Vad roligt med sa manga svar i traden! När jag var och träffade min barnmorska första gangen fragade hon om jag behövde hjälp med att söka "benefits". Själv är jag self-employed men har varit det sa kort tid sa jag räknar inte med att fa nagot bidrag alls. 

Ska ni andra ga nagon "antenatal course"? Jag har anmält oss till en som NCT haller i, nagon sade att de ska vara bra. 

• Cannelle

Välkommen Zalla! När är din bebis beräknad att födas? 

Jag har nu anmält mig till en NCT-kurs, sedan tror jag att NHS ocksa har lite kurser (som kanske t o m är gratis!), ska kolla det med min barnmorska nästa gang jag träffar henne. Jag tänker ocksa som dig Zalla, kul att fa träffa lite människor som bor i samma omrade. (jag har ocksa precis flyttat!)

Vi har faktiskt bestämt att ha med en "doula" under förlossningen och ska ga en kurs hos henne med...Gud, det här later nästan lite överambitiöst!! :)  

• Cannelle

SE3, precis som Zalla skriver sa kan du söka kurs pa NCT:s hemsida genom att skriva in din postkod: 

www.nct.org.uk/courses

Zalla, jag förstar att det känns stressigt med hyreskontrakt som snart gar ut, när vi förnyade vart kontrakt för nagra manader sedan sa bad de inte om nagra papper alls, hoppas det är samma sak för er. Du far du din bebis lite innan mig, vad bra, da kan jag radfraga dig om det skulle vara nagot! (ja, det känns jätteskönt att ha en doula, jag litar inte riktigt pa min man känns det som)  

• Cannelle

Hej Londonsvenska, vad roligt med en svenska till i tråden och vad skönt att du har positiva erfarenheter av engelsk sjukvård.

Födde du via NHS eller privat? (eller har inte alla sjukhus en « private wing », jag har så dålig koll…)

Jag bor i sydvästra London (South Kensington), inte så långt ifrån dig!

Jag anmälde oss igår till en NCT-kurs, vi kommer att gå i början av februari. 

• Cannelle

Jag är nu i vecka 23 och känner fortfarande ingenting, trodde man skulle börja känna nagot runt vecka 20 men förra veckan sade min barnmorska att som förstföderska sa känner man ofta ingenting förrän vecka 25-26. 

Lycka till pa ditt nästa ultraljud, det är verkligen magiskt att se den lille bebisen röra pa sig där inne!  

• Cannelle

SE3: jag ska föda vid Chelsea and Westminster hospital, det är det som ligger närmast där jag bor. Jag har varit där några gånger och det är i alla fall inte heltäckningsmatta på toaletten, alltid något…

Om man föder vid ett « birth centre » så har man väl tillgång till pool, eller det kanske är olika på olika sjukhus?

Svar på tråden Någon mer gravid i London?