• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Linus, vilket fint namn, du får lägga in några bilder på honom när du har tid!

Ja, svärföräldrar är verkligen ett kapitel för sig, mina kan verkligen driva mig till vansinne. (särskilt efter att min svärmor sade till mig i förrgår att förlossningen nog inte sätter igång för att jag stressar för mycket...gaaah)

Jag var på sjukhuset igår och träffade en otrevlig barnmorska och en ännu otrevligare doktor. Jag sade att jag helst ville vänta några dagar innan jag blir igångsatt, de var väldigt oförstående och jag fick verkligen noll stöd. Jag trodde att det skulle vara lite mer som i Sverige där man bedömer hur mycket fostervatten det finns, hur bebisen verkar må, hur mognadgraden i livmoderhalsen är osv. Om jag har förstått det så rätt, så om allt är bra så väntar man ytterligare ett par tre dagar innan de gör en bedömning igen, alltså de strävar efter att förlossningen ska starta av sig självt då det är mer gynnsamt. (sedan inser jag ju också att man inte kan vänta i all evinnerlighet)

Det enda de talade om här var hur mycket högre risken för stillbirth är om man väntar, de nämnde inga risker om att bli igångsatt och när jag frågade om de inte skulle kolla hur mycket fostervatten det fanns så sade de bara att det är ingen idé, det kan ändras väldigt fort. Så vid mitt sjukhus så kan du så klart välja att inte bli igångsatt, men du får inga extra kontroller av bebisen, vilket ju inte känns så betryggande. (min tanke var att vänta 2 eller 3 dagar, alltså inte flera veckor...)

Nu har jag i alla fall tid för igångsättning imorgon vilket känns hemskt, jag var helt hysterisk här igår och bara grät och grät. Jag har en sådan negativ inställning till igångsättning så jag är lite rädd att det blir som en självuppfyllande profetia. Men men, jag var på akupunktur igen imorse, vi får väl se om det hjälper...
  • Cannelle

Nu har äntligen vår lilla bebis kommit, en liten flicka! Vi tycker så klart att hon är världens sötaste! :) 

Det blev verkligen worse case scenario med igångsättning som slutade med akut kejsarsnitt, usch. 

Det känns som jag tillbringar i stort sett all min tid med att amma, amma och åter amma, men så ska det väl vara den första tiden! 

Är det förresten någon här som testat ""Cranial Osteopathy"? Jag tyckte först det verkade lite läskigt men jag har läst sa mycket positivt om det pa internet sa nu har vi bokat tid i eftermiddag.

http://www.thinkbaby.co.uk/newborn-health-and-safety/cranial-osteopathy-and-babies/728.html

• Cannelle

Hon föddes den 30e mars. Ja, det blev inte alls som jag hade tänkt mig, även om jag hade försökt att vara "open minded" och tänka att man vet aldrig vad som kan hända sa var jag nog ända väldigt inställd pa att ha en "natural birth". Hade dessutom läst jättemycket negativt om kejsarsnitt, att barn som föds med kejsarsnitt i större utsträckning drabbas av allergier, cancer, fetma, ja gud vet allt! (de första dagarna grät jag jättemycket över att inte ha gett henne bästa möjliga start i livet)

Vi var iväg pa "Cranial Osteopathy" igar, vet inte vad jag ska tro, han sade att hon hade spänningar "in the guts" och att hon har varit väldigt "compressed" i min mage. Han behandlade henne och tyckte att vi skulle komma tillbaka nästa vecka. Igar kväll var hon dock lika sur som vanligt och grät och grät i 4 timmar. Jag känner mig nog lite skeptisk till det hela...

Amningen gar bättre och bättre tycker jag, hemskt jobbigt i början med "sore nipples" men det gör lite mindre ont nu tycker jag, skönt! 

SE3: vad spännande, inte sa langt kvar för dig! (snart kommer alla börja tala om för dig att du ska ga promenader, äta annans och raspberry leaf tea...)

Zalia: mina svärföräldrar kommer pa mandag...vet inte hur jag ska överleva!! (de är fransmän och mycket för rutiner och amning var 3e timme, lata bebisen grata etc, dessutom ska de komma med "goda" rad hela tiden...) 

• Cannelle

Jag har köpt kudde till min bebis, en liten att ha i vagnen och en större i sängen. För tillfället sover hon inte i sin säng utan bara i sin bed guard (suveränt köp, rekommenderas: 
    www.johnlewis.com/231482924/Product.aspx) och där ryms det inte nagon kudde. 

I spjälsängen har jag lagt kudden under lakanet, sa det borde inte vara nagon kvävningsrisk.

Hur skulle ni göra förresten, skulle ni be släkt och vänner att tvätta händerna innan de tar i era nyfödda? Jag tvättar själv alltid händerna sa fort jag har varit utanför dörren och definitivt om jag ska ta i en bebis, men jag vet att mina svärföräldrar (som kommer pa mandag, suck suck) inte kommer att tvätta händerna, (det är knappt de gör det efter toa-besök...), ska jag säga till dem? De kommer att tycka att jag är helt hysterisk... 

• Cannelle
    Tycker det är jättesvårt det här med var bebisen ska sova.  Efter vad jag har förstått så är de "officiella" rekommendationerna att bebisen inte sover i föräldrarnas säng... därför köpte vi en "baby guard" för att reducera risken att det blir för varmt, att vi skulle rulla över henne etc. Problemet är bara att hon somnar alltid när jag ammar henne men sedan när vi ska lyfta över bebisen till "baby guarden" så vaknar hon alltid direkt och det är nästintill omöjligt att få henne att somna om. 
    Det är väldigt frestande att låta henne somna vid mitt bröst och sedan låta henne ligga kvar i vår säng, men vet inte om jag vågar. 

Vår säng är ganska stor (180 m bred tror jag), så det finns gott om plats, men överallt på både svenska och engelska sidor, verkar rekommendationerna vara att bebisen inte ska sova i samma säng som föräldrarna. Men börjar blir lite desperat, igår somnade hon vid mitt bröst, vi lyfte över henne i det lilla nestet varpå hon vaknar direkt och det tog sedan över 2 timmar att få henne att somna om!!)
    Lillwilden: varför är din sambo emot kudde? VI använder den inte konsekvent, men om, (den risken kanske är ganska liten i och för sig), bebisen får platt huvud så tror jag det är svårt att "bota". (man jag är ingen expert, kan ha fattat fel!!!)

Vi har en Icandy Peach, har inget att jämföra med, men den är lättstyrd i alla fall. Bugaboo har nog modeller som är lite mindre och tar mindre plats, jag tycker dock att bugaboo-vagnarna är så himla låga, men det kanske är en vanesak. 

Vi har köpt 2 slings, mobywrap och en "BB-slen sling", vi kunde inte komma överens om vilken färg det skulle vara!! (jag vet, verkligen fånigt)  Jag har inte kunnat använda någon av dem än, (ärret efter kejsarsnittet gör fortfarande ont), moby wrappen tycker jag är hemskt lång, t o m för min man som är 1.88 lång, slen-slingen är lite kortare. (man kan säkert köpa dem i olika längder, vi missade nog det)

Har inte köpt någon bärsele än, men kommer nog att göra det.  
  • Cannelle

Pust pust, svärföräldrarna har precis åkt, vilken pärs!! Jag har varit en riktig drama queen här, blev helt tokig när svärmor, utan att fråga om det var ok, stoppade in sitt finger i munnen på vår dotter. Jag vet att jag är överkänslig men inte ens vi stoppar in fingrar i munnen på henne för att vi vill vara säkra att amningen är etablerad först...

Zalia: det du skriver om samsovning verkar förnuftigt. Mitt största problem är just nu att undvika att hon blir för varm  när hon sover i vår säng. Jag är själv hemskt frusen så vi har ett stort megavarmt duntäcke och när hon sover emellan oss så är det svårt att undvika att hon får det på sig. Vi har ställt vår säng så att den står emot väggen så tanken var egentligen att hon skulle sova emellan mig och väggen, men det blir en glipa mellan vår säng och väggen så vi har inte vågat göra så än... Alltid har man något att oroas över!!

Re tuberkulos: där jag bor (SW7) så får man göra som man vill men vår health visitor sade att hon inte tyckte att det behövdes här, inget riskområde. Jag förstår att du är orolig, vad säger din health visitor? Hur farligt är tuberkulos egentligen om de skulle drabbas? Får du vaccinera honom om du vill? Vad skulle eventuella nackdelar vara med att vaccinera? 

Använder ni andra bärsjal? Hur sjutton ska man kunna använda en sådan på egen hand? Inte en chans att jag lyckas få ner bebisen där själv utan hjälp av min man.

• Cannelle

Hur går det Lillwilden, inte så lång tid kvar nu!

Jag har varit på min NCT post natal class, alla där verkar avguda Gina Ford, har Baby Björn bärsele, tagit med bebisen på baby spa, gud, jag känner mig verkligen annorlunda...

• Cannelle

Och ja just det, sjalarna är alldeles för svåra för mig att använda så nu har jag också köpt en bärsele. (manduca)

• Cannelle

Jag trodde inte mina öron först när de pratade om baby spa:et, men nu är jag nästan lite sugen pa att ga dit själv, gud, man blir verkligen helt knäpp när man far barn! 

Tydligen far bebisarna flyta omkring i nagot slags "warm purified water" och sedan far de massage...

Svar på tråden Någon mer gravid i London?