• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Ska kolla in Baby and Bump, tack!

Angående "One Born Every Minute", jag har tittat på några avsnitt nu, vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är så klart spännande och intressant att följa olika kvinnors förlossningar, samtidigt så är det lite läskigt. (vissa kvinnor skriker ju så högt...usch, kommer det verkligen att göra så ont??)

Sedan verkar medelåldern på mammorna vara typ 21 med mer eller minde engagerade blivande fäder. (någon satt i fängelse, någon låg och sov och svarade inte på mobilen så han kan för sent till förlossningen...)

• Cannelle

Apropå "One born every minute": 

www.babyandbump.com/pregnancy-third-trimester/843390-omg-psychologically-petrified-one-born-every-minute-help.html

LillWilden skrev 2012-01-05 15:08:56 följande:
    Jag tror de fyller på med nytt vatten hela tiden, ska ju vara 37 grader varmt. Tror inte man fryser, min kompis sa snarare att hon låg där och svettades och bad om att få kallt vatten isprutat vilket de förstås sa nej till, haha.

Jag tycker två pooler låter lite... Man lär väl behöva den i iaf ett par timmar, eller? Ska fråga min barnmorska idag (vecka 19, ska på ultraljud, jippie!).
    Men hur länge är det meningen att man är i själva poolen? Bara under sista utdrivningsskedet? 

Hoppas det gick bra på ultraljudet, det är verkligen magiskt att få se sin lilla bebis!

Jag har själv varit på en "physiotherapy  session" och fått en massa information, bl a rekommenderade de "perineal massage". (det lät på sjukgymnasten som att det är trender som kommer och går men att de numera rekommenderar perineal massage från och med vecka 37)
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2012-01-06 13:49:36 följande:

Vad bra att höra om NCT-gruppen! Vilka område är du med i? Min börjar i mars och jag är rätt pirrig, undrar hur de andra paren/mammorna kommer vara. Hoppas jag hittar någon jag kan fortsätta umgås med.

Och vad bra att det finns folk på t-banan som är villiga att offra sina sittplatser. Hoppas jag träffar på några sådana goda själar när min mage börjar bli jobbigt stor. Än klarar jag mig, kämpar bara med lågt blodtryck när jag står upp för länge, men lyckas ofta hitta en sittplats innan jag märker av det ordentligt. En gång svimmade jag nästan efter att ha stått upp i 20 minuter, var alldeles kallsvettig och skakis, flimrade framför ögonen på mig, svartnade till i flera sekunder. Fick knuffa mig bort till golvet utanför toan på tåget där jag satte mig ner alldeles gråtfärdig och rädd, folk måste ha tyckt att jag var en riktig skummis.

Ultraljudet gick bra! Det är alltså vecka 20 för mig, så sista ultraljudet innan det är dags i maj antar jag. Om allt går som det ska. Vi ska få en liten pojke! Vet ni andra könet på era småttingar i magen?

Jag ska börja min NCT-class i början av februari, hoppas ocksa att det kommer att bli bra. 

Jag har ocksa lagt blodtryck och klarar inte av att sta länge, det är verkligen hemskt! (jag kan bli helt knäsvag när jag gar pa museum ocksa för da stannar man ju upp ganska mycket) Men jag behöver i alla fall inte aka tunnelbana varje dag som du! (jobbar hemma) 

Vad skönt att ultraljudet gick bra, fick du nagra fina bilder? Jag väntar en flicka, köpte mina första bebiskläder förra veckan! (rea pa GAP och Petit Bateau!) Annars har vi inte köpt nagonting, maste väl börja kolla lite pa vagn och möbler snart...
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2012-01-06 13:56:08 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur länge man är i vattnet. Ska fråga min kompis som är BM-student.
    Det finns kanske ingen regel, jag antar att man inte ligger där i flera timmar i alla fall...
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2012-01-06 16:44:12 följande:

Visst är det jobbigt med lågt blodtryck! Jag är bara så glad att jag äntligen har listat ut vad det är. Kunde förstås ha researchat lite mer om det, men det var först när jag nämnde det för mamma som hon sa ”det är lågt blodtryck! Jag hade samma när jag var gravid!” som jag förstod. Sen har jag läst vidare på nätet om det. Precis som du beskriver så är det jobbigt att stå still länge, museum skulle jag nog aldrig orka med. Det är så hemskt när man börjar känna av symptomen. Jag blev alldeles snurrig efter en att ha stått still i en varm textilaffär där jag och min fästman kollade igenom massa tygexemplar. Han tyckte jag överdrev och bara hittade på för jag ville därfirån, blev så arg på honom. Om han bara visste hur skakig och svag jag kände mig, ben som gelé. Nu vet han bättre!

Ja, vi fick två bilder, gratis faktiskt. Bebisen låg så konstigt igår att vi var tvungna att komma tillbaka imorse, därför var sonografern så snäll och gav oss bilderna gratis. Han är så söt, lille Pytte som vi kallar honom.

Vad jobbar du med? Blir lite nyfis nu. Måste vara så skönt att slippa resa i rusningstrafiken.

Du får höra av dig om NCT-kursen, hur det är!

Jag har alltid lagt blodtryck sa jag har nästan tyckt att det har varit lite skönt att kunna "skylla" pa graviditeten när jag maste sätta mig/inte kan sta sa länge. (folk har liksom lite mer förståelse för en gravid kvinna med lagt blodtryck) Förstår att du blev arg pa din fästman i tygaffären!

Brukar man fa betala för UL-bilder? Vara har också varit gratis varje gang. 

Jag jobbar med marknadsundersökningar, fokusgrupper, vet inte om det säger dig sa mycket! :) Vad jobbar du själv med? 
    LillWilden skrev 2012-01-10 11:13:16 följande:
    Tack! Det känns bra. Men nu oroar jag mig igen för jag är inte säker på om jag känner lillplutten röra på sig. Gjorde det igår, men idag har jag känt mindre, om ens något. Vet att man inte behöver känna varje dag så tidigt som vecka 20, att det beror på hur bebisen ligger, men ändå jobbigt. Vill bara veta att han lever och har det bra i magen.

Jag bor i södra London, SE27. Skönt att kursen är så nära er! Vår är en tågstation från oss. Kommer vara nervös inför första gången Skäms
    Jag kände absolut inga fosterrörelser i vecka 20, jag var jätteorolig eftersom jag hade läst överallt att man brukar känna i vecka 20. Pratade med min midwife och hon sade att när man är förstagangsmamma sa känner man ofta ingenting förrän vecka 23-24. Sa du ska inte oroa dig! (och vad bra att du har känt bebisen idag!)

Jag bor ocksa i södra London fast väster ut! (SW7) 
  • Cannelle
    Zalia skrev 2012-01-10 11:28:40 följande:
    Jo, det gör ju det, men det står också att om man har svårt att betala så kan man ansöka om nedsättning och då borde de ju kolla på nuvarande inkomst kan man tycka. Jaja, får väl ringa och kolla, värt ett försök iaf. Hade helst också fortsatt betala men det känns lite jobbigt just nu.
    Jag tror du har rätt,  i normala fall sa baserar de sig pa vad du har tjänat föregaende ar men de har nagon speciell blankett man kan fylla i för nedsatt aterbetalning har jag för mig. 
  • Cannelle

Hur förbereder ni andra er för förlossningen? I Sverige verkar det vara väldigt populärt med profylaxandningskurser, vet inte om de har nagot liknande här? Har nagon köpt en TENS-maskin? 

• Cannelle
    Zalia skrev 2012-01-11 17:36:19 följande:
    Cannelle skrev 2012-01-10 18:14:55 följande:
    Hur förbereder ni andra er för förlossningen? I Sverige verkar det vara väldigt populärt med profylaxandningskurser, vet inte om de har nagot liknande här? Har nagon köpt en TENS-maskin? 
    Vet inte heller om det finns såna kurser här. Jag ska bara gå på NCT kursen, och så läser jag allt jag kommer över.

Jag har köpt en TENS-maskin begagnad pa Ebay, fick hem den idag.
    LillWilden - Jag skyller på gravidhjärna och orkar inte förklara men du kan läsa vad TENS är här: en.wikipedia.org/wiki/Transcutaneous_electric...

Jag hade tänkt hyra en, men man kan få en begagnad på ebay för ungefär samma pris som att hyra en (köpa ny är rätt dyrt), och jag har funderat på att testa det förut för att se om det har nån effekt på min hemska mensvärk så jag tänkte att jag kan ju ha användning för den senare också. (Fast jag hoppas förstås att mensvärken mirakulöst ska ha försvunnit efter graviditeten!)
    Nu kollade jag lite pa Ebay men det finns ju hur manga som helst att välja mellan, vilken TENS köpte du om jag far fraga? Pa NCT sa verkar de rekommendera "Elle Tens", men den är ju i manga fall lika dyr pa Ebay som pa andra sajter. (kostar £52 pa www.tens.co.uk/acatalog/ELLE.html

Jag var pa min NHS-prenatal class idag för första gangen, de pratade ingenting om profylax, däremot verkar "hypnobirthing" vara populärt här. Jag har fatt lana en svensk DVD som lär ut profylaxandning,  ska nog koncentrera mig pa den tror jag...

Och Zalla, visst är det i februari nagon gang som din bebis kommer? Det närmar sig!!  
  • Cannelle
    Zalia skrev 2012-01-11 18:17:55 följande:
    Jag lyckades få en begagnad Elle tens för £33 men jag hade nog lite tur där då de verkar gå för mer ofta. Jag kollade på Femme tens också, den verkar lite enklare än Elle och är billigare. Man får ha lite tålamod med ebay... (Försöker även få tag på en begagnad sjal (Moby Wrap), men de går hela tiden för nästan samma pris som en ny, meningslöst.)
    Ja, hypnobirthing verkar populärt, har dock inte orkat sätta mig in i det.

Jag har BF 20 feb så inte jättelångt kvar, börjar bli nervöst! Jobbar sista dagen på fredag så sen blir det viiiiila. Glad
    Jag är också intresserad av sjalar men har blivit sååå förvirrad, verkar finnas så mycket att välja på! Om du orkar får du gärna berätta om Moby Wrap och varför du valde den. 

Oj, 20 februari är ju jättesnart, vad spännande! Skönt att du jobbar sista veckan nu. (ingen mer tunnelbana!!) 
  • Cannelle

Nu har jag läst lite om Moby Wrap och de flesta verkar nöjda med den. En del skriver dock att den tar ganska lång tid att sätta på och att tyget är väldigt långt. (men jag antar att alla sjalar har för- och nackdelar...)

Men hur sitter egentligen bebisen i sjalen? Sitter den liksom men benen böjda?
    LillWilden skrev 2012-01-12 10:59:12 följande:
    Glömde ju svara på detta! Har alltid varit intresserad av att jobba med marknadsundersökningar och fokusgrupper själv. Hur går det till när du gör det hemifrån? Många frågor från mig, men som sagt, det här är något jag länge varit intresserad av själv. Jag jobbar som mediaresearcher för ett svenskt företag baserat i London. Jobbar liksom mellan Pr- och journalistbranschen, ansvarar för att PR-folk ska komma i kontakt med rätt journalister. Så för mig gäller det att ha full koll på svenska mediamarknaden, vilket är rätt kul då jag alltid varit intresserad av medier och älskar att läsa svenska tidningar, se på svensk teve och lyssna på svensk radio. Att jag måste ha koll på bloggar klagar jag inte heller på, fast ibland kanske jag tillbringar lite väääl mycket tid till att läsa dem. Speciellt gravidbloggar nu av någon anledning, hehe.
    Jag freelancar, det är därför jag kan jobba hemma, men när jag t.ex. modererar fokusgrupper så hyr vi en lokal så allt jobb kan jag så klart inte göra hemifrån! (men en stor del av arbetet går ju ut på att sitta framför datorn och skriva rapporter)
    SE3 skrev 2012-01-13 10:57:52 följande:
    KristinX Tre smattisar, vad harligt! Hur gamla ar dom?

LillWilden, Jag ar inskriven pa Lewisham Hospital, har ingen erfarenhet av det sjukhuset eller vet nan som fott dar sa far hoppas det ar bra. Vi ar inte pa samma?! Vilket tillhor du? Hade vart skoj med nan i narheten. NCT-kursen jag sag ar i Greenwich, har inte anmalt mig till nan annu far se hur det blir. Den lilla ar beraknad till 6e maj.

Vi fick ocksa betala for vara scanbilder. Tycker bilden fran forsta scannen var bast da man kan se hela knytet dar inne. Andra gangen blev det en narbild pa huvudet i profil Glad

Tank att det ar fredag igen! En vecka narmare tills bebisen kommer!!
    Låter jättespännande att jobba med media, jag är själv ett stort P1-fan! (håller på och utforskar BBC4 som verkar ha en hel den bra program också)
    SE3 skrev 2012-01-13 10:57:52 följande:
    Vi fick ocksa betala for vara scanbilder. Tycker bilden fran forsta scannen var bast da man kan se hela knytet dar inne. Andra gangen blev det en narbild pa huvudet i profil Glad
    Håller med, min första UL-bild är också bäst! :)
Svar på tråden Någon mer gravid i London?