• Cannelle

Någon mer gravid i London?

LillWilden: en sak jag saknade var BH:ar utan sömmar, mina bröst blev sa otroligt känsliga, det gjorde t o m ont att duscha. (men du behöver ju inte alls fa samma problem)

Jag tänkte försöka dra mig iväg pa baby massage den här veckan, jag väntar lite med baby spa...

Hade aldrig hört talas om placenta encapsulator!! Men var far hon moderkakorna ifran? Och ska man äta sin egen moderkaka eller nagon annans? 

• Cannelle

Jag hade ingen mjölk alls i mina bröst innan förlossningen, sa oroa dig inte. Har du ömma bröst rekommenderar jag verkligen att du köper en bh utan sömmar, de skaver mycket mindre! 

Ska aka till Sverige i juli, bebisen kommer att vara 3.5 manad, mamma kommer ner och hämtar mig och sedan stannar jag i Sverige i 4 veckor!  

• Cannelle
    LillWilden skrev 2012-05-08 20:06:28 följande:
    Glomde ju svara pa detta. Man tar bara av sin egen moderkaka, sa efter forlossningen antingen hamtar hon den pa sjukhuset eller vanligtvis lamnar partners den till henne. Den ska ju vara farsk sa tror max 24 timmar efter forlossningen. Man far ha den i en frysvaska tills dess. Jag vet, later lite ackligt, men det ar ju faktiskt helt naturligt och alla daggdjur ater ju moderkakan efter de har fott just p.g.a. all naring. Min pappa kunde knappt tro det nar jag berattade det, men jag planerar ju inte att ata den ra. Vissa gor smoothies av dem och dricker med en gang, men det kanns lite for mycket. Tablettform kanns bast for mig, kan man ju svalja hela utan att behova kanna nan smak.

Har ar hon som ska gora min tabletter, finns aven  lite ovrig info.

www.placentanetwork.com/utilities/userService...

(Kanske borde byta namn till FlumWilden Tungan ute)
    Aha, du ska alltsa äta din moderkaka? Hur gar det till rent praktiskt? Ska din sambo förvara den i en frysväska och sedan transportera den? (tycker inte alls du är flummig, tycker det verkar spännande!!) 

Ska kolla in din länk nu!

Ja just det, jag ger min bebis D-droppar, importerat fran Sverige! (med tanke pa vädret här...) 
  • Cannelle

LillWilden: har gar det för dig? 

Förresten, är det nagon som kan rekommendera nagon nurse/post natal doula/barnvakt? Jag ska vara ensam nästa vecka nagra dagar med var bebis och känner att jag skulle behöva lite hjälp...

Alla verkar säga olika när det gäller vitamin D, min health visitor sade att ofta är det inte tillräcklig med vitamin D i de vitamintillskott som säljs. (tydligen är doserna mycket högre i t.ex. USA) Ja, inte lätt att veta vad man ska tro...(jag är nog lite paverkad av min pappa ocksa som är en stor D-vitamin-föresprakare!) 

Alla pa min post-natal-nct-grupp har pratat sa positivt om baby spa:t sa nu har jag fallit för grupptrycket och ska ga dit med min bebis nästa fredag...(jag tyckte hela idén lät sa fanig när jag först hörde talas om baby spa:t, men tydligen ska bebisarna älska det)  

• Cannelle
    Min health visitor var här idag och jag fragade henne igen om vitamin D, hon sade att rekommendationerna i UK är att man ska ge barn vitamin D och sa pratade hon om vitamin A ocksa. 

Det vore intressant att höra vad era health visitors säger? (alltsa om det räcker för mamman att äta vitamin D om man ammar, eller om man ocksa ska ge barnet ett tillskott)

Hittade det här pa BBC: 
    "Government guidelines recommend that certain groups, including children under five and pregnant women, should take a daily supplement. But according to one recent study, nearly three quarters of parents and more than half of health professionals aren't aware of the recommendations."
    www.bbc.co.uk/news/health-16696800

LillWilden: Jag brukar titta en del pa SVT-play, "Högklackat" är ganska roligt!

svtplay.se/t/176597/hogklackat

Jag bor i south west London, har fatt en rekommendation fran en tjej i min nct-grupp, tack ända! 

Och far jag fraga vad du bakar? :)
  • Cannelle
    Zalia skrev 2012-05-16 15:10:07 följande:
    Förresten, om nån tänkt gå till ambassaden för att skaffa pass så måste man just nu boka tid ca en månad i förväg. Fick Linus samordningsnummer idag så tänkte skaffa pass innan vi ska till Sverige men nästa tid som fanns är 12 juni och vi åker den 16e! Förvånad Får bli brittiskt pass så länge då... (Vet att vi borde varit ute i lite mer god tid med samordningsnummer och pass men det var liksom inte det första vi tänkte på i början med ny bebis... Och trodde inte det skulle vara riktigt så svårt att få en tid!)
    Jag fick ocksa min bebis samordningsnummer idag, vilket sammanträffande! Bokade tid pa ambassaden och fick mycket riktigt tid den 12e juni! Hur gjorde du att fa tid redan pa tisdag? (men vi aker inte till Sverige förrän den 15 juli, sa borde fungera...)

Förresten, vi var hos GP:n idag för 6-veckors-kollen och da fragade hon om jag gav vitamin D till min bebis!! Hon rekommenderade mig att köpa "Abidec multivitamin drops", verkar innehalla mer än bara vitamin D. 
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2012-05-16 19:59:24 följande:
    Tack sa mycket for tipset! En del av sketcherna i  "Hogklackat" ar verkligen klockrena Flört
    Jag bakar brod, scones och nu senast toscakaka. Himla gott! Sconesen gjorde jag med finriven morot och dinkelmjol, blev ratt lyckat om jag far saga det sjalv. Brodet har jag fryst sa vi ska ha sen nar bebis kommer.
    Var får du tag på jäst? Eller bakar du utan jäst? 
    LillWilden skrev 2012-05-16 19:59:24 följande:
    Igar var jag hos barnmorskan, forhoppningsvis sista kollen innan det ar dags, men jag ar helt installd pa att ga over tiden. BF ar 25 maj, alltsa nasta fredag, men nar folk fragar sager jag manadsskiftet istallet och det ar vad jag forestaller mig  (aven om jag hoppas pa att det blir tidigare). Hade med mig min birth plan/forlossningsbrev till barnmorskan igar, den som man fyller i pa NHS hemsida. For forsta gangen nagonsin var det en manlig barnmorska som hade hand om mig och det var nagot pinsamt nar han kom till delen i min birth plan dar jag skrivit att jag helst inte vill ha male trainee staff/male students under forlossningen. Nu var ju han Head of Midwifery Unit, sa ingen student direkt, men anda pinsamt. 
    Vad pinsamt, jag skulle också ha varit jättegenerad och försökt hitta en massa (bort)förklaringar. Vad typiskt att det skulle vara en manlig just den gången som de kollar din birth plan!!!
    Re vitaminer igen så var jag iväg med min bebis till en pediatrician (känns så skumt här att man träffar en vanlig GP och inte en barnläkare tycker jag) och han sade att man ska inte ge några vitaminer alls innan de är 3 månader. Suck, suck, det är verkligen väldigt olika besked överallt. Jag fortsätter nog med mina D-droppar i alla fall. 
    Re mage: Min mage var fortfarande ganska stor, men livmodern drog ihop sig ganska snabbt. (särskilt när jag ammade kunde jag känna det, inte så skönt) Nu är det sååå skönt att inte ha kvar magen (hm...i alla fall en mindre mage), men jag har fått ganska mycket ryggproblem istället.
    LillWilden skrev 2012-05-25 19:31:41 följande:
    Jag har nu gatt upp 14-15kg allt som allt och hoppas att de forsvinner nagorlunda snabbt, men jag tanker inte stressa. Oroa dig inte for dina sista fem kilon, de forsvinner nog inom sinom tid. Eller sa far du helt enkelt ga pa en shoppingrunda, inget mer med det egentligen Glad
    Jag vet inte riktigt hur mycket jag gick upp, vågade inte väga mig. (men 14, 15 kg är ju lite tror jag, jag tror jag gick upp mer än 20 kg...)

Du kanske har fått din bebis nu!!! Du måste skriva och berätta!

• Cannelle

Ja just det, jag har varit på baby-spa:t nu och min bebis älskade det! Det är verkligen en speciell upplevelse, rekommenderas! (jag tyckte det lät hur fjantigt som helst när jag först hörde talas om det men alla mammor i min nct-grupp har pratat så positivt om det, så jag föll lite förgrupptrycket!!)

• Cannelle

Men grattis LillWilden!! Vad skönt att du slapp ga över tiden alltför länge och att det gick fort! Njut, du kommer att märka att tiden bara flyger iväg! 

• Cannelle

Ja just det, baby spa var det! Här är länken: 

www.yourbabyspa.com/

Det finns knappt nagon informaiton pa deras hemsida men sa här skriver det i ett email: 

"Our Baby Spa has been created for the development of newborn babies from birth to 6 months old.The babies are allowed to float in warm purified water with a special floatation device which keeps them completely safe and comfortable above the water.The duration of each session is roughly one hour and after the hydrotherapy the babies are massaged and the parents tend to nurse their babies and chat in the dedicated nursing area.The parents will not enter the pool, but you will all the time right next to your baby. We will provide everything we need for a session, such as little swimmers and swimming nappies. Both parents are welcome, but the therapists might ask one parent to wait outside in the watching area until the baby goes into the water." 

Session time:   +/- 1 hour

Session cost:  £55.00 for babies over 8 weeks/ £45.00 for babies under 8 weeks

Bebisen flyter alltsa omrking i vattnet med hjälp av en grej som det sätter kring halsen, (later lite skumt, men tror inte det var obekvämt för bebisen...) Min bebis tyckte det var väldigt roligt att sparka omkring i vattnet. Sedan far de massage och min bebis sag verkligen ut att njuta. (mer är när jag masserar henne!!) 

Jag funderar faktiskt pa att ga tillbaka!! 

• Cannelle

Jag brukar förresten ocksa lyssna pa Radio 4, tycket det är en superbra kanal! 

Här är ett annat tips:

"I huvudet på en baby"

sverigesradio.se/sida/default.aspx

Jag ska vaccinera min bebis imorgon, första gangen, hoppas det gar bra. 

Zalla: hur gick det för er? 

Lillwilden: ta sa mycket foton ni bara kan, jag tyckte vi fotade rätt mycket men nästan angrar att vi inte fotade mer. Och filma ocksa!! 

Kanske vi kan ordna en svensk bebisträff lite längre fram? :) Jag känner nästan inga andra svenskar här i London sa det hade varit kul! 

• Cannelle

Mina bröst var ocksa jätteömma, (kunde knappt duscha och grät vid varje amning), men det blir bättre! Hall ut. Jag tycker det gar riktigt bra med amningen nu. (min bebis är 2 manader idag)

Oj, om din man ska vara bort en hel helg sa behöver du absolut hjälp! Jag hittade faktiskt en nany genom en tjej i min NCT-grupp. Hon kommer och hjälper mig lite da och da och det är sa skönt att kunna ta en dusch, skicka nagra email, äta...ja ni vet! Hon tar £10/timmen, jag skulle kunna kolla med henne om hon vill jobba lite extra? 

Brukar ocksa lyssna pa "Spanarna"! :)

• Cannelle
    glenda skrev 2012-05-31 21:54:31 följande
    Sen tänkte jag bara säga ang. att vara ensam med bebis, och detta är absolut ingen kritik eller klapp på huvudet för dom som väljer att göra annorlunda, men man klarar mer än man tror Glad Jag har varit mycket själv med min son från början (jag och Winston's pappa bor inte ihop). Det var lite ovant först, men man kommer in i det jättesnabbt.  
    Jo det är klart man klarar av att vara ensam med bebis om man maste, men jag tyckte verkligen det var värt pengarna att ha lite hjälp när jag var själv. Nannyn var här i 4 timmar de dagar jag var ensam sa jag kunde äta, duscha etc. Min bebis sover inte särskilt mycket, speciellt inte dagtid... 
  • Cannelle

Ah nej vad trakigt att höra Lillwilden, men som du skriver, tur att ersättning finns. (tror absolut inte att det har med storleken pa brösten att göra)

Det är ju jättebra att han sover 3-4 timmar i sträck fast han är sa liten! (min bebis som är 2 mander nu sover inte mer än 2 timmar i sträck pa natten...)

Later jobbigt att behöva pumpa och ha sig, men det kommer nog att bli bättre.  

• Cannelle

Har skickat ett mail om svensk bebisträff nu, hoppas att alla som är intresserade har fatt det, annars far ni hojta till! 

• Cannelle

Måste förresten fråga er: har ni ställt era barn i kö för skola?

Alla i min NCT-grupp är helt hysteriska kring det här med skolor och har varit runt och besökt olika skolor, haft assessment etc. (de flesta började redan innan barnen ens var födda...)

Jag börjar själv känna mig lite stressad, har inte ställt min bebis i kö, det här är en ny värld för mig! 

• Cannelle

Här där jag bor ska man tydligen helst sätta barnet i kö redan innan det är fött för att kunna fa plats och flera har redan varit pa "assessment". Som jag förstar det sa är det framförallt föräldrarnas som utvärderas när barnen är sa sma/inte ens födda. 

Gud vilket system, det är svart ocksa att inte dras med i hysterin... 

• Cannelle

Är det någon som ska fira midsommar idag? Visst är det typiskt svenskt midsommarväder! 

• Cannelle

Grattis till era graviditeter!

Är det förresten någon som har varit på svenska kyrkans « öppet hus » för föräldrar med barn? Såg på dera hemsida att de startar igen nästa vecka och funderar på att åka dit. 

Svar på tråden Någon mer gravid i London?