• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Ah vad roligt Zalia, grattis, grattis! Hoppas du mar ok trots lang förlossning och sugklocka. 

• Cannelle

Jag känner mig också väldigt otymplig, vaggar bokstavligen fram som en anka när jag går... Jag har inte vågat väga mig en enda gång under graviditeten, men jag kanske borde göra det. (usch, är bara rädd för vad vågen ska visa...)

Jag vet inte alls hur det fungerar med brittiskt medborgarskap, jag har också förstått det som att bebisen automatiskt blir svensk och så får man ansöka om samordningsnummer om man vill. (min man är fransk så bebisen kommer nog få franskt medborgarskap också)

Just nu håller jag på och letar efter en changing mat, hittar absolut ingen som passar, någon som kan tispa? Jag tänker en i plast (med "padded" så att den är mjuk och skön) och med någon slag handduk/cover/lining över i flera exemplar så man kan tvätta när det behövs. Jag hittar bara changing mats i plast utan handduk/skydd, eller så levereras det med endast en handduk/skydd. 

Mandelmamma, vilket trevligt ord! :) 

Protea: hoppas du får tid att kika in och berätta hur allt har gått längre fram!

• Cannelle

Tack Vaniljkex! Jag har faktiskt kollat in bade John Lewis och Mothercare, det enda "problemet" är att John Lewis verkar mest bara ha vita skötbäddar (just det, sa heter det pa svenska!), eller i alla fall verkar de flesta överdrag vara helt vita, jag skulle gärna vilja ha nagot med lite färg...men, men, inte sa viktigt kanske! 

• Cannelle

Ah grattis Proeta, vad skönt att allt har gatt bra! Gillar skarpt att ni stavar "Viktor" med K! Och ja, maste vara perfekt med en mamma som jobbar pa BVC! 

Jag har en vecka kvar till min due date, fick reda pa att bebisen lag i säte förra veckan av en slump sa jag var lite hysterisk här ett tag, när jag var inne för vändningsförsök i mandags sa hade bebisen vänt sig själv, sa nu hoppas jag verkligen att hon ligger kvar med huvudet ner.

Man borde nog egentligen ha ett ultraljud lite senare i graviditeten ocksa, pa mig har barnmorskan känt fel, hon har hela sagt att huvudet är ner och da litar man ju pa det.  

• Cannelle

För mig hade det nog varit bra med ett tredje rutin-ultrljud (som de har i vissa andra länder) i vecka 30 eller så, 2 barnmorskor + 1 förlossningsläkare har känt fel på mig, alltså de har sagt att huvudet har varit ner fast att bebisen har legat med rumpan ned. Det var inte förrän i vecka 38+5 när jag träffande en vikarierande barnmorska som var lite osäker som skickade iväg mig på ultraljud. (fast även hon sade "till 90% är jag säker att bebisen ligger med huvudet ned") Upptäcker man det lite tidigare så kan man ju testa akupunktur etc, i vecka 38/39 är det lite sent. 

Annars hade jag hade gärna gjort ett privat ultraljud, men jag litade blint på mina barnmorskor...
    Tack för tips om lip balm, det ska jag absolut ta med, har faktiskt köpt den här från NCT: 
    www.nctshop.co.uk/The-Hydrant-Maternity-Pack/productinfo/2050/

Lite fjantigt kanske, man kan ju lika gärna köra med sugrör, men recensionerna var så himla positiva så jag föll...
  • Cannelle

Det är jättesvårt med bebisstorlekar, jag har köpt några kläder (kanske 2 bodys, 3 sparkdräkter) i newborn storlek, sedan resten 1 månad och 0-3 månader. (och sedan större storlekar) 

Ja precis, jag tror att vissa bebisar aldrig kan ha newborn, eller så kan de bara ha det någon vecka... (jag tar med både newborn och 1 månad till sjukhuset)

Jag har försökt hitta kläder som man inte behöver trä över huvudet och som knäpps framtill, men jag har ju noll erfarenhet så andra i tråden kan säkert ge dig bättre råd.

Jag har nog köpt alldeles för mycket, har också handlat en del på Ebay (men ibland råkar man verkligen ut för sk*t, eller i alla fall jag, mycket syntetmaterial, vill helst undvika det till bebisen, men det kanske är jag som inte har läst annonserna tillräckligt noga) och en del på rea.

Due date idag för mig, känner absolut ingenting! (mer än att jag är väldigt trött på att vara så tung och stor) 

• Cannelle

BF+10 idag, suck suck, de kommer nog vill sätta igång mig på tisdag eller så men jag vill absolut inte det. 

• Cannelle
    Protea skrev 2012-03-26 08:37:33 följande:
    Sa da ater du ananas, stark mat och gar i trappor?! ;) Packat vaskan flera ganger om?

Visst, jobbigt att det inte kommer igang av sig sjalvt men de satter ju inte igang en for skojs skull. Det finns ju anledning bakom.

Lycka till, det kommer att ga jattebra ska du se!
    Ja, jag äter ananas och dricker hallonbladste för fulla muggar, verkar inte ha hjälpt än så länge! 

Jag vet inte hur många som har sagt åt mig att "ta en promenad" också, man är ju så stor och otymplig så det blir ju väldigt korta promenader. (och min foglossning gör inte det hela enklare...)

Barnmorskan ringde precis och har bokat in mig för igångssättning imorgon kl 10 men jag sade att jag inte ville. I Sverige väntar de väl 14 dagar innan de sätter igång så jag skulle vilja vänta 14 dagar i alla fall. 
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2012-03-26 16:47:06 följande:
    Cannelle, jag håller tummarna att det sätter igång snart naturligt. Hade inte heller velat bli igångsatt. Men det är väl upp till dig om du vill bli det eller inte? Eller har man inget val efter en viss tid?
    Tack! Nej, de tvingar en ju inte, men man kan ju liksom inte vänta hur länge som helst, sedan beror det ju pa hur moderkakan ser ut, om den inte kan ge näring till bebisen sa riskerar man ju inte det, da väljer nog de flesta att bli igangsatta. 

Har beställt tid för akupunktur imorgon, tror väl inte sa vansinnigt mycket pa att det ska ge nagon effekt men man har ju liksom inte sa mycket att förlora känns det som. (förutom £85 per session och man behöver minst 3 stycken!!)
  • Cannelle
    Protea skrev 2012-03-27 12:32:54 följande:
    Hoppas att det hoppar igang av sig sjalvt nu da.

Jag ar orolig av mig nar det galler graviditet sa jag skulle inte vaga ga over mer an 2 veckor. Skulle vara orolig att nagot skulle ga fel precis i slutet och skulle da ta igangsattning om det behovdes. Menar inte att skramma upp dig utan bara hur jag kanner. Jag fick ju inte ga langre an 39 veckor pga av diabetesen.

Har de gjort en svepning (sweep) pa dig? Da brukar det ju hoppa igang utan gel osv. Du kanske kan be om det? Jag tror att de vantar 10-14 dagar har ocksa sa det kan du absolut be om.

Lycka till - snart har du bebisen hos dig!!!
    Jo, jag fattar ju ocksa att jag inte kan ga över för länge, men i alla fall 14 dagar som jag tror man gör i bade Sverige och Frankrike t ex. Ska pa ultraljud i eftermiddag och skulle nagot inte se bra ut sa far jag ju acceptera att bli "induced". Men det är ju större risk för epidural, sugklocka, kejsarsnitt etc när man blir igansatt + att det kan bli mer smärtsamma och langdragna förlossningar sa jag vill verkligen helst slippa.

Jo, jag gjorde en "sweep" förra torsdagen som endast resulterade i lite mensvärk. (men tack för tipset!)

Var pa akupunktur i morse, hitintills har det inte haft nagon effekt.... 
Svar på tråden Någon mer gravid i London?