• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Nu har jag kollat pa första avsnittet av  "One Born every minute", usch vad en av mammorna där skrek, inte direkt "reassuring" att se....

• Cannelle
    Var det möjligtvis någon mer som tittade på Uppdrag Granskning förra veckan? Det handlade om kvinnor i Sverige som får total total sfinkterruptur, tydligen är det många fler i Sverige som drabbas av detta än i t.ex. Norge och Finland där barnmorskorna tydligen använder ett speciellt grepp för att skydda mellangården. (perinealskydd eller vad det nu hette)

Är det någon som vet hur barnmorskorna jobbar i UK? 

Spricka hela vägen

"Varje år drabbas tusentals barnaföderskor i Sverige av allvarliga förlossningsskador i underlivet. Många av dem helt i onödan. Det finns en metod barnmorskor kan använda för att minska risken för de svåraste sfinkterrupturerna. Den metoden används i Finland, i Norge - men väldigt sällan i Sverige, visar reportern Erica Larssons granskning."

• Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-09 16:41:10 följande:
    Jag undrade precis samma sak... vore verkligen intressant att veta!
    Alltså när jag har tittat på "One born every minute" eller vad det nu heter, så ser det ju inte ut som barnmorskorna använder det där greppet....usch...
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-12 14:55:52 följande:
    Precis min oro. Det verkar ju vara hemskt smärtsamt och om 3000 barnaföderskor drabbas av det varje år i Sverige undrar man ju hur många det kan vara här om de inte använder de där greppet. SKa höra med min kompis som pluggar till barnmorska här i London så snart jag kan.
    tänkertill skrev 2011-12-10 02:05:01 följande:
    Jag är iofs inte gravid nu men har en 2,5-åring här. Att arbetsgivare inte är lika flexibla som i Sverige borde inte vara någon nyhet - arbetsmarknaden fungerar ju annorlunda här och Sverige ligger ju verkligen i framkant på det området.

Min erfarenhet är dock att det finns arbetsgivare som är flexibla om än inte på det svenska sättet. Vi är dock i UK. När jag kom tillbaka från min mammaledighet, kontorsjobb, gick jag ner till 4 dagar i veckan. Jag fick dessutom igenom att jobba 2 av dessa dagar hemifrån vilket innebar att jag slapp stressen med att ta mig fram och tillbaka till jobbet. Det tyckte jag var helt okej. Jag skulle nog säga att majoriteten av de mammor jag lärde känna när jag var gravid jobbar 3 eller 4 dagar i veckan numera.

Däremot kände jag att det var upp till mig att ta reda på mina rättigheter och förmåner från jobbet och inte serverat till mig (som jag kan tänka mig sker i Sverige). Jag hålla med om att det känns som att jag som arbetstagare har sämre skydd här, men å andra sidan har jag det mycket lättare att få jobb här. Jag tror att det är två sidor av samma mynt.

Angående förlossningsbrevet så tror jag att mycket beror på vilken barnmorska man får. "Vår" barnmorska var allt man kunde önska sig som läste mitt förlossningsbrev noggrant och såg till att jag hade det bra hela tiden. Jag hade iofs en relativt enkel förlossning, men det tror jag delvis berodde på barnmorskans engagemang.

Trots att systemet är annorlunda här och kanske sämre än i Sverige på många punkter så väljer många ändå att stanna här. Så det som är positivt måste ju rimligen väga tyngre. Tungan ute

Ah då måste du återkomma när du har pratat med din barnmorskekompis!

Jag ska fråga min doula också, vet inte om hon har någon koll men hon har varit med på över 70 förlossningar så lite koll kanske hon har.

Hur säger man förresten « spricka » på engelska? Någon som vet?

• Cannelle
    glenda skrev 2011-12-12 18:20:07 följande:
    Tear: terianal tear eller laceration (1st, 2nd, 3rd degree) 
    Tack! 
    LillWilden skrev 2011-12-13 13:20:09 följande:
    Har börjat fundera på vad för slags förlossning som verkar vara den bästa. Ni som har fött, vad valde ni? Hur gick det till?
    Efter att ha läst så mycket om att riskerna för sugklocka/sprickor ökar om man tar epidural så tänker jag att jag skulle vilja försöka föda utan, men det kommer jag säkert inte klara av... Har ingen aning om hur jag reagerar vid extrem smärta, har liksom aldrig varit utsatt för riktigt stark smärta. (tandläkaren räknas väl inte?!) Jag blir alltid så förvånad när en del säger att de har hög smärttröskel, jag menar, hur vet man det?

Jag har i alla fall tänkt föda vid en "midwife led unit" om inga komplikationer inträffar innan. 

Det var ett radioprogram förra veckan där de också pratade om riskerna att spricka i samband med förlossning. De nämnde också de brittiska "barnmorske-ledda-enheterna" som något bra och som saknas i Sverige. 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4839869 
  • Cannelle
    Protea skrev 2011-12-13 15:03:36 följande:
    Det de informerade om innan jag fick min son var att de eventuellt kunde gora en 'episiotomy' - klipp om det skulle hjalpa forlossningen eller om det skulle forhindra ett 'tear'. Om de gor ett klipp kan de ju undvika att man far ett svarare 'tear'.
    Men det är nog ganska omtvistat, jag har läst på flera olika ställen att man kan spricka mer om man får en epistomi än om de låter en "spricka naturligt". Har läst att det är större risk för smärta, inkontinensproblem och försämrad läkning etc om de klipper en, samtidigt vet jag att i Frankrike så är det väldigt vanligt med klipp i mellangården. (men Frankrike kanske inte är något föregångsland vad det gäller förlossningar!)

Tror inte det finns några entydiga forskningsresultat som visar åt ena eller andra hållet egentligen, ja inte lätt att veta vad man ska tro... 
  • Cannelle

Har ni andra i tråden någon gravidetsförsäkring? Det verkar vara en hel djungel med försäkringar i det här landet...

• Cannelle
    Protea skrev 2011-12-14 12:06:50 följande:
    Nej jag hade ingen med forra och ingen denna gang. Vet inte om det ar nagot man forsakrar har? Vet att det finns i Sverige.

Varfor behover man en sadan forsakring?
    Gud jag vet knappt själv! Om t.ex. barnet föds med CP-skada eller hjärtfel tror jag man kan få ersättning eller om barnet måste ligga på sjukhus eller dör. (hemska tanke!) Eller om man får ett prematurbarn och det blir en massa merkostnader när man är på sjukhus. 

Det är väl också för att barnet ska vara försäkrat direkt från födseln. 

Jag hittar inte riktigt motsvarande försäkring här i UK, det verkar mest vara försäkringar för privat sjukvård etc. 

Har ni någon olycksfalls- eller livförsäkring? Vi har ingenting och det känns ju som att man borde ha något, men jag vet inte...
  • Cannelle
    Protea skrev 2011-12-14 17:27:34 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hort nagon som har sadan forsakring har i UK, vet inte ens om det finns?  Sjukhuskostnader blir det ju inte har for det ar ju gratis. Vi har privat sjukvardsforsakring genom mitt mans jobb for hela familjen och pa den star aven barnen forsakrade fran borjan.
    Jag tror mer det handlar om att få en klumpsumma i ersättning om det skulle visa sig att barnet har ett allvarligt hjärtfel eller dyl. 

Även om sjukvården är gratis så kan det blir ju merkostnader om man måste vara borta från jobbet, bensinpengar till sjukhus, (ja det kanske inte blir så mycket men i alla fall) eller om man t.ex. inte kan äta hemma för att man är på sjukhuset hela tiden. (och äter på restaurang) 

Ja, jag vet inte, det verkar vara ganska vanligt i Sverige i alla fall (och där är ju också vården i princip gratis), men det kanske bara är de svenska försäkringsbolagen som är slugare än de brittiska och uppfunnit en ny marknad! 
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-14 17:13:00 följande:
    Oj, hjälp! Ännu mer att änka på... Tror inte vi har någon olycksfallsförsäkring, men måste nog ta upp detta med fästmannen. Men om man föder på NHS känns det som det borde vara medräknat - eller är jag naiv nu?
    Jag vet, det är jättejobbigt!! Vi har ingen försäkring alls just nu men kanske att det vore bra att ha en livförsäkring och en olycksfallsförsäkring. 

Tror inte det handlar om att få vården betald utan att få en summa pengar som kompensation för sitt lidande eller merutgifter. 
Svar på tråden Någon mer gravid i London?