• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Vaniljkex skrev 2011-12-14 17:43:25 följande:
    Pa var foraldrakurs pa Portland sade BM som ledde den att risken ar mindre att man spricker kraftigt om man tar epidural. Eftersom jag oxa last att det skulle oka risken, sa fragade jag bade henne och min forlossningslakare speciellt om detta och vad som egentligen galler. Enligt BM gallde miskad risk att spricka vid mobile epidural, vilket ar det som man far pa Portland. Min doktor sade oxa att risken minskar med epidural, eftersom det kan vara lockande att krysta allt man kan nar huvudet ar som lagst, och det ar lattare att harda ut en langsam utdrivning om man har epidural. Sa kolla vad som galler pa ditt sjukhus. Jag blev klippt vid forsta forlossningen, vilket jag var urskraj for innan, men det var peanuts jamfort med den pyttelilla sjalvsprickan jag fick vid andra forlossningen. Hade epidural bagge gangerna, men den funkade inte andra gangen tror jag, for det var sa annorlunda kansla jmf med forsta gangen, men det gick bra anda. Fast det dar med att klara att harda ut, naja, for mig var det snarare sa andra gangen att jag kande att jag inte ville krysta mer, eftersom jag kande att jag klarar smartan just nu, men kanske inte om det blir varre. Men det ar inte sa farligt faktiskt. Skulle kunnat foda barn igen dagen efter, sa ingen blir skraj nu Trodde att jag hade lag smarttroskel, men tror numera att den ar hog, trots allt. Och det har min tandlakare bekraftat, sa det raknas visst!
    Jag tror aldrig jag har läst någonstans att själva epiduralen ökar risken för "sprickning" men att den däremot ökar risken för sugklocka etc som i sin tur ökar spricknings-risken. 

Ja, det är svårt att vet vad man ska tro,  jag har uppfattat det som att det är enklare att krysta om man inte tar epidural för då känner man värkarna, men jag är verkligen ingen expert i ämnet. 

Vad jag har förstått så är forskarna inte riktigt överens heller.  (i Sverige verkar de ha synsättet att epistomi bara gör saken värre medan i Frankrike klipper de nästan per automatik)
  • Cannelle

Nagot helt annat, hur fungerar det med mandelmassa här? Jag bodde i Frankrike innan vi flyttade hit och där var mandelmassan jätteskum, inte alls som svensk i alla fall...

• Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-15 14:44:13 följande:
    Efter allt jag läst nu lutar det åt epidural för mig. Förstås vet man aldrig vad som kommer hända när det väl är dags, men jag är så rädd för smärtan. Lustgas är i vilket fall som helst ett MÅSTE!
    Jag tror inte heller att jag kommer att klara av att föda utan epidural, men det verkar ju lite jobbigt att värkarbetet kan dämpas och förlossningsförloppet därmed förlängas och sedan att det är (som jag har förstått det i alla fall) ökad risk för sugklocka och mer allvarliga bristningar. 

glenda skrev 2011-12-16 01:07:09 följande:
    Jattelatt att gora egen mandelmassa, bara att blanda lika delar strosocker och ground almonds (finns pa vilken sainsburys eller tescos som helst men billigare / storre forpackningar i asian shops (indian / bangla) med lite mjolk till onskar konsistens.  
    Tack för era mandelmasse-svar! Jag brukar faktiskt göra egen mandelmassa när jag t.ex. gör semlor och du har rätt, det blir såå mycket godare än färdigköpt! 

• Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-16 12:44:02 följande:
    Tack för tipset om hemmagjord mandelmassa, glenda! Men blir den inte rätt kornig då? Om man blandar med ground almonds?
    Jag brukar mala mandeln själv, det tycker jag blir godast,  jag gillar när det är lite "kornigt/grynigt" och att man verkligen känner att det är riktig mandel i. Men ja, den blir nog inte riktigt lika slät som den man köper. (jag tror man får bäst resultat med en mandelkvarn, men jag brukar köra dem i matberedaren)

Var förresten i svenska affären idag, skulle ha köpt kavring men den var så klart slut. (kanske det är ett tecken på att jag borde baka egen kavring!) 
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-19 13:35:40 följande:
    Roligt med mandelmassa-diskussionen. Måste säga att jag gärna skållar och maler själv någon gång då och då. Att skålla dem och ha på flingsalt är ett väldigt gott snack! :)
    Ah det måste jag testa, låter jättegott! 
    LillWilden skrev 2011-12-19 13:35:40 följande:
    Pratade med min kompis som utbildar sig till barnmorska. Hon sa att barnmorskor här inte tar ett sådant grepp som visades i Uppdrag Gransknings dokumentär. Hon sa att det till och med kunde göra mer skada om bebisens huvud inte fick komma ut snabbt nog då man tänjer "bandet" mer än vad som egentligen behövs. Hon förklarade även att de gör mycket annat arbete just för att förhindra sprickning och att det absolut vanligaste är att kvinnorna spricker så pass lite att det kan självläka. Av all de barnaföderskor hon träffat under sin utbildning (upp till 100 st) hade ingen drabbats av en sån sprickning som tjejen i dokumentären hade fått. Det fick mig att känna mig lugnare. Däremot var min kompis rätt anti epidural då hon menar att de medför många andra risker och komplikationer, men jag är ändå osäker. Måste verkligen tänka igenom detta ordentligt.

Själv födde min barnmorskekompis i vattenbad och hon sa att det heta vattnet hjälpte oerhört mycket med att dämpa smärtan. Hmm... tvekar att det skulle räcka för mig.
    Det är så förvirrande, alla ger olika besked! Min barnmorska sade att utkrystningen av bebisen ska gå långsamt så att kvinnans underliv hinner töja sig och att det är större risk att spricka om man det går för snabbt. (för då har inte underlivet hunnit töja ut sig lika mycket) Hm, vet inte vad jag ska tro!!

Nej, jag förstår att de flesta kvinnor inte råkar ut för total sfinkterruptur, men det är klart man blir uppskrämd när man ser UG...

Ja, jag tänker också att bad förmodligen inte kommer att räcka som smärtlindring, jag är säkert jätte-smärt-känslig....
  • Cannelle
    Protea skrev 2011-12-19 15:03:01 följande:
    Jag badade flera ganger for att lindra varkarna iborjan av min forra forlossning och det hjalpte verkligen sa jag kan tanka mig att 'waterbirth' ar toppen. Alla BM jag traffat har varit for att foda sa naturligt som mojligt plus att epidural kostar ju mer an att foda med enbart lustgas. Pethidin tog jag for att jag inte stod ut med smartan men det hjalpte inte over huvud taget men vet flera som har sagt att det fungerat bra for dem. De vanner jag har som fott som inte fott med hjalp av tanger eller sugklocka sprack inte alls eller sa lite att de inte behovts sys.

Pa onsdag ar det dags for tillvaxtultraljud nummer 2 for mig - haller tummarna att allt ser bra ut! Sen bar det av hem till Sverige for att fira jul och nyar!
    Hoppas det Inte är som i Frankrike bara, där får sjukhusen ersättning efter hur många epidural/kejsarsnitt etc de utövar och tydligen är det mer ekonomiskt lönsamt för sjukhusen att ge epidural/använda kejsarsnitt än att låta kvinnan ha en "naturlig" förlossning.

Lycka till på ultraljudet och ha en riktigt god jul i Sverige! Själv ska jag fira min första jul här i UK, brukar alltid åka till Sverige annars! 
  • Cannelle

Hoppas ni alla haft en bra jul och nyår! 

Angående det här med att spricka, så här skriver min doula: 

"Att spricka vid forlossningen ar nagot som alla kvinnor oroar sig for.  Det beror alldeles pa vilken slags forlossning man har.  Foder man med en epidural sa ar risken betydligt hogre eftersom man inte kanner hur mycket man krystar.  Att foda i vatten,  utan bedovningar brukar skydda undergarden.  En ‘midwifery led unit’ ar ocksa mycket battre eftersom barnmorskorna verkligen vet att alla kvinnor kan foda barn!" 

• Cannelle
    LillWilden skrev 2012-01-03 11:32:53 följande:
    Hej allihopa! God fortsätttning! Hoppas ni alla har haft ett bra jul-och nyårsfirande :)
    Jag överlevde christmas puddingen med nöd och näppe! :) 
  • Cannelle
    tänkertill skrev 2012-01-04 13:01:24 följande:
    Har inte flera sjukhus ett birth centre? Exempelvis UCHL har ett Birth Centre (dit bara barnmorskor är välkomna) våningen ovan det vanliga BB:t. Så märker man att man vill ha en epidural eller läkartillsyn kan man bara be om att be förflyttad en våning ner. Lite lättare än att behöva åka någonstans.
    Så har jag också förstått det, mitt sjukhus (Chelsea and Westminster) har vad de kallar en "Birthing Unit" som är "barmorskeledd". Skulle något allvarlig hända så blir man förflyttad en våning upp. 

Jag tror de också bara har 2 pooler där... Men hur länge är det meningen man ska ligga i poolen? Jag tänker att man börjar väl frysa efter ett tag? Huden blir som ett russin? :)
    Zalia skrev 2012-01-04 16:38:44 följande:
    Förresten, nån som läst Ina May's Guide to Childbirth, av Ina May Gaskin? Håller på och läser den nu och den har verkligen fått mig att tänka till om förlossningen. En del i den är lite för hippie flummigt för min smak men annars väldigt läsvärd. Positivt tänkande inför förlossning är det som gäller här nu! Glad
    Jag har inte läst hennes bok men lyssnade på ett reportage om henne för inte så länge sedan på P1:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4839869

Visst har hon vunnit något pris också? Är boken bra? Jag har hitintills bara läst en massa böcker på svenska så jag skulle verkligen behöva läsa någon på engelska också. 

Jag lider med er som måste ta tunnelbanan varje dag, måste vara jättejobbigt.

• Cannelle

Är det förresten någon som kan rekommendera någon brittisk sida liknande familjeliv, med forum etc? 

Svar på tråden Någon mer gravid i London?