• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Nu har jag varit på min första NCT-class, den var ok, men jag tyckte att läraren borde haft lite mer "struktur". (tyckte att NHS-barnmorskans kurs var bättre faktiskt)

Men det är så klart roligt att träffa folk som bor i närheten och som också ska ha barn. 

Tränar ni andra andning? Det är så mycket man ska göra (pelvic floor exercises, andning, perineal massage...), jag blir nästan lite stressad!! 

• Cannelle
    Lillwilden: vi har också tränat en del andning på yogan, fast mest bara djupandning, om jag har förstått det rätt så ska man också använda "lättandning" när värkarna gör riktigt ont och jag känner att jag lätt blir yr i huvudet när jag ska andas "lätt", så jag behöver definitivt öva mer. (men tycker att det är så tråkigt!) På NCT-kursen pratade de också om vikten av "perineal massage" men det står så mycket olika om det på internet så man vet inte vad man ska tro. 
    Zalia: hur mår du? vad spännande att det närmar sig! Jag har cirka en månad kvar och om det inte hade varit för denna j*kla foglossning hade jag mått jättebra. 
  • Cannelle

Protea: jag har BF den 15e mars, så våra bebisar kommer ungefär samtidigt! Hoppas allt kommer att gå bra den 29e februari för dig! Och din bebis kommer alltså att fylla år på skottdagen, vad kul! 

Zalia: jag tror inte hel ler att vi kommer att köpa n
    ågon baby monitor, och jag har faktiskt bestämt mig för att inte köpa någon steriliseringsmaskin heller. Vårt kök är inte så stort så känns inte som jag har någon plats, sedan tänker jag att jag förhoppningsvis kommer att kunna amma + att man kan väl koka nappflaskor, borde väl få samma resultat? 

LillWilden: jag först
    år precis hur du tänker med det där med namn, jag tycker också det känns jätteprivat och vill inte heller få veta om någon tycker de namn vi har funderat på är fula eller så...Jag brukar bara säga att vi inte har bestämt oss, vilket är sant, sedan brukar folk inte direkt insistera....
    Är det någon som har gått någon hypnobirthing-kurs? Det är flera par på vår NCT-kurst som ska gå, så nu funderar jag också på att anmäla mig, men det står ibland att man helst ska gå minst 8 veckor innan beräknad förlossning, och vi har bara en månad kvar nu. (herregud, bara en månad, och vi har knappt köpt någonting till bebisen än, bara lite kläder!!!)
  • Cannelle

Olika länder har så olika rekommendationer och det är svårt att veta vad man ska tro. På min NCT-kurs så är det flera fransyskor och de berättade att i Frankrike så använder de alltid koksaltslösning på bomull för att göra rent ögonen på barnen, de tyckte att det verkade jättehemskt att använda vanligt kranvatten. (kanske att kranvattnet förresten är bättre i Sverige så att man därför inte behöver sterilisera?) 

Hade jag haft lite mer plats i köket så hade jag kanske köpt en, ja, jag vet inte. Samtidigt tänker jag att bebisar när de blir lite större så stoppar de allt möjligt i munnen, och man kan ju inte sterilisera leksaker etc. (eller det kanske man kan?!:))

Jag saknar förresten vanliga tvättlappar, ni vet sådana där som finns i Sverige i papper, det verkar som alla använder bomull här. (eller sådana där fuktiga baby wipes, men sådana är väl fulla av cancerframkallande ämnen?)

Protea, var ska ni flytta? 

• Cannelle
    Protea skrev 2012-02-14 13:15:42 följande:
    Som sagt, tror att de stressar lite val mycket har eller sa behandlar de alla som om man inte har nagot vanligt vett over huvud taget!

Jag steriliserade upp till 6 manader tror jag, inte langre i alla fall. Min mamma ar BVC tant hemma och hon sa att dar sager de bara att koka napparna da och da for att forhindra svamp. Hemma rekommenderar de aven en liten bebiskudde - har fororsakar det tydligen plotslig spadbarnsdod....
    Jag har faktiskt köpt 2 "spädbarnskuddar" fran Sverige, det är väl för att de inte ska fa platt huvud. Om man lägger dem under lakanet sa borde det väl inte vara nagon kvävningsrisk. (eller är det andra risker med dem ocksa?)

Wet wipes verkar smidigt, är bara rädd för att de ska fulla med cancerframkallande ämnen...

Vad roligt med hus!! När far ni besked?  
  • Cannelle

Zalia: har letat efter bebiskudde här men inte hittat någon, min mamma har köpt 2 stycken och skickat ner från Sverige. Om jag har förstått det hela rätt ska de vara lite "fluffiga" när det är nyfödda, sedan ska man byta till en platt kudde när de är lite äldre.  

Och ja, vad konstigt att det inte finns tvättlappar i det här landet!  

• Cannelle

LillWilden: jag har mest läst böcker på svenska, men jag kan rekommendera: 

- "Att föda", Gudrun Abascal

- "Förlossningshandboken", Hanna S. Ulfsdottir m.fl. 
    - "Innan du föder", Anna Wilsby 
    - "Föda utan rädsla", Susanna Heli 

Jag har läst en del andra böcker också men de här tyckte jag var bäst. (du får förresten gärna låna dem av mig om du vill, skicka mig ett PM om du är intresserad) 

Protea: det närmar sig för dig, bara lite drygt en vecka kvar! Vad spännande. 

SE3: känner inte till "Lillakuddis" men kudden på bilden ser ut ungefär som den jag har beställt från Sverige. (har beställt en lite större att ha i sängen och en lite mindre för vagnen) 

Jag har förresten hittat bröstvårtsskydd nu (köpte dem på John Lewis), de kallas "breast shells". (nipple shields tror jag är mer som amningsnapp om jag har förstått det hela rätt!)
  • Cannelle

Lillwilden: jag förstår att du var orolig över dina blödningar, jag blödde också en del i början av graviditeten och var också jätteorolig.

Re varm korv: men det får man väl äta i alla fall??! :) 

Ha det så jättebra i Sverige, ät inte för många semlor! (var faktiskt själv i svenska affären idag och köpte både semlor, kanelbullar och kexchoklad!)

Zalia: hur känns det att gå och vänta? Blir man helt tokig? Känner du dig lugn och trygg inför förlossningen? Känns det inte lite overklig också att du snart kommer att ha en liten bebis?

Vår vagn kom idag, kunde aldrig tro att jag skulle bli så glad över en barnvagn! (de ringde även från Peter Jones idag och vår leverans med säng, skötbord etc är så klart försenad men den borde komma i början av mars någon gång, så nu få vi hoppas att bebisen inte bestämmer sig för att titta ut för tidigt...)

• Cannelle

Lycka till Protea, hoppas allt kommer att ga bra! (men du verkar ganska lugn och inte sa nervös, vad skönt!)

Zalia: har det kommit nagon bebis?  (tjat, tjat) 

Re semlor: jag köpte bade "färska" och frysta semlor pa svenska affären, de färska var inte alls goda (typ sadana där man kan hitta pa konsum med nagon skum smet i mitten som inte alls känns som mandelmassa), men de frysta var helt ok! 

Svar på tråden Någon mer gravid i London?