Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-21 22:07:25 följande:

Angående många invandrarmän - ja du har rätt.
    Rent generellt har du rätt.

Frågan jag ställer mig är dock varför det är så. Samhället verkar ju vara sämre på att ta hand om unga män som mår dåligt, så det kanske sträcker sig ännu längre.
    Många andra generationens invandrare pratar om svårigheterna i kulturkrocken mellan hemmet och skolan. I hur man förväntas vara och agera på respektive plats, de olika förväntningarna som finns. Men också att det som ung kille/man kanske är en svårare resa att anpassa sig och passa in.
    Något är det ju som gör att det ser ut som det gör - det ligger ju inte i generna.

Är det verkligen (inte menat som ett ifrågasättande av ditt påstående utan undrar) så att samhället är sämre på att ta hand om unga män som mår dåligt? På vilket sätt? Eller kanske är så att deras sätt att må dåligt tar sig andra uttryck. Våld, kriminalitet mm
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    Aynrand skrev 2013-10-22 22:21:43 följande:
    det är synd om oss män

jag är invandrare och umgås med många andra invandrare av alla slag vita, svarta mm gemensamt är att vi har bra jobb, de flesta av oss är välutbildade här eller utomlands som civ.ek. eller civ. ing. VI umgås inte med utlänningar som tycker synd om sig själva och målar sig själva som offer.
    Min upplevelse är att tjejer tar inget för givet och jobbar på, en dag vaknar de o upptäcker att de kan leverera...unga män speciellt från machokulturer tror att de inte behöver jobba på så hårt, de är kulturellt och strukturellt lata och sådana finns också här bland svenskar men i relativt sett mindre antal. Deras beteende stöds av familjen och grupp och en dag vaknar de och kan ingenting. Nu förenklar extremt mkt men det är lite så jag upplever saken
    de föräldrar som är medvetna förbereder sina pojkar ....de andra gnäller och sedan kan deras söner göra det med.
    Sen är det givetvis skillnad på invandrare och invandrare. Är man av europeisk härkomst så har man mer av samma kulturella bakgrund som svenskar. Det är ju mer av kulturkrock om man man är muslim och kommer från Irak. 

Håller med vad du säger. Det är lite det jag menar i det jag skriver också. Det hänger rätt mycket på det egna personliga ansvaret. Många invandrarkvinnor verkar ha fattat det och ser sin chans ut ur det liv de har, både den egna förtryckande kulturen och en chans att få en bättre situation i övrigt. 
  • PrimitivMan
    Aynrand skrev 2013-10-22 22:35:23 följande:
    tack!
    Ganska onyanserat men det är min åsikt, då känner jag att min nick passar mig som en handske haha

Har alltid undrat över om du valt ditt nick utifrån politisk, filosofisk eller litteraturmässig grund. men ja stämmer helt klart med ditt nick det du skrev.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-23 21:45:49 följande:
    Jag anser att de är sämre på det. Kanske FÖR ATT det tar sig andra uttryck. Våld, kriminalitet m.m är ju orsaker varför många unga män sabbar skolan och förblir pojkar som gastar om respekt.
    Jag tycker inte att samhället fångar upp här speciellt bra, nej.

Sen är frågan hur samhället skall fånga upp det. Ett sätt anser jag att vara tydlig, sätta gränser för vad som är ok eller inte. Inte ursäkta bort felaktiga beteenden. Kanske inte heller nödvändigtvis skärpta straff, men att säga ifrån tidigt. Men det har inte att göra med just invandrarpojkar utan generellt. 
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-23 21:56:39 följande:
    Såklart det handlar om det egna ansvaret. Jag menar absolut inte att det är samhällets fel eller tillkortakommande som skapar alla situationer.
    Men jag tycker att det är en viktig aspekt. Jag har jättesvårt att prata om sådana här frågor utan att försöka se det större perspektivet.
    Varför tar dessa kvinnor i större utsträckning än männen det ansvaret?
    Ska vi bara konstatera att det är så och skaka på huvudet åt alla andra?
    Vi har alla ett ansvar, som individer, som samhällsmedborgare, så känner jag. No man is an island. 

Jag tycker synd om de män som fastnar på den platsen Aynrand skriver om. Inte "aaawww" och klapp på huvudet-synd-om, men de gör sig själv till fångar i ett mentalt fängelse med vaneföreställningar om hur samhället bör se ut och om hur de bör bli respekterade utan att egentligen tillföra något.
    Kvinnor från invandrarfamiljer har faktiskt ofta mer press på sig att vara duktiga i skolan osv, medan männen liksom förväntar sig reda sig själva, eftersom de är så "starka" av naturen.
    Tro mig jag har bevittnat dessa strukturer många år från första parkett. Och utöver det personliga ansvaret så har samhället ett ansvar att hjälpa där allt annat misslyckats.  
    Jo du har rätt. men frågan är vad samhället skall göra. Kanske förbättra att de assimileras i det svenska samhället istället för alieneras. Förändra attityder. Ge bättre förebilder. 

Jag är ingen sportfåne men många gånger räddar idrotten de som är på glid. ger dem disciplin och något att sträva efter, att bli respekterad för annat än att vara bra på att fightas etc. Fungerar inte för alla givetvis. Men som ett exempel. Se på Zlatan. Sägs att han åkte i baksätet i polisbil många ggr tex.  
  • PrimitivMan
    Aynrand skrev 2013-10-24 18:40:08 följande:
    Av filosofiska skäl. Jag är optimistisk och liksom Ayn Rand vill jag tro att människan besitter egenskaper av hjälte med integritet och smak för frihet, för egen del men också för andra.
    Jo fast det som är lite mer kontroversiellt är dock vad Ayn Rand definierar som hjälte, dvs det är inte den som offrar sig för andra som är "hjälten", utan det rätta är att handla utifrån sin egen nytta (vilket iof kan betyda att man gör något för andra men att man gör det för sin egen skull). Egoism lyft till livsfilosofi typ.

Vilket jag dock håller helt med om. Altruism finns inte utan alla människor  handlar egentligen för sin egen nytta men många inser inte det. Att offra sitt eget liv för andra kan ses som höjden av självuppoffring, men det kanske är att dö med en kort stunds lycka att få leva kvar i minnet av de man räddar. Inget fel i det dock. 
  • PrimitivMan
    Aynrand skrev 2013-10-24 19:19:00 följande:
    det är precis den kontrast och antagonism som jag tycker är vacker hos henne...att bara ge leder inte någonstans om man inte gör det av egen nytta, det är ett sätt att visa andra respekt och kärlek dvs att också tillskriva dem rätten till samma frihet och vilja att vilja ge till mig för det gör dem riktigt glada...och vice versa.

När det gäller självuppoffring så tänker jag på snubbar som spränger sig i luften och tror att de skall få knulla 10 000 oskulda i himlen eller nå´t i den stil...idiotiskt
    haha jag tycker det låter rätt mycket som egennytta dock. Evigt liv och få knulla hur många oskulder man vill . Fast för min del så behöver de inte vara oskulder dock. Bättre begagnad kan funka det med (det är bara bökigt med oskulder). 
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-24 22:42:31 följande:
    Nästan alla rumpor är fina men jag gillar slanka kroppar med kurvor mest av allt
    En markerad midja med en vacker rund rumpa är vackert...och nu snackar jag inte Birger-style.
    Utan mer.... 

Something to dig into

Håller jag med om! Bra grepp där.

Jag är även väldigt svag för nacke, skuldror  och ryggslut. Jag kan tycka en djup urringning bak är minst lika sexig som framtill om inte sexigare. På rätt kropp med rätt hållning. 
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-23 21:45:49 följande:
    Jag anser att de är sämre på det. Kanske FÖR ATT det tar sig andra uttryck. Våld, kriminalitet m.m är ju orsaker varför många unga män sabbar skolan och förblir pojkar som gastar om respekt.
    Jag tycker inte att samhället fångar upp här speciellt bra, nej.

Läste något intressant lite relaterat till detta. Om självmord. Det är ju allmänt(?) känt att självmordsfrekvensen är högre bland män än kvinnor (ca dubbelt så hög). Men vad tror du relationen är i USA om man jämför självmord bland vita och svarta? Utan att googla nu
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-26 12:21:52 följande:

Utan att googla tror jag att vita begår fler självmord.
    Men berätta! Och länka gärna till det du läst om det finns en länk
    Ja du har helt rätt. det är dubbelt (per 100 000) så många vita män än svarta män som begår självmord. Även andra etniska grupper har lägre frekvens. Jag undrar varför det är så att vita män har högst självmordsfrekvens? 

http://www.suicide.org/suicide-statistics.html

Svar på tråden Trash-tråden