Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Trash-tråden

ulfsas skrev 2012-11-27 21:25:02 följande:
    Nä, vi kör med slicks även på vintern...mer spännande såFörvånad
    Så mao flyger du olagligt efter 1 december......
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    ulfsas skrev 2012-11-27 22:10:47 följande:
    Nix, vad jag vet så har inga plan dubbat.
    Jag behagade skämta till det lite, Ulf.

En fråga dock, om det råder underkylt regn på den flygplatsen du skall landa på så lär ju såklart även landningsbanan vara såphal, så jag undrar om ni har några restriktioner angående halka på en runway. I frågan är banan ren för snö, men ändå såphal.

Vad gäller enligt regelverket ??? 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    ochHjärta skrev 2012-11-27 22:19:25 följande:

Ja, snälla, svara på denna oerhört intressanta fråga.
    Det gläder mig att du delar mitt intresse för aviation, Gumman,Hjärta då kanske du tycker det är intressant fakta att en Airbus A380 har så kraftigt landningsställ att även om landningen blir så hård att den delvis slår sönder betongen på/i landningsbanan, så pallar landningsstället för den enorma påfrestningen utan att kollapsa. 

Dessutom är motorerna konstruerade för att klara av om en turbinvinge, ifall den är lite dåligt limmad och lossnar, skulle sugas in i motorn.  

Visst är det så, Ulf ??? 

• Anton Chigurh
    ulfsas skrev 2012-11-27 22:27:52 följande:
    Jo, jag förstod nog det Flört

Det som gäller är att banan röjs och sedan mäts friktionen. Det ger ett värde som jag kan ta via en tabell eller som numera via datalänk så printas det ut ett besked om hur mycket bana som krävs vid olika autobrakeinställningar. 
    Det är det teoretiska, sedan skall man se till att få ner maskinen på rätt sättningspunkt för om man flyter in över banan, t.ex om det är byig vind så förbrukar man ca 70 m/s vilket ganska snabbt äter på marginalerna på korta banor.
    Det kan naturligtvis också innebära att man inte kan landa pga att det är för halt. Ibland snöar det så att de som röjer inte hinner hålla rent. Man sprider ibland urea eller sandar för att hjälpa upp friktionen. 
    Okay, tackar Ulf, faktiskt jävligt intressant.

Bry dig inte om min Älskling,Hjärta jag misstänker att hon har slut på mjölk eller nåt. Hon är snäll. Egentligen.
  • Anton Chigurh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-27 22:45:40 följande:
    Detta har hänt;

Jag länkar till ett stycke text någon skrivit om reaktionerna när leksaksföretag gav ut en katalog där bland annat pojkar syntes med dockor.
    Jag kallar reaktionerna sjuka och citerar dem.

Ulfsas skriver att vi ska låta barnen välja själv. Såklart. Någon som försökt få dem att inte göra det?
    PM skriver att det inte är de utländska nyhetssajterna som skrivit det (jag vet) och att det inte är utländsk media som reagerat, (igen - jag vet).

Jag slår härmed en strykbräda (rosa med dockmotiv) i edera huvuden.

Jag tycker det är bra om flickor redan i tidig ålder lär sig hantera handeldvapen.....
  • Anton Chigurh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-27 22:50:45 följande:
    Det behövs.
    Det gläder mig att vi är överens, Maria. Jag tror min Gumma är inne på samma linje, faktiskt.
  • Anton Chigurh
    ulfsas skrev 2012-11-27 22:58:44 följande:
    Jo, ett turbinblad skall inte kunna komma in i kabinen.
    Har en kompis från min kurs på flygskolan som just flugit sin andra tur som kapten på en A380 i Emirates.

Lite mäktigt.

Något, helvete alltså......
  • Anton Chigurh
    och skrev 2012-11-27 22:56:11 följande:
    Nej. Jag funderar på om jag behöver ett nytt rött läppstift eller inte.
    Du kan ju smälta ner en röd vaxkrita i lite äkta svenskt smör så får du exakt den kulör du vill ha på din läppglans. Å billigt blir det också.  

Kom nu för helvete inte å säg att jag inte ställer upp för dig, Gumman.... 
  • Anton Chigurh
    och skrev 2012-11-27 23:08:48 följande:
    Nej.

De gör varm choklad och erbjuder en trygg famn. 
    Du vet min kapacitet i båda fallen här, Gumman......Hjärta
  • Anton Chigurh
    och skrev 2012-11-27 23:33:50 följande:
    Jag antar att jag får det här tipset i julklapp? Så det liksom blir så billigt som möjligt för dig, och du slipper skriva ned en gång till på baksidan av ett gammalt kvitto med en snodd penna från Statoil?
    Lite så, fast pennan är från City Gross.
Svar på tråden Trash-tråden