Anton Chigurh skrev 2012-10-29 19:07:22 följande:
Okay, intressant, Ulf, jag var med om en landning när jag kom hem från Azorerna, och jag ljuger inte när jag säger att sikten var max 20 meter, det var knappt det gick att urskilja landningsljusen vid sidan om banan, och piloten meddelade efter landning , en danskt pilot förövrigt, att vi just gjort en 'Fully Automatic landning - tror jag han kallade det - "för dom som är intresserade av aviation", mycket trevligt initiativ av våran DANSKA pilot. Tycker jag.
I alle fall så var det roligt att på veta att vi precis landat utan att piloterna gjort ett jävla skit, alltså inte rört instrumenten, bara övervakat systemen. Otroligt att det funkar, men tydligen är det tillåtet att landa med i princip noll sikt under dom förutsättningarna. Om jag fattat saken korrekt.
Och det var fanimej bland top tre när det kommer till mjuka landningar. Touch down kändes min själ knappt.
20 meters sikt är mycket ovanligt och det mest troliga är att det du uppfattade som 20m var betydligt längre. Vi har speciella siktmätare på flygplatserna som vi går efter och mycket starka banljus som vi piloter ser. Men i den sikt som vi landar i kan man knappast köra en bil på vägen i.
Autoland som jag kör när sikten är ner till 200m och då måste jag senast se banan på 15 meters höjd, annars får vi dra på igen.