• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:04:03 följande:
    Mmm.

Det är tur att så många barn i världen inte har möjlighet till utbildning och att 63 universitet i Iran förbjuder kvinnor att studera där.

Vem vet hur sjutton världen skulle se ut om alla barn hade rätt att gå i skolan liksom...

Utbildning är givetvis bra, men inte om utbildning används som ett verktyg för att skräddarsy samhällsmedborgare efter en viss mall. Dessutom har sk intellektuella varit de ivrigaste anhängarna av totalitära tankar under 1900 talet. Ett glorifierande av att använda våld för att uppnå politiska syften, ändmaået helgar medeln typ. På båda sidorna om den politiska skalan.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Nice Girl Wrong Place

Jag förstår DW.
    Men indoktrineringen då. Hur ser den ut?
    Frågar du en kommunist säger han att vi utbildar slavar under kapitalismen. Frågar du någon annan blir svaret ett annat.

Jag är osäker på exakt vad som åsyftas. Saker VI kallar utbildning eller saker utbildningssystemet och/eller staten kallar utbildning?

Det är en ännu större börda att inte ha utbildning, inte kunna skriva eller läsa, inte kunna ta plats i samhället vi ändå lever i.

Men förklara gärna mer, jag förstår på riktigt inte helt vad som menas.

• PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:17:30 följande:
    Jag förstår DW.
    Frågar du en kommunist säger han att vi utbildar slavar under kapitalismen. Frågar du någon annan blir svaret ett annat.

Jag är osäker på exakt vad som åsyftas. Saker VI kallar utbildning eller saker utbildningssystemet och/eller staten kallar utbildning?

Det är en ännu större börda att inte ha utbildning, inte kunna skriva eller läsa, inte kunna ta plats i samhället vi ändå lever i.

Men förklara gärna mer, jag förstår på riktigt inte helt vad som menas.

Du har givetvis rätt. Utbildning är alltid bättre än motsatsen. Oavsett vad man lär sig. Även om jag inte tror att universiteten i forna sovjetunionen direkt uppmande ett källkritiskt tänkande tex.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:17:30 följande:
    Jag förstår DW.
    Den lär oss bli goda samhällsmedborgare, slipar av våra individuella kantigheter. Hur en skolklass är byggd och fungerar.

Mycket av det som lärs ut underbyggs inte eftersom de underbyggande är för komplicerat. Barn förväntas acceptera fakta utan tillräcklig bakgrund, ibland. 
  • Nice Girl Wrong Place

PM.
    Icke-utbildning, har ju nästan och ofta exakt samma effekt.
    Bara en mer passiv process.

Och nästan uteslutande alltid, medan utbildning nästan uteslutande alltid är positiv.

• Nice Girl Wrong Place

DW; tycker du på riktigt att utbildning och skola slipar bort våra individuella kantigheter?
    Jag tycker snarare, speciellt i den svenska skolan, försöker värna om dessa. Lyfta fram och uppmuntra, men det behöver ju inte utesluta en fungerande gruppdynamik.

• PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:25:06 följande:
    Och vad underbyggs inte?
    Och framförallt, vad är alternativet?

Nu ska jag tvätta mitt hår.

Nej det är givetvis bättre att l'ra sig läsa/skriva/räknba även om man blir indoktrinerad i ett visst tänkande. Men man skall inte vara blind för potentialen att använda utbildningsväsendet att "fostra" en viss typ av människor.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:24:10 följande:
    DW; tycker du på riktigt att utbildning och skola slipar bort våra individuella kantigheter?
    Ja, jag tror det är så. Vissa barn börjar skolan sprudlande och initiativrika men dämpas ner för att fungera i gruppdynamiken. De som klarar stå emot är undantaget. Skolklassen är som ett samhälle i miniatyr. Mycket av undervisningen är inte vad läraren lär ut utan hur man ska interreagera med andra.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:24:10 följande:
    Jag tycker snarare, speciellt i den svenska skolan, försöker värna om dessa. Lyfta fram och uppmuntra, men det behöver ju inte utesluta en fungerande gruppdynamik.
    Hur uppmuntrande man än är så sätter gruppdynamiken gränser.

• Driftwood
    Och vad underbyggs inte?
    Tex tycker inte jag att man skall undervisa att demokrati är något självklart bra. Men hur förklarar man för barn sådant eftersom demokrati kanske ändå är det bästa system vi känner till. Det är bara att se hur människor tänker idag, att de har lärt sig att demokrati är lika med bra. 
    Och framförallt, vad är alternativet?
    Inte lägga in värderingar i undervisningen tex, vad som är rätt och fel utan låta barnen bilda sig egen uppfattning, belysa för och neckdelar osv.