• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 12:58:16 följande:
    Som sagt. Det är därför skolan lär ut det. Föds alla till detta? Om inte, vad händer med dem som inte lagda så. De blir nedslipade eller hur.
    Som inte är lagda hur?

Människan är en social varelse, ett flockdjur. Detta motsätter på inget sätt individualism eller eget tänkande. Man behöver inte blanda dessa tu och låta den ena slå ut den andra liksom, det är ju exakt det jag menar.

Jag passar nästan aldrig in. Jag försöker sällan passa in, förutom när jag måste. Då kan jag passa in utan att slipa ner, kompromissa med, eller lägga åt sidan vem jag är.

Det man lär ut om gruppdynamik är ju snarare saker som jag skrev tidigare, slå inte din bankgranne i huvudet, lyssna till den som talar och spola i toaletten så blir det trevligare för andra. Typ.
    Det handlar inte om vad du ska tycka, tänka eller hur du ska agera utöver det mer rent självklara. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 12:59:23 följande:

Din poäng är att du tror att alla värderingar är farliga? Ska man tala om judeutrotning och apartheid utan något som helst ställningstagande? Om eleven frågar "Men varför förföljde man judar?" ska läraren svara "Man ansåg att judar var en parasiterande ras som nästlat sig in i samhället och som dessutom kidnappade och utförde ritualmord på ariska spädbarn. Och jag vill inte lägga några värderingar om de tankarna."?

Självklart måste en lärare kunna tala om värderingar, en lärare är också människa. Det betyder inte att man inte tillåter diskussion, rätten till fria åsikter är ju också en grundläggande värdering i vårt samhälle.   

Ja, jag håller med.
    Och det viktigaste är väl att belysa att man inte behöver prata om sina personliga värderingar, utan lägga fram olika sidor. Talar man om nazismen är det ju inte svårt eller farfetched att tala om vad majoriteten av världsbefolkningen ansåg om nazismen.

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Driftwood
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 12:59:23 följande:

Din poäng är att du tror att alla värderingar är farliga? Ska man tala om judeutrotning och apartheid utan något som helst ställningstagande? Om eleven frågar "Men varför förföljde man judar?" ska läraren svara "Man ansåg att judar var en parasiterande ras som nästlat sig in i samhället och som dessutom kidnappade och utförde ritualmord på ariska spädbarn. Och jag vill inte lägga några värderingar om de tankarna."?

Självklart måste en lärare kunna tala om värderingar, en lärare är också människa. Det betyder inte att man inte tillåter diskussion, rätten till fria åsikter är ju också en grundläggande värdering i vårt samhälle.   
    Nej, jag tycker inte att alla värderingar är farliga. Det handlar om var man drar gränsen. Jag tyckte PM uttryckte det rätt bra, man skall inte blunda för potentialen att fostra. 

Det är intressant att du börjar prata om nazism och judeutrotning när man nämner att demokrati har sin problem, även om det är det bästa vi känner till. Det handlar om indoktrinering.

• Nice Girl Wrong Place

Jag tycker att det är farligt att utgå från att människor är jag-svaga och inte kan tänka själv.

Och tack Aynrand, för en mycket inspirerande sidfot. Cool 

• Ermenegildo
    Driftwood skrev 2012-11-12 13:08:13 följande:
    Nej, jag tycker inte att alla värderingar är farliga. Det handlar om var man drar gränsen. Jag tyckte PM uttryckte det rätt bra, man skall inte blunda för potentialen att fostra. 

Det är intressant att du börjar prata om nazism och judeutrotning när man nämner att demokrati har sin problem, även om det är det bästa vi känner till. Det handlar om indoktrinering.

För att göra en poäng tar man fram extremer. Men ge gärna fina oindoktrinerade exempel på lite småmysiga diktaturer.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Driftwood
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 13:33:28 följande:
    För att göra en poäng tar man fram extremer. Men ge gärna fina oindoktrinerade exempel på lite småmysiga diktaturer.
    Du missar poängen samtidigt som du belyser just poängen.

Poängen är inte att diktaturer är bra, poängen är hur du reagerar på påståendet att demokrati har sina problem. Du är just ett perfekt exempel på hur skolan indoktrinerar, see  
  • Agridulce
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 13:33:28 följande:
    Jag kan, jag kan!!!!
    Brunei!!! För det har kungen sagt att det är bra! 
    Naughty by nature
  • Ermenegildo
    Driftwood skrev 2012-11-12 13:47:11 följande:
    Du missar poängen samtidigt som du belyser just poängen.

Poängen är inte att diktaturer är bra, poängen är hur du reagerar på påståendet att demokrati har sina problem. Du är just ett perfekt exempel på hur skolan indoktrinerar, see  
    Nu skriver du om något annat än det jag kommenterat. Jag reagerar inte alls på ett påstående att "demokrati har sina problem", jag reagerar på ett påstående att skolan inte borde lära ut att demokrati är bra. Det är en enorm skillnad.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Driftwood
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 14:03:16 följande:
    Nu skriver du om något annat än det jag kommenterat. Jag reagerar inte alls på ett påstående att "demokrati har sina problem", jag reagerar på ett påstående att skolan inte borde lära ut att demokrati är bra. Det är en enorm skillnad.
    Du reagerade helt korrekt. Du får ett A i uppförande. Jag får sitta i skamvrån.
  • Kakaa

Nu diskuterar ni sånt som ger mig mensvärk igen..