• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 14:10:34 följande:
    Du reagerade helt korrekt. Du får ett A i uppförande. Jag får sitta i skamvrån.
    Och hans reaktion är en direkt orsak av skolans indoktrinering?

Jag tycker att du överdriver och svartmålar skolans tillvägagångssätt i vägledandet av individer.
    Du har heller inte svarat på mina inlägg ang just detta.

Och skamvrån kan vara ett trevligt ställe. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Kakaa

jag tyckte inte om skolan. :( Dom andra barnen var elaka mot mig ;( Gråter

• Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 14:23:55 följande:
    Och hans reaktion är en direkt orsak av skolans indoktrinering?

Jag tycker att du överdriver och svartmålar skolans tillvägagångssätt i vägledandet av individer.
    Du har heller inte svarat på mina inlägg ang just detta.
    Ja, jag svartmålar. Vill egentligen bara belysa att det finns ett problem med hur skolverksamhet fungerar i ett samhälle. med det inte sagt att det är ett stort problem. 
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 14:23:55 följande:
    Och skamvrån kan vara ett trevligt ställe. 
    Ja, tillsammans med dig kan det nog vara mycket trevligt 

• Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 14:26:52 följande:
    Ja, jag svartmålar. Vill egentligen bara belysa att det finns ett problem med hur skolverksamhet fungerar i ett samhälle. med det inte sagt att det är ett stort problem. 

Ja, tillsammans med dig kan det nog vara mycket trevligt 

Och jag vill belysa att ett problem som är enormt mycket större är bristen på utbildning i stora delar av världen.

Jag provoceras av att utbildning svartmålas som om skolan är en slags sekt där individen slutar existera medan barn i stora delar av världen aldrig kommer i närheten av skolan och döms till ett fortsatt liv i analfabetism, fattigdom och som fånge i sina egna omständigheter.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 14:30:38 följande:
    Och jag vill belysa att ett problem som är enormt mycket större är bristen på utbildning i stora delar av världen.
    Självklart, men det har ingen sagt något om. Du ser nog ett rött skynke där. 
    Man måste kunna belysa ett problem utan att först prata om alla viktigare problem.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 14:30:38 följande:
    Jag provoceras av att utbildning svartmålas som om skolan är en slags sekt där individen slutar existera medan barn i stora delar av världen aldrig kommer i närheten av skolan och döms till ett fortsatt liv i analfabetism, fattigdom och som fånge i sina egna omständigheter.
    Det hade varit intressant att höra hur lärarutbildningen närmar sig problemet med indoktrinering. Det handlar till sist väldigt mycket om hur den enskilde läraren agerar.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 14:36:25 följande:
    Självklart, men det har ingen sagt något om. Du ser nog ett rött skynke där. 
    Man måste kunna belysa ett problem utan att först prata om alla viktigare problem.

Det hade varit intressant att höra hur lärarutbildningen närmar sig problemet med indoktrinering. Det handlar till sist väldigt mycket om hur den enskilde läraren agerar.
    Delar av lärarutbildningen suger.
    Men stor tyngdpunkt läggs vid att ta vara på individen, olikheter och att uppmuntra kritiskt tänkande.
    Man lär inte ut "rätt och fel". 
  • Nice Girl Wrong Place

Och den suger inte pga indoktrinering, det är andra aspekter jag är kritisk mot.

• Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 14:52:21 följande:
    Och den suger inte pga indoktrinering, det är andra aspekter jag är kritisk mot.
    Du kanske borde vara mer kritisk. Man kan bara konstatera att många är indoktrinerade, så något går fel i den processen. Så många att vi fick ett exempel direkt i tråden. 

Kristiskt tänkande verkar nästan ses som negativt ibland  
  • PrimitivMan
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 13:02:56 följande:

Jag är väldigt allergisk mot system som beskrivs som saliggörande men som blir katastrof i praktiken. Men representativ demokrati är ju en form av upplyst despoti. Annars skulle man aldrig fatta beslut om skattehöjningar eller bidragssänkningar. Eftersom representativ demokrati aldrig blir perfekt bör man minimera centralstyrningen så långt det går.

Det finns inga perfekta system. Det gäller att minimera den skadliga påverkan. Demokrations baksida är att särintressen får mer inflytande än vad de skall få fast på samma gång kan det också vara majoritetens diktatur. Inflytelserika marginalväljargrupper kan påverka politiken i en riktning som inte motsvarar gruppens storlek och betydelse (den jordbrukspolitik vi haft är ett exempel).

Jag är lite djävulens advokat när jag förordar den upplyste despoten. I själva verket är jag för ett system som minimerar statens inflytande över medborgarna. För mig är ett bra system där regering/riksdag är i stort sett maktlös och låter folk sköta sig själva. .-)

Jag är en varm vän av att kräva kvalificerad majoritet för att införa skattehöjningar el nya lagar, dvs att 2/3 (el gärna 9/10) majoritet krävs för att införa en skattehöjning el en ny lag och en motsvarande minoritet att avskaffa den. Sockrade vallöften ? Konfiskera andra gruppers egendom? Haha glöm det för det kommer ni inte kunna få igenom utan minoritetens stöd.

I de länder där man haft ett system med kvalificerad majoritet så har också den offentliga sektorn varit avsevärt mindre än i andra länder (vilket för mig är en bra sak).
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Nice Girl Wrong Place

Hur avgör du om någon är indoktrinerad DW?
    Detta känns lite som PK-begreppet som folk kastar omkring sig som en het potatis.

Jag tycker det finns en fara att TA från individen. TA åsikter och beteenden som mkt väl kan vara genuina och kalla dem en massa saker.