Ermenegildo skrev 2012-11-12 13:02:56 följande:
Jag är väldigt allergisk mot system som beskrivs som saliggörande men som blir katastrof i praktiken. Men representativ demokrati är ju en form av upplyst despoti. Annars skulle man aldrig fatta beslut om skattehöjningar eller bidragssänkningar. Eftersom representativ demokrati aldrig blir perfekt bör man minimera centralstyrningen så långt det går.
Det finns inga perfekta system. Det gäller att minimera den skadliga påverkan. Demokrations baksida är att särintressen får mer inflytande än vad de skall få fast på samma gång kan det också vara majoritetens diktatur. Inflytelserika marginalväljargrupper kan påverka politiken i en riktning som inte motsvarar gruppens storlek och betydelse (den jordbrukspolitik vi haft är ett exempel).
Jag är lite djävulens advokat när jag förordar den upplyste despoten. I själva verket är jag för ett system som minimerar statens inflytande över medborgarna. För mig är ett bra system där regering/riksdag är i stort sett maktlös och låter folk sköta sig själva. .-)
Jag är en varm vän av att kräva kvalificerad majoritet för att införa skattehöjningar el nya lagar, dvs att 2/3 (el gärna 9/10) majoritet krävs för att införa en skattehöjning el en ny lag och en motsvarande minoritet att avskaffa den. Sockrade vallöften ? Konfiskera andra gruppers egendom? Haha glöm det för det kommer ni inte kunna få igenom utan minoritetens stöd.
I de länder där man haft ett system med kvalificerad majoritet så har också den offentliga sektorn varit avsevärt mindre än i andra länder (vilket för mig är en bra sak).