Driftwood skrev 2012-11-12 12:41:48 följande:
Tex tycker inte jag att man skall undervisa att demokrati är något självklart bra. Men hur förklarar man för barn sådant eftersom demokrati kanske ändå är det bästa system vi känner till. Det är bara att se hur människor tänker idag, att de har lärt sig att demokrati är lika med bra.
Inte lägga in värderingar i undervisningen tex, vad som är rätt och fel utan låta barnen bilda sig egen uppfattning, belysa för och neckdelar osv.
Jag tycker inte värderingar läggs in i undervisningen. Jag är otroligt kritisk till det svenska skolsystemet, har gått nästan 5 år på lärarprogrammet och kommit fram till att lärare absolut inte är ett yrke för mig, men jag jobbar ändå inom det området och jag har varit på väldigt många olika skolor och sett mycket.
Jag har nog aldrig upplevt att man undervisar i vad som är rätt och fel. Man presenterar olika utgångspunkter, belyser olika saker och diskuterar kring detta. Att eleverna SKA få ta plats som individer och inte ska presenteras färdiga lösningar utöver typ pythagoras sats och grammatiska regler, är något man verkligen fokuserar på och som omskrivs i läroplaner.
Jag skulle till och med kalla den svenska skolan ganska extrem vad gäller just sådana saker. Man hör snarare ofta kritik över bristen på mer "tydlig" och "disciplinerad" undervisning.