Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Trash-tråden

Driftwood skrev 2011-09-01 09:20:14 följande:
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:15:55 följande:
    Det började bli någorlunda västerländsk i Iran och kolla vad som hände?
    Bara för att det gick åt pepparen en gång betyder inte det att potentialen för att det skall kunna gå inte finns. Nu var det inte det som var frågan heller utan att det faktiskt hade varit bättre för alla om de hade fått en starkare ekonomi. Vi i sverige har ju tex glädje av att USA producerar produkter vi vill ha som förbättrar vårt liv. På samma sätt har tredje världen en enorm outnyttjad potential.
    Iran, Irak, Jugoslavien, Afghanistan, Sovjetunionen......

Men det går helt utmåärkt att pumpa ur "potentialen" så som den ser ut idag i dom länderna diskussionen handlar om. Varför anstränga sig och försöka ge dom självstyre? Det låter ju oerhört korkad att försvåra för sig själv när man utan några som helst problem får det man vill ha från länderna ifrågan.
    Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • I Blackrose I
    Driftwood skrev 2011-09-01 09:26:13 följande:
    Du resonerar som att de nått sin fulla potental redan.
    Jag tror inte väst/USA är särskilt intresserad av andra potentialer än det dom redan får från dessa länder. Faktiskt.
    Olja, guld, ädelstenar, koppar m.fl. till sjuka låga priser. Priserna skulle mångdubblas om Afrikas befolkning skulle få självstyre och ha något att säga till om något väst/USA redan har fått smaka på så varför anstränga sig?
  • I Blackrose I
    Driftwood skrev 2011-09-01 09:36:05 följande:
    Det är möjligt. Men det betyder inte att det är bäst, eller ens bra. Som jag ser det är det kortsiktigt tänkande som förstör.

Det är möjligt. Men det betyder inte heller att det skulle vara något dåligt om de länder som har resurserna förädlade dem själva.
    För oss gör det ju ingen skillnad om vi köper iPods från Uganda istället för USA.
    Har inte sagt annat. Jag säger bara vad jag tror problemet är att man inte försöker hjälpa till bättre att få t.ex. Afrika att komma på fötter. Dessutom ska vi inte glömma att länderna har sjukt höga landsskulder till väst. Något jag aldrig har förstått hur det gick till. Vill någon förklara så är jag intresserad.
    Iallfall pengarna som skänks till Afrika kommer inget vart eftersom dom går tillbaka. Det bästa vore ju att avskriva landsskulderna så att pengarna kunde få komma ut till människorna.

USA skule bokstavligt talat skita på sig om det skulle hända. Förlora sin titel som jordens stormakt? Kom igen.
  • I Blackrose I
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 09:48:16 följande:
    Jo men ta coltan som exempel. Vi behöver det för tillverkning av mobiltelefoner. Är direkt beroende av det. Malmen utvinns ur gruvor i Kongo av barn som tjänar i stort sett nada och så snart malmen når Europa, blir den värdefull.
    Mmm, precis. Visst var det något med biogasen också?
  • I Blackrose I
    Driftwood skrev 2011-09-01 09:49:45 följande:
    Det är inte så konstigt. När ett land behöver pengar ger det ut obligationer, vem som helst kan köpa dessa i spekulationssyfte. Svenska staten är "skyldig" sin egen befolkning pengar i den meningen, alla som äger obligationer har en skuld ett erfordra från staten.

Har du köpt obligationer utgivna av stat i tredje världen är de skyldig dig pengar. Stora institut i väst köper obligationer i länder där de tycker sig få bra ränta. USA är skyldig Kina en massa pengar eftersom kina köpt obligationer utgivna av USA för att täcka upp budgetunderskott bla.
    Jaha,  jävligt smart om man vill hålla vissa länder under kontroll.
    Tack för informationen. Detta har jag alltid undrat över.
  • I Blackrose I
    och skrev 2011-09-01 16:20:09 följande:
    Lite bättre idag, faktiskt. Solig

Alla verkar vara sjuka nu, du är i gott sällskap. Hoppas du kryar på dig! 
    Skönt att du mår bättre. Nalle
  • I Blackrose I
    Driftwood skrev 2011-09-01 22:16:15 följande:
    Fast dom kan ju strunta i att betala sina skulder men precis som i privatekonomi blir det svårare att låna nästa gång, de måste lova än högre ränta på sina obligationer för att någon ska vilja köpa.
    Så du menar att Afrika kan strunta i att betala sina skulder och använda pengarna dom får in till att bygga upp landet? Hur mycket tror du på det du säger?
    Den dagen väst avskriver skulderna kommer jag sluta ge dom skulden för all ondska som råder i Afrika.
    Den dagen väst slutar att handla av Afrika och ställer krav på hur handeln ska gå till kommer jag att sluta ge dom skulden för allt men det är bara önsketänkande från min sida. Lär väl aldrig bli verklighet.
  • I Blackrose I
    och skrev 2011-09-01 22:30:58 följande:
    Tack, ja. Solig

För övrigt orkar jag inte komma med kloka inlägg, men visst är det väl så att et inte går att avskriva skulderna, eftersom banksystemet skulle kollapsa i väst om man gjorde det? 
    Sorry, fastnade i en svensktest.

Jag vet inte hur det där funkar. Jag bara påpekade att när man gnäller att alla dessa pengar somman skänker till Afrika inte kommer något vart är för att länderna har så enorma skulder till väst så allt som dom får in ger dom nog tillbaka istället för att kunna hjälpa invånarna.

Nej, jag måste logga ut och sova. Är dötrött. Har varit med Nik på basketträning och känner att jag är helt slut.

Natti.
  • I Blackrose I
    HäxanSurtant skrev 2011-09-02 08:25:10 följande:
    God morgon Fredag

Helg!!!!!!

Idag skall vi antasta mormor under eftermiddag och kväll, pappa helgen blev inställd. Så jag tänkte utnyttja min mormors badkar och skumma mig bort lite
    Morning häckis. Kyss

Låter underbart med en dag hos mormor. Vi ska lämna ifrån barnen ikväll och pappa ska hem till sin flickvän så vi får lägenheten för oss själva hela helgen. SKa bli skööööööööööööönt.
  • I Blackrose I
    Aynrand skrev 2011-09-02 14:24:16 följande:
    Hallå därinne!

debatterar ni skuld nu?

det är fredag, solen skiner. detta är kanske de sista fina dagarna...skit i skulderna idag och njut!!!!!!
    Jag har fastnat i religion-diskussion. Det var länge sen.
Svar på tråden Trash-tråden