Korsriddaren skrev 2011-09-01 08:43:58 följande:
Jag kan nog tycka att systemet är helt åt skogen, om man skänkt biljonor kronor till en världsdel i 40 års tid, utan att det hänt mer. Jag skulle personligen tro mer på att man skickar ner människor som hjälper till att bygga upp ett fungerande utbildningssystem, infrastruktur samt hjälper igång inhemska företag. Ser man en stolthet i självförsörjande, så behövs inte något bistånd på sikt.
Varför skulle man? DEt lönar sig mer att hålla Afrika så som den ser ut idag? Varför hjälpa dom på traven och bygga ett fungerande samhälle som isig gör att dom ställer sig mot ALL övergrepp som väst gör i Afrika? Det vore ju rätt idiotisk att strypa sin stora tillgång i världen.
Om man tittar runt i världen så är dom flesta länder som varit stormakter en gång itiden borta och i alla fallen så har USA haft en finger med i spelet. Dom länder som är fattigast är dom länder som har störst naturtillgångar konstigt värre och vilka har nytta av det?! Borde inte vara så svårt att lista ut.
Pengarna som "skänks" till Afrika är bara spel för galleriet. Jag brukar endast ge pengar till läkare utan gränser och inga andra.