• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • PrimitivMan
    och skrev 2012-12-28 12:27:08 följande:
    Haha, nej det är svårt...

Vi ser nog individen som så självständig att man får lov att begå självmord? Jag vet inte. 
    Inte historiskt sett inom kristendomen. Att begå självmord ansågs förr (och antagligen fortfarande på en del hål) som en grov synd. Att sätta sig upp mot Gud. De fick inte ens begravas på vanliga kyrkogårdar.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • I Rose I
    PrimitivMan skrev 2012-12-28 12:44:15 följande:
    Hej Rose! Allt bra med dig?

Menar du just ordet "begå" om abort? Det har jag nog aldrig tänkt på skulle framkalla en bister stämning. Men det är väl att abort har förskönats från vad det egentligen är och blivit en symbol för kvinnlig frigörelse och inte vad det egentligen är, att avsluta ett liv (el en början på liv). Moralistisk tycker jag att abort är en svår fråga.
    Hej PM, det är bara bra med mig. Tack. Själv?

Ja, det är ordet jag har hakat upp mig på. Kommer ihåg att jag skrev begå abort i en abort diskussion för nåt år sen och det fick en av deltagarna att fullkomligt explodera. Jag hade inte tänkt på att det skulle vara negativt utan det var så jag hade lärt mig säga. Alltså att man begår abort.

Jag håller med  mycket av det du har skrivit. Hurvida abort är rätt eller fel är vanligtvis ingenting jag vill diskutera, Personligen tycker jag det är fel och att det är en synd men nej, jag skulle aldrig tala om för någon som "gör" abort att det är fel. Jag skulle själv aldrig ta död på mitt barn oavsett ålder men det har med vad jag tror på och vilka värderingar jag har. Förväntar mig aboslut inte att andra ska dela samma värderingar.        
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • och

Aha. Ja, ordet begå lägger allt ansvar på den som gör det, och när det gäller svåra beslut vill man nog gärna göra gällande att man var tvungen av diverse olika skäl.

The hard way is the right way.
  • I Rose I
    och skrev 2012-12-28 13:09:21 följande:
    Aha. Ja, ordet begå lägger allt ansvar på den som gör det, och när det gäller svåra beslut vill man nog gärna göra gällande att man var tvungen av diverse olika skäl.
    Det kan jag köpa.
    Att man helst vill lägga skulden på någon annan vid t.ex. abort.

Åt andra sidan borde det ju gälla självmord också kan jag tycka. Det är ju så att man vaknar en morgon och har som dagsplanering att begå självmord.    
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-12-28 12:44:15 följande:
    Hej Rose! Allt bra med dig?

Menar du just ordet "begå" om abort? Det har jag nog aldrig tänkt på skulle framkalla en bister stämning. Men det är väl att abort har förskönats från vad det egentligen är och blivit en symbol för kvinnlig frigörelse och inte vad det egentligen är, att avsluta ett liv (el en början på liv). Moralistisk tycker jag att abort är en svår fråga.

Var börjar och var slutar livet? är det så att vi i demokratisk ordning (dvs via ett beslut i riksdagen) kan bestämma att mänskligt liv börjar efter 8 veckor (även om abort utföras senare än så). Innan dess är det inte ett liv? Ett människofoster och ett grisfoster tex är mycket lika väldigt långt vilket talar för att gränsen för när det  är en människa kanske är i ett långt senare stadium. Samtidigt så kan man rädda ett för tidigt fött barn längre och längre ned i fosterstadiet. Är det då att räkna som mänskligt liv eftersom vi med teknologins hjälp kan göra att fostret överlever och utvecklas. Är vårt begrepp då vad som är mänskligt liv avhängigt hur avancerad vår teknologi är? Om vi med teknologins hjälp kan få ett foster att utvecklas utanför kvinnans livmoder vid 6 veckor bör räkna det som mänskligt liv och förbjuda abort efter 6 veckor?

Nu låter det kanske som jag är emot abort, vilket jag inte är. Det finns massor av anledningar att tillåta abort . Men jag förstår de som är abortmotståndare.
    Typ 60% av de som föda efter v 23 överlever. Man har räddat barn tidigare än så men det handlar om extrema fåtal i världen och det har väl handlat om typ v 21-22. Chansen att dessa barn överlever är jättesmå och om de överlever får de inte sällan handikapp. Hjärtproblem, problem med syn och hörsel eller andra problem. Frågan är inte hur tidigt födda man kan rädda utan vad som är humant. Det handlar ju om lungornas utveckling bland annat och att barn innan en viss vecka inte alls kan andas eller överleva utanför livmodern, det finns medicin (well kortison) som kan utveckla lungorna snabbare, men med de skador som många för tidigt födda faktiskt får, ställer jag mig frågan om vad som är humant.

Samma vad gäller abort. Men där handlar det både om mamman och barnet.
    Kvinnor blir gravida genom allt från brutala våldtäkter till övergrepp av familjemedlemmar och för mig är abort en självklar rättighet. Jag tycker gränsen för abort som den är nu är helt ok. Det handlar inte om foster som kan överleva av sig själva utanför livmodern. Det är enligt mig varken mord eller fel.
    Fel blir det om någon börjar använda det som rent preventivmedel, men om en kvinna känner så starkt att hon inte vill föda ett barn (av olika anledningar) så vinner varken hon eller ett framtida barn på att hon ska förnekas abort och tvingas föda ett barn hon inte vill ha.

Och dessa åsikter har jag med stor erfarenhet av både det ena och det andra.

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • och
    I Rose I skrev 2012-12-28 13:12:51 följande:
    Det kan jag köpa.
    Att man helst vill lägga skulden på någon annan vid t.ex. abort.

Åt andra sidan borde det ju gälla självmord också kan jag tycka. Det är ju så att man vaknar en morgon och har som dagsplanering att begå självmord.    
    Ja. Fast här är de flesta föräldrar, och ganska nyblivna sådana. Alltså reagerar man kraftigare när det gäller barn, för det ligger närmare tillhands.
    The hard way is the right way.
  • Nice Girl Wrong Place

"Ta livet av sig" är ju ungefär lika vanligt att säga.

Abort ses väl mer som en rättighet än vad självmord gör (man säger ju också begå mord). 

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • PrimitivMan
    I Rose I skrev 2012-12-28 12:56:09 följande:
    Hej PM, det är bara bra med mig. Tack. Själv?

Ja, det är ordet jag har hakat upp mig på. Kommer ihåg att jag skrev begå abort i en abort diskussion för nåt år sen och det fick en av deltagarna att fullkomligt explodera. Jag hade inte tänkt på att det skulle vara negativt utan det var så jag hade lärt mig säga. Alltså att man begår abort.

Jag håller med  mycket av det du har skrivit. Hurvida abort är rätt eller fel är vanligtvis ingenting jag vill diskutera, Personligen tycker jag det är fel och att det är en synd men nej, jag skulle aldrig tala om för någon som "gör" abort att det är fel. Jag skulle själv aldrig ta död på mitt barn oavsett ålder men det har med vad jag tror på och vilka värderingar jag har. Förväntar mig aboslut inte att andra ska dela samma värderingar.        
    Jo tack bara bra nu. Fick en släng av influensa (livsfarligt att umgås med släktingars småbarn ) precis men bra nu.

Eftersom vi inte VET när livet börjar (eller slutar för den delen) så är det väldigt svårt att objektivt säga om abort är rätt eller fel eftersom vad som är liv baserar sig på tro och inte vetenskap. Inte ens om vi skulle kunna säga att liv startar vid ett visst stadium så är det enkelt. Vems liv skall man rädda om fostret hotar mammans liv tex. Det ofödda barnet eller mamman?

Det jag reagerar mest emot är att man förenklar saker alldeles för mycket oavsett vilken ståndpunkt man har.
  • PrimitivMan
    och skrev 2012-12-28 13:09:21 följande:
    Väldigt sant tror jag.
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-12-28 13:21:04 följande:
    Jo tack bara bra nu. Fick en släng av influensa (livsfarligt att umgås med släktingars småbarn ) precis men bra nu.

Eftersom vi inte VET när livet börjar (eller slutar för den delen) så är det väldigt svårt att objektivt säga om abort är rätt eller fel eftersom vad som är liv baserar sig på tro och inte vetenskap. Inte ens om vi skulle kunna säga att liv startar vid ett visst stadium så är det enkelt. Vems liv skall man rädda om fostret hotar mammans liv tex. Det ofödda barnet eller mamman?

Det jag reagerar mest emot är att man förenklar saker alldeles för mycket oavsett vilken ståndpunkt man har.
    Fast vissa saker bör nog inte kompliceras.
    En kvinna våldtas brutalt, blir gravid, hon ska då inte tvingas ta ställning till mer än "kan och vill du föda det här barnet?".
    Samma om man bara är "för" eller "emot". Man kan ju dividera dessa "what if´s" i all evighet, ibland får man helt enkelt bara ta ställning utifrån sina värderingar, oavsett vilka dessa är. Ifrågasättande är ju alltid bra, men när det handlar om frågor där så få fler än de inblandade känner till vad som hänt och känslorna som finns, är det oftast bäst att vara lite försiktig.