PrimitivMan skrev 2013-10-14 18:12:38 följande:
Ett intressant och tänkvärt inlägg som vanligt. Det brukar bli det när man provocerar dig lite när du har PMS

.
Den objektifiering vi pratar om här (dvs den lite mer privata/intima varianten snarare än tex massmedias objektifiering av kvinnokroppar) tycker jag hör lite ihop med "förnedring". Att kvinnan blir reducerad till ett föremål för mannens/männens njutning är en form av förnedring, sen att den "förtryckta" kvinnan vill och njuter av det är en annan sak. Sen kan "förnedring" ta uttryck på betydligt grövre sätt än det.
Men oavsett vad man lägger i innebörden av "förnedring" så anser jag det, iaf för min egen del som den som utför den "förnedrande" handlingen, det som otänkbart att utföra det med någon som jag inte respekterar och tycker om (från "uppskatta" till älska). Nu har jag iof aldrig haft sex (vanilj el annat) med någon jag sett ned på. Men det skulle kännas väldigt fel och få mig att känna mig som världens skitstövel. Kan kanske låta paradoxalt för en del. Lite av min käpphäst, att det hårda och brutala måste kombineras med det mjuka, omvårdande och kärleksfulla.
Ja jag tror också att många kvinnor kan tända på att bli objektiviserade och "utnyttjade" av en eller flera män, men ifall omtanken saknas så är det destruktivt i längden. Tex de två killkompisarna som knullar "kåta villiga slampor" tillsammans är långt ifrån samma upplevelse som en partner som ger henne en upplevelse baserad på hennes egna fantasier.
Det där med att känna sig provocerad eller inte av mäns "uppskattande" blickar eller inte tror jag beror på person. Det är en sak att vara en snygg kvinna som du som antagligen är van att få uppmärksamhet för ditt utseende och det kanske känns "låt mig vara ifred, har hört alla komplimanger redan" jämfört med "Fula Bettan" som bara får uppmärksamhet från uteliggaren "Pisse-Nisse".
Sen är ju frågan vad som är en bra uppskattande blick och vad som är en dålig sådan. Förutom att bra är det om det kommer från någon man är intresserad av.
Blickar och att bli raggad på är den dåliga sidan av att vara kvinna. Den goda sidan är att ni får blickar och blir raggade på utan att behöva anstränga er.

PM vi delar samma åsikt