Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-21 22:07:25 följande:
Angående många invandrarmän - ja du har rätt.
Rent generellt har du rätt.
Frågan jag ställer mig är dock varför det är så. Samhället verkar ju vara sämre på att ta hand om unga män som mår dåligt, så det kanske sträcker sig ännu längre.
Många andra generationens invandrare pratar om svårigheterna i kulturkrocken mellan hemmet och skolan. I hur man förväntas vara och agera på respektive plats, de olika förväntningarna som finns. Men också att det som ung kille/man kanske är en svårare resa att anpassa sig och passa in.
Något är det ju som gör att det ser ut som det gör - det ligger ju inte i generna.
det är synd om oss män
jag är invandrare och umgås med många andra invandrare av alla slag vita, svarta mm gemensamt är att vi har bra jobb, de flesta av oss är välutbildade här eller utomlands som civ.ek. eller civ. ing. VI umgås inte med utlänningar som tycker synd om sig själva och målar sig själva som offer.
Min upplevelse är att tjejer tar inget för givet och jobbar på, en dag vaknar de o upptäcker att de kan leverera...unga män speciellt från machokulturer tror att de inte behöver jobba på så hårt, de är kulturellt och strukturellt lata och sådana finns också här bland svenskar men i relativt sett mindre antal. Deras beteende stöds av familjen och grupp och en dag vaknar de och kan ingenting. Nu förenklar extremt mkt men det är lite så jag upplever saken
de föräldrar som är medvetna förbereder sina pojkar ....de andra gnäller och sedan kan deras söner göra det med.