Kakaa skrev 2012-10-06 11:34:14 följande:
Jag tänker inte fråga mer då det varken hör ihop med diskutionen (hur stavas det där förbannade ordet?!) lr angår mig..
Ja, men ringarna kan man få i form utav förlovning, och skall festen och allt behövas? Jag förstår inte varför det är så viktigt för vissa att ha just det där bröllopet..
Vad vill man få ut utav det? visst en vacker och fin dag, bra fylla, ringar och romantik, men efter då? Förväntar man sig att det skall förändras efter att man visat alla nära och kära att man hör ihop? :o Är det ens något som förändras?
Diskussionen
Nej jag tror inte man förväntar sig en stor förändring, det är ju helt individuellt, men det är väl ett slags firande av relationen, varandra.
Handlar nog helt enkelt om romantik.
Människor behöver någon och när man gifter sig kanske man känner lite extra att man "hör ihop".
Jag tror att det kan bli mer av en börda än något annat.
Jag har två gånger i mitt liv varit säker på att jag träffat en man jag vill leva med resten av livet. Hade fel båda gångerna. Men det handlar ju om uppoffringar. Allt handlar om uppoffringar. Kompromisser. Sådant.
Jag börjar inse att jag är för ego helt enkelt. Har för fullt upp med mig själv och min dotter. Och har aldrig träffat en man som inte varit en belastning.
Men för en del funkar det ju.
Där jag får lätt klåda av tanken på villa, volvo och det förutsägbara familjelivet, blir andra lyriskt upprymda och älskar det.
Och då är ju äktenskap helt rätt.
Personligen strävar jag efter en lycklig tillvaro med min dotter och en älskare som har sitt eget liv och som jag därför inte behöver kompromissa med när jag väljer färg på soffan eller lägger 3000 kr på skor jag...behöver.