• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Ernst Hugo

Mot mitt Boulangerie nu..............ha de Glad

Come on katten - det svänger ju...
  • I Blackrose I
    Ernst Hugo skrev 2011-10-11 10:39:43 följande:
    Det kommer sannolikt alltid finnas skillnader, men personligen är jag stolt över att aktivt vilja motarbeta en stor del av dem och även förklara för min dotter om det arbetet och den visionen.
    Varför ska det motarbetas? Hur ska det motarbetas? Högre skatter? Högre löner för yrken som är "lågstatus"?
    Ja, då hamnar vi snart i Kinas sits där ingen kotte längre vill arbeta på industriföretagen. Vet inte om det skulle vara så lyckad.
    Nej, jag gillar inte S-politik alls även om jag har stor respekt för den rena kommunistiska läran men att vara naiv lönar sig inte ilängden enligt mig.
    Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • I Blackrose I
    straight arrow skrev 2011-10-11 10:41:46 följande:
    Åh sluta kåta upp mig så här på blanka förmiddagen. Nu kan jag bara tänka på skoluniformer.

Hehe, vet du? Så där har jag faktiskt klätt upp mig ibland när jag ska till jobbet. Kanske något längre kjol men det där är verkligen typ av kläder som jag gillar.
  • I Blackrose I
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-11 10:44:27 följande:
    Ja men såklart vi ska motarbeta dem!
    Det gör Rose också, poängen är att det inte ska vara fult, eller fel att vara annorlunda, fattigare eller inte bo i en villa med staket, hund, kärnfamilj och Vovlo.
    Vi ska inte sugarcoat hela världen. Total rättvisa är en utopi. Vi ska motarbeta orättvisor, arbeta för rättvisa, men och lära oss och våra barn att ALLA, oavsett bakgrund, social status, eventuella handikapp, ekonomisk status, whatever, har en plats i samhället. Det är ok om Pelles äpple har bruna fläckar. Han är lika betydelsefull som Anna med Fijiäpplet och passionsfrukten. Det arbetet är lika viktigt som att motarbeta orättvisor.  
    Ja, jag säger ju att jag borde hålla tyst och låta dig skriva.
  • I Blackrose I

straight arrow skrev 2011-10-11 10:41:46 följande:
    Åh sluta kåta upp mig så här på blanka förmiddagen. Nu kan jag bara tänka på skoluniformer.

Personalfesten förra året.

• Nice Girl Wrong Place

Fina ben Rose!

Och GAAAAHH!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13760876.ab

Allvarligt talat. De gnäller över att det med 3 barn blir en summa på dryga tusenlappen per år. För alla 3 barn.
    Är det konstigt? Köper man inte frukt hem. Har man 3 barn, ja då får man räkna med att lägga dryga tusenlappen PER ÅR, för frukt till ALLA 3.  

Gud så sjukt irriterande! 

• I Blackrose I
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-11 11:32:11 följande:
    Fina ben Rose!
    Och GAAAAHH!
     www.aftonbladet.se/nyheter/article13760876.ab
    Allvarligt talat. De gnäller över att det med 3 barn blir en summa på dryga tusenlappen per år. För alla 3 barn.
    Är det konstigt? Köper man inte frukt hem. Har man 3 barn, ja då får man räkna med att lägga dryga tusenlappen PER ÅR, för frukt till ALLA 3.  
    Gud så sjukt irriterande! 
    Tack. Kyss

Men barn ska varken synas, höras, kosta något, vara en belastning, ett ansvar and you name it i dagens samhälle. Har du inte lärt dig det?
  • Nice Girl Wrong Place
    I Blackrose I skrev 2011-10-11 11:37:21 följande:
    Tack. Kyss

Men barn ska varken synas, höras, kosta något, vara en belastning, ett ansvar and you name it i dagens samhälle. Har du inte lärt dig det?

Grejen är att det inte är låginkomsttagare i oattraktiva förorter som klagar. Det vet jag för att jag bor i en och har endast arbetat på skolor i förorter där majoriteten av föräldrarna varit socialbidragstagare. Det är inte dessa som kontaktar skolinspektionen.
    Det är Uffe och Maggan i villan som vill bygga en bastu och därför tycker att en avgift på dryga 1000 spänn för TRE BARN per ÅR, är lite saftig.

Fördomar, ja absolut, men gud vad nice det känns att tro så.   
  • I Blackrose I
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-11 11:47:21 följande:
    Grejen är att det inte är låginkomsttagare i oattraktiva förorter som klagar. Det vet jag för att jag bor i en och har endast arbetat på skolor i förorter där majoriteten av föräldrarna varit socialbidragstagare. Det är inte dessa som kontaktar skolinspektionen.
    Det är Uffe och Maggan i villan som vill bygga en bastu och därför tycker att en avgift på dryga 1000 spänn för TRE BARN per ÅR, är lite saftig.

Fördomar, ja absolut, men gud vad nice det känns att tro så.   
    Det är nog blandat det där NG. Kolla bara här på FL och vilka som gnäller över simskoleavgifter och diverse avgifter. Det är låginkomsttagare som nog prioriterar alkohol och annat istälet för att köpa lite saker till sitt barn.

Här har ni en av mina fördomar.
  • Yoyna

Och jag tror att de som opponerar sig (inte de som gnäller, det är en helt annan sak) är de som tror att saker kan förändas. Kan man knappt hålla huvudet ovan ytan så tror jag inte att man har ork att ta tag i annat än det som gäller den dagliga överlevnaden. 

Men tror inte att det för många är just en principsak? Vi betalar hög skatt i Sverige och ska ha en avgiftsfri skola. Har hört om en del närliggande kommuner som tom tagit bort utflykter där matsäck behövs eftersom en del barn återkommande inte har något med sig i kombination med att det varit en hel del protester. Och i den frågan måste jag väl erkänna att jag blir kluven. Ska jag stå för att det är en principsak så borde jag ju tycka att skolan ska fixa matsäcken men samtidigt minns jag hur mysigt det var att få vara med och tänka ut vad jag skulle ha med mig och sen ordna det...  

Svar på tråden Trash-tråden