Trash-tråden
Tack vare att jag är datorlös, kommer ni inte få se en bild på mina pyjamasbyxor med öppen gren på väldigt länge.
Tack vare att jag är datorlös, kommer ni inte få se en bild på mina pyjamasbyxor med öppen gren på väldigt länge.
Ni borde kolla kunskapskanalen nu.
Tänker på birgers snack om jämställdhet mellan kvinnor och män.
Om vi viddar det hela till ett mer globalt perspektiv, så är det övertydligt vilka som är förtryckare och vilka som förtrycks. I generella termer.
Nej!
Jag sysslar inte med sådant
Inte ens sexuellt...
Sexuellt kan jag gärna förtryckas lite en stund...
Men nu ska jag se klart på det bra programmet som alla andra också borde se.
Sedan måste jag gå och handla utan att frysa ihjäl.
Godmorgon fina Agri!
BJ, över- och underklass kan diskuteras i oändlighet.
Sverige är på många sätt ett föredöme. Det tycker jag. Iaf vad gäller t ex genus.
Programmet jag såg belyste problematiken kring kvinnans rätt till sin egen kropp, sitt eget öde typ.
Handlade egentligen om överbefolkning (här bör väl tilläggas att jorden inte är överbefolkad, det är resurserna som är orättvist fördelade vilket leder till att vissa områden överbefolkas).
Tog upp att de flesta fattiga familjer i utvecklingsländer enligt omfattande undersökningar inte vill vara så stora som de många gånger är. Problemet handlar ofta om preventivmedel.
Antingen att möjligheterna till det knappt finns eller att om det finns, så bestämmer mannen ofta emot t ex p-piller av religiösa el kulturella själ. 350 000 kvinnor dör varje år (i Afrika) i barnsäng, 17% av dessa dör efter en abort. Många andra får men för livet. Det är färre än fler kulturer där kvinnan kan gå till sin man och förkunna att hon vill göra en abort.
Det finns kulturer där boskap har högre status än kvinnan. Kvinnan arbetar också ofta mest och hårdast.
Det existerar inga samhällen eller kulturer där man ser det motsatta.
Nu är dessa exempel extremer, men förtrycket tar sig ju andra uttryck i moderna samhällen.
Och dessa problem är på inget sätt koncentrerade till Afrika. Där finns det många exempel på kvinnorättskämpar. Man tog upp Afrika eftersom dokumentärfilmaren återvände dit, efter att ha adopterat ett barn från ett afrikanskt land tidigare.
Agri, jag frös, för jag var ute.
Nu är jag inne och fryser inte
Fryser du?
Vadå "ett påhittat begrepp som inte finns"?
Om ett områdes befolkning är större än dess resurser, allt från bostäder till avloppssystem och fysiskt rum, är det inte överbefolkat?
Alla begrepp är påhittade